حکم اعدام «موسوی مجد» قطعی لازم الاجراست


حکم اعدام «موسوی مجد» قطعی لازم الاجراست

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اجرای حکم «موسوی مجد»، گفت: این حکم در فرایند اجرا قرار دارد و تا امروز اجرا نشده است ولی جزو احکام قطعی لازم الاجراست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بیست و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه را به طور مشروح بخوانید.

بیشتر بخوانید؛
مشروح بیست و هشتمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا
غلامحسین اسماعیلی به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد؛
حکم اعدام «موسوی مجد» قطعی لازم الاجراست تایید حکم اعدام سه نفر از اغتشاشگران آبان ماه صدور حکم دادگاه در ارتباط با پرونده مهدی جهانگیری برخورد پلیس با برگزارکنندگان مراسم‌ عزا و عروسی

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛

برگزاری جلسات مهم رسیدگی به پرونده‌های دانه درشت اقتصادی
اسماعیلی از برگزاری جلسات مهم رسیدگی به پرونده‌های دانه درشت اقتصادی کشور خبر داد و گفت: نخستین جلسه دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی امروز برگزار شد.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود گفت: نخستین جلسه دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و مفسدان اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر برگزار شد؛ ۸ متهم پرونده به بهانه واردات کالا، ۶۰ میلیون یورو ارز مبادله‌ای از بانک دریافت کرده و بدون وارد کردن کالایی به کشور، این مبلغ ارز را در بازار آزاد به فروش رسانده و سود حاصله را میان خود تقسیم کرده بودند.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: امروز در شعبه اول ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی پرونده اخلال در نظام اقتصادی در حال رسیدگی است، در شعبه دوم مبارزه با مفاسد اقتصادی پرونده مهم اخلال در نظام ارزی هم اکنون در حال دادرسی است و پرونده طبری در همین زمان و ساعت در حال رسیدگی است و در کنار هزاران جلسه دادگاهی که در کشور برگزار می‌شود در همین ساعت جلسات مهم رسیدگی به پرونده‌های دانه درشت اقتصادی کشور در حال انجام است.
اسماعیلی تصریح کرد: برخورد با مفاسد کلان و دانه درشت ها، تلاش در جهت بازگشت سرمایه‌های متعلق به دولت، بیت المال، بانک‌ها و مردم به صاحبان و مالکان اصلی این سرمایه‌ها را ادامه خواهیم داد.
۵ اقدام مهم قوه قضاییه در شرایط کرونایی
سخنگوی قوه قضاییه جزئیات ۵ اقدام دستگاه قضا را در ایام شیوع کرونا برای کاهش تجمعات در مراجع قضایی تشریح کرد.
آقای اسماعیلی در ادامه نشست خبری افزود: فعال سازی سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی، فعال سازی سامانه نوبت دهی اجرای احکام، فعال سازی سامانه‌های خودکاربری برای وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی، برگزاری دادگاه‌های الکترونیک و از راه دور و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را سرفصل این اقدامات اعلام کرد.
ابلاغ دستورالعمل مجدد رئیس قوه قضاییه برای اعطا مرخصی به زندانیان
اسماعیلی از ابلاغ دستورالعمل مجدد رئیس قوه قضاییه برای اعطا مرخصی به زندانیان به واحد‌های قضایی و سازمان زندان‌ها خبر داد.
غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری گفت: ما در حوزه زندان‌ها در ایام شیوع کرونا تدابیری را به کار بردیم که امروز به دنیا قابل ارائه است، برای نظام زندانبانی در کشور‌های مختلف الگوسازی کردیم که هم جمعیت کیفری کاهش پیدا کرد و هم به سلامت زندانیان که در زندان می‌مانند، اهتمام نشان دادیم.
وی گفت: با بخشنامه چهارشنبه هفته گذشته رئیس قوه قضاییه به سبب مواجه شدن با موج دوم کرونا مقرر شد دوباره مرخصی به زندانیان داده شود و به واحد‌های قضایی و سازمان زندان‌ها ابلاغ شد که به تناسب وضع موجود جامعه، زندانیان مجدد از مرخصی استفاده کنند تا شاهد کاهش جمعیت کیفری باشیم.
اسماعیلی اجرای قانون کاهش مجازات حبس را نیز در همین راستا اعلام کرد و گفت: در اواخر مجلس قبلی قانونی در این خصوص تصویب شد و جرایم بسیاری از مجازات‌ها کاهش یافت و همان زمان ابلاغ شد که همه پرونده‌های زندانیان که مشمول کاهش جرایم هستند بازنگری شود و اگر قرار شد آزاد شوند در گام نخست این آزادی صورت گیرد و در زمان مرخصی پرونده آن‌ها بازنگری شود.
وی با اشاره به اینکه روز به روز شاهد استفاده حداکثری از مجازات‌های جایگزین حبس هستیم، گفت: این موضوع هم به کاهش جمعیت و سلامت زندانیان کمک کرده است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای توسعه فعالیت‌های بهداشتی و مراقبتی در زندان‌ها برای زندانیان با بکارگیری همه توان و ظرفیت بهداشتی و مساعدت‌های ویژه وزارت بهداشت اقدام کرده ایم و گروه‌های جهادی نیز برای ارتقا سلامت زندانیان ورود کرده اند.
وی گفت: از سیاست‌های ویژه قوه قضاییه بهره گیری از کمک‌ها و خدمات گروه‌های جهادی است که تجربه موفقی داشتند و قرار شد در سازمان زندان‌ها از کمک این گروه‌ها استفاده شود و نخستین اعضای این گروه‌ها پزشکان و کادر درمان هستند که پیش از این به مناطق محروم اعزام می‌شدند.
آزادی دو هزار و ۵۷۴ محکوم مالی با مساعدت بنیاد مستضعفان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امروز ۲ هزار و ۵۷۴ نفر از محکومان مالی زندان تهران بزرگ با کمک و مساعدت بنیاد مستضعفان آزاد شدند.
وی گفت: البته بانی و اقدام کننده این موضوع مقام معظم رهبری بودند که هم خودشان در این احسان پیشگام بودند و هم دیگران را به احسان در حق نیازمندان تشویق کردند و بنیاد مستضعفان بعنوان یکی از نهاد‌های زیر نظر دفتر رهبری کمک ویژه‌ای کرد تا ۲ هزار و ۵۷۴ نفر از زندانیان مالی و جرایم غیر عمد که قادر به پرداخت بدهی شان نبودند آزاد شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود سامانه‌های فعال شده همچنان شاهد ازدحام در برخی مجتمع‌های قضایی هستیم، گفت: ما از هفته گذشته دستورالعمل‌های درون سازمانی را برای رعایت فواصل و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده ابلاغ کردیم چرا که قرار نیست کار تعطیل شود.
اسماعیلی افزود: در خصوص سامانه‌ها نیز اگر چه راه اندازی شده است، اما باید رسانه‌ها در اطلاع رسانی آن ما را کمک کنند.

برگزاری دادگاه الکترونیک به دنبال موج دوم کرونا

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از برنامه‌های قوه قضاییه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در موج دوم این بیماری، برگزاری دادگاه الکترونیک و از راه دور و از طریق ویدئو کنفرانس است.
غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز با بیان اینکه قوه قضاییه در شرایط فعلی به انجام ماموریت‌های خود با بکار گیری تدابیر و دستور‌های بهداشتی درون سازمانی با توجه به پروتکل‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور به گونه‌ای رفتار می‌کند تا هم در انجام ماموریت‌ها خللی وارد نشود و هم تهدیدی برای سلامت همکاران و مراجعان نباشد.
وی به اقدامات متعدد قوه قضاییه برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: فعال سازی سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی با توجه به تجمع شهروندان یکی از این اقدامات مهم است که افراد می‌توانند از این پس از محل اسکان خود نوبت بگیرند و در زمان مقرر حضور پیدا کنند.
اسماعیلی یکی دیگر از اقدامات این قوه را فعال سازی سامانه نوبت دهی اجرای احکام عنوان کرد.
وی افزود: فعال سازی سامانه‌های خودکاربری برای وکلا، کارشناسان و وکلای حقوقی، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و مجازات‌های جایگزین حبس از دیگر اقدامات مهم قوه قضاییه در موج دوم کروناست.

رعایت دستور‌های درون سازمانی و شیوه نامه‌های بهداشتی در قوه قضاییه
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری، از رعایت دستور‌های درون سازمانی و شیوه نامه‌های بهداشتی در قوه قضاییه خبر داد.
غلامحسین اسماعیلی افزود: قوه قضاییه در شرایط فعلی (شیوع بیماری کرونا) بنا را بر این گذاشته که در انجام ماموریت‌های قانونی خویش با به کارگیری تدابیر و دستورالعمل‌های درون سازمانی و رعایت دستور‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به گونه‌ای رفتار کند که هم در انجام ماموریت‌ها خللی ایجاد نشود و هم با رعایت دستورالعمل‌ها تهدیدی سلامت همکاران و مراجعان به دستگاه قضایی را دربرنگیرد.
وی گفت: برای نیل به این مهم که انجام کار و فعالیت و ارائه خدمت با رعایت دستورالعمل‌ها باشد، اقدامات متعددی در قوه قضاییه انجام شده است.

به نمایندگی از قوه قضاییه از تلاش‌ها و زحمات کادر پزشکی و پرستاری کشور قدردانی می‌کنم

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: شرایط به اصطلاح کرونایی در کشور تداوم پیدا کرده و در روز‌های اخیر آمار جانباختگان و مبتلایان به این بیماری فزونی یافته است.
غلامحسین اسماعیلی افزود: به نمایندگی از قوه قضاییه از تلاش‌ها و زحمات کادر پزشکی و پرستاری کشور قدردانی می‌کنم.
وی گفت: از مردم خوب و فهیم ایران اسلامی موکدا تقاضا می‌کنم که دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشکی بویژه استفاده از ماسک در مجامع عمومی و رعایت فاصله فیزیکی و اجتناب از حضور در اجتماعات بجز در موارد ضرورت را رعایت کنند.
اسماعیلی افزود: به صاحبان صنوف و فعالان اقتصادی که برای تامین معیشت خود و دیگران به آن‌ها اجازه فعالیت اقتصادی داده شده است هم توصیه می‌کنم حتما در محل فعالیت خویش تمامی دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم.

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد

بیست و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.
آقای غلامحسین اسماعیلی قرار است در این نشست حدود ۹۰ دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد. بخش‌هایی از این نشست به طور زنده از شبکه خبر سیما پخش می‌شود.


حکم اعدام «موسوی مجد» قطعی لازم الاجراست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند