محسن نریمان اظهار کرد: در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرحهای توجیهی وزارت راه و شهرسازی موضوع انتقال راهآهن ایران-ترکیه از مسیر چشمه ثریا مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد طرح از دو نقطه اتصال چشمه ثریا و دلیل اجو مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد تا پس از بازدید دو طرف ایران و ترکیه گزارش نهایی به این کارگروه ارسال شود.
وی افزود: طرح مطالعاتی احداث راه آهن جلفا چشم ثریا برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام میشود و در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت شش تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و ترکیه نیز خط آهن خود را از قارص به دیل اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا است گسترش میدهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: به محض اتمام احداث ۱۴۷ کیلومتری این مسیر، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد که با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک مگاپورت و هاب بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طول این مسیر ریلی 208 کیلومتر است، اظهار کرد: براساس تفاهم نامه منعقده مابین سازمان منطقه آزاد ارس و ماکو، شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در خصوص احداث راه آهن جلفا چشم ثریا انجام تمامی عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان ایستگاهها، خطوط فرعی و ایستگاههای تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایهگذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد ارس با بیش از 50 هزار هکتار وسعت در حاشیه رودخانه مرزی ارس در 130 کیلومتری شمال غرب تبریز با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است با احداث خط راه آهن از منطقه آزاد ارس تا خاک ترکیه، میتواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلی ترانزیت ریلی اروپا و منطقه قفقاز تبدیل کند؛ خط آهن جلفا - تبریز نیز با 102 سال قدمت قدیمیترین خط آهن ایران محسوب میشود که برقی بوده و در زمان حاضر فعال است.
انتهای پیام