راه‌اندازی 7 مرکز مثبت زندگی/ رسیدگی به 220 پرونده آسیب اجتماعی


راه‌اندازی 7 مرکز مثبت زندگی/ رسیدگی به 220 پرونده آسیب اجتماعی

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لامرد در استان فارس گفت: هفت مرکز مثبت زندگی در آینده نزدیک در نقاط مختلف این شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

معصومه کاظم‌زاده سه‌شنبه 24 تیر در جمع خبرنگاران با گرامیداشت چهلمین سال تاسیس سازمان بهزیستی، با اشاره به عملیاتی شدن طرح راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی از اردیبهشت امسال، با هدف تداوم ارائه خدمات تخصصی و به‌موقع، دسترسی آسان جامعه محلی و کاهش تردد افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات، گفت: پس از انجام مقدمات قانونی، به زودی هفت مرکز مثبت زندگی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

او با یادآوری اینکه پس از صدور فراخوان از متقاضیان در شهرستان لامرد ثبت نام شد و واجدین شرایط و افرادی آشنا با فعالیت‌های بهزیستی معرفی شدند، گفت: به زودی موافقت اصولی و پروانه فعالیت این هفت مرکز صادر خواهد شد و قرار است براساس برنامه‌های سازمان بهزیستی، این مراکز ارائه دهنده 22 نوع خدمت باشند.

کاظم‌زاده با گرامیداشت چهل سالگی سازمان بهزیستی گفت: این نهاد اجتماعی، چهار دهه در زمینه‌های تامین رفاه عمومی و ارتقاء سلامت اجتماعی خانواده ها، فقرزدایی و توانمندسازی جامعه هدف، با انواع خدمات نوین توانبخشی، مراقبتی، پیشگیری، درمانی و ده‌ها خدمت تخصصی و اجرای طرح های تخصصی پیشگیری و مراقبتی در کشور فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه «شفافیت، تحول خدمت و ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده» شعار چهلمین سالگرد تاسیس بهزیستی است، وظایف این سازمان را بسیار گسترده و متنوع دانست و انتظارات جامعه را نیز بالا ارزیابی و خاطرنشان کرد: راه اندازی مرکز تخصصی اورژانس اجتماعی لامرد با هدف رسیدگی و کاهش بحران‌های فردی و خانوادگی، از مهمترین اقدامات بهزیستی در راستای ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده بوده است.

رئیس اداره بهزیستی لامرد با یادآوری اینکه سال گذشته 577 تماس با خط اورژانس اجتماعی (123) لامرد برقرار شده است، گفت: سال گذشته قریب به ٤٦٧ نفر در مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی لامرد پذیرش شدند، ٢٢٠ پرونده کودک آزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی ناموفق، اختلافات حاد خانوادگی و سایر آسیب‌های مورد هدف اورژانس در شهرستان لامرد رسیدگی شده است و طی ماه‌های نخست امسال حدود ٨٠ نفر از خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره این مرکز بهره مند شده‌اند.

او همچنین افزود: طرح های غربالگری شنوایی نوزادان و غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال به صورت سالیانه در پایگاه‌های بهزیستی اجرا می‌شود که از سال گذشته تاکنون 4 هزار و 563 کودک تحت غربالگری بینایی و 2هزار و 193 کودک نیز تحت غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

ارائه 270 خدمت مشاوره در مرکز سلامت روان شهرستان لامرد

کاظم زاده در ادامه از فعالیت مستمر مراکز مشاوره قبل از ازدواج با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی خبر داد و اضافه کرد: خانه‌های سلامت روان با هدف ارتقای سلامت روان فرد، جامعه و خانواده و مشاوره اولیه مراجعان در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند که سال گذشته ۲۷۰ مورد خدمات مشاوره توسط مرکز سلامت روان شهرستان ارائه شده است.

پرداخت ماهیانه 276 میلیون ریال کمک هزینه

رئیس اداره بهزیستی لامرد با اشاره به اجرای موفق طرح مرکز توانبخشی و خانه‌های کوچک نگهداری معلولین ذهنی در این شهرستان گفت: ماهیانه ۸۴ میلیون ریال از سوی سازمان بهزیستی به مرکز روزانه توانبخشی معلولین ذهنی زیر ۱۴ سال بهزیستی لامرد پرداخت می شود.

او گفت: خانه های کوچک معلولین دهنی برای نخستین بار و به عنوان یکی از طرح های موفق و پایلوت کشوری در شهرستان لامرد اجرا شد و اکنون ۱۶ معلول ذهنی بالای 14 سال در آن نگهداری می شوند و ماهیانه مبلغ ۱۹۲ میلیون ریال یارانه دریافت می‌کنند و امیدواریم با حمایت خیرین بتوانیم کامل نیازهای معلولین را تامین کنیم.

واریز ماهیانه بیش از 6 میلیارد ریال مستمری به مددجویان

وی افزایش مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی را گامی موثر در تقویت خانواده‌های بهزیستی دانست و افزود: ماهیانه مبلغ ۶ میلیارد و 419 میلیون و 895 هزار ریال بابت 3681 مددجوی تحت پوشش بهزیستی لامرد واریز می شود که با تلاش این اداره در سال 97، اکثر مددجویان پشت نوبتی را که سالیان متوالی در انتظار دریافت مستمری از سازمان بهزیستی بودند، تحت حمایت قرار گرفتند.

کاظم زاده گفت: این اداره در حوزه مشارکت‌ها موفق به جذب ۹ میلیارد و ۷۱۳ میلیون ریال کمک نقدی، ۹ میلیارد ۸۸۰ میلیون ریال کمک های غیرنقدی و ۳ میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال مشارکت‌های خدماتی طی سال 98 شده است.

خانه برای خانواده‌های دارای معلول

وی با بیان اینکه 14 واحد مسکونی ویژه خانواده‌های 2 معلولی در شهر لامرد در حال ساخت است، ادامه داد: ساخت 6 واحد مسکونی 2 معلولی بهزیستی لامرد مراحل پایانی را طی می‌کند و در موضوع تفاهمنامه با قرارگاه خاتم 11 واحد مسکونی به عنوان سهمیه لامرد پیش‌بینی شده و در طرح دیگری در قالب تفاهمنامه با برنامه بودجه، صندوق توسعه ملی و بنیاد مسکن نیز 11 واحد مسکونی ویژه مددجویان فاقد مسکن برای لامرد در نظر گرفته شده است.

به گفته کاظم زاده، سال گذشته حدود 230 مددجوی تحت پوشش از معافیت‌های پرداخت هزینه انشعابات آب، برق، گاز و عوارض صدور پروانه های ساختمانی بهره مند شده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان