سه هزار ایستگاه‌ خودکار هواشناسی در کشور نیاز است


سه هزار ایستگاه‌ خودکار هواشناسی در کشور نیاز است

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: برای رسیدن به استانداردهای جهانی نیازمند سه هزار ایستگاه خودکار هواشناسی در کشور هستیم.

سحر تاجبخش مسلمان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار داشت: به ازای هر ۵۰ کیلومتر باید یک ایستگاه خودکار هواشناسی وجود داشته باشد.

وی به ایستگاه های هواشناسی سایر دستگاه ها از جمله وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: تلاش می کنیم تا به صورت مشترک از داده های ایستگاه های سایر دستگاه ها نیز استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه هواشناسی کاربردی در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: در بخش کشاورزی اقداماتی انجام شده است که تلاش می کنیم در حوزه صنعت و هوانوردی نیز سرویس ارائه دهیم که بزودی اجرایی خواهد شد.

تاجبخش مسلمان در بخش دیگری از سخنانش به تغییر اقلیم نیز اشاره کرد و افزود: این وضعیت در جهان بویژه منطقه خاورمیانه پیامدهایی به دنبال داشته است که کشورمان نیز بیشتر تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

وی افزود: تغییر اقلیم باعث باران های شدید، جاری شدن سیلاب و توفان ها به همراه گرد و خاک شده است، که نیاز است در برنامه های پییش بیینی هواشناسی دقت بیشتری داشته باشیم و این امر نیازمند توسعه شبکه دیده بانی هواشناسی کشور است.

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: شبکه دیده بانی هواشناسی کشور به علت مسائلی چون کمبود اعتبارات تخصیصی و نبود امکان تهیه تجهیزات پیشرفته تا حدی عقب است که نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

تاجبخش مسلمان اظهار داشت: شبکه دیده بانی هواشناسی کشور برای توسعه نیازمند تخصیص اعتبار و حمایت مضاعف مسوولان است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران از تنوع توپوگرافی و اقلیم های مختلف برخوردار است بنابراین توسعه و ارتقای تجهیزات هواشناسی و دیده بانی بسیار ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: شبکه دیده بانی کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیاد دارد که باید رادارها و ایستگاه های خودکار هواشناسی استاندارد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فرایند توسعه ای به یکباره حاصل نمی شود گفت: این امر نیازمند توجه مسوولان در حوزه تجهیز هواشناسی به امکامات مورد نیاز است.

دیدار با استاندار، بازدید از ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی، کلنگ زنی ساختمان اداره کل هواشناسی و بررسی تجهیزات آن از جمله برنامه های سفر رییس سازمان هواشناسی کشور به استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس