طرح رهگیری سیگارت، سدی برای جلوگیری از قاچاق سیگار+فیلم


طرح رهگیری سیگارت، سدی برای جلوگیری از قاچاق سیگار+فیلم

ماده 88 لایحه ششم برنامه توسعه که با رویکرد سلامت تدوین شده است، به لزوم اخذ مالیات از سیگار اشاره دارد. با این حال عده‌ای جهت فرار از مالیات، با قاچاق سیگار، به دنبال سودجویی هستند. اما طرح رهگیری سیگارت می‌تواند از این پدیده جلوگیری کند.

طرح رهگیری سیگارت، سدی برای جلوگیری از قاچاق سیگار+فیلم

گروه بازرگانی بازارنیوز: طرح رهگیری سیگارت، طرحی است که به موجب آن، کلیه فرآیندهای واردات تا عرضه خرد سیگار، از طریق استعلام کد درج شده بر محصول، به صورت زنجیره ای، شفاف و قابل رهگیری خواهد بود.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به عنوان یکی از متولیان جلوگیری از قاچاق، اسفند سال گذشته از طرح رهگیری سیگارت رونمایی کرد. علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در مراسم رونمائی از این طرح، گفت: با راه اندازی سامانه رهگیری سیگار از این پس می‌توانیم به راحتی هر فرد و یا حتی مغازه‌ای که اقدام به فروش سیگار قاچاق می‌کند را شناسایی و برخورد کنیم.

آغاز اجرای طرح سیگارت، از شهریور سال جاری

عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با بازار نیوز و در پاسخ به سوالی در خصوص زمان آغاز اجرای این طرح، اظهار داشت: از اسفند سال گذشته با حضور رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نمایندگان وزارت صمت و مسئولین حوزه دخانیات، رونمایی از سیستم رجیستری سیگار انجام شد.

وی افزود: با توجه به این که همه شرکت‌های داخلی باید به سیستم کد رهگیری و شناسه کالا مجهز می‌شدند، تا شهریور ماه مهلت داده شد که همه سیگار‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند با کد رهگیری روی هر بسته، هر باکس و هر کارتن عرضه شوند.

گردش مالی میلیاردی سیگار قاچاق

عطاءالله معروف خانی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اسفند ماه سال گذشته با اشاره به گردش مالی بیش از یک میلیارد دلاری سیگار قاچاق در کشور گفت: سیگار قاچاق از هیچ گونه استانداردی برای مصرف کننده برخوردار نیست.

گزارش میدانی خبرنگار بازارنیوز از دکه های فروشنده سیگار قاچاق نیز، تائیدکننده سودآوری و گردش مالی بالای آن است. در کلیپی که در انتهای خبر درج شده است، برخی دکه داران، به صراحت از فروش بالای سیگار قاچاق ابراز خرسند می کنند.

فرار مالیاتی قاچاقچیان سیگار

به گفته احمد زمانی رئیس مرکز آموزش، پرورش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، درآمد حاصل از مالیات سیگار به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و طی ردیفی که در بودجه‌های سنواتی مشخص می‌شود به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

سازمان امور مالیاتی، مالیات و عوارض سیگار را در دو بخش سیگارهای داخلی و وارداتی در نظر گرفته است که بر این اساس برای سیگارهای وارداتی ۱۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده، 3 درصد عوارض شهرداری، ۲۶ درصد حقوق ورودی، یک درصد عوارض هلال احمر، ۴۰ درصد مالیات مستقیم و ۱۰ درصد مجوز حق انحصار اخذ می‌شود؛ بنابراین در مجموع برای سیگارهای وارداتی ۹۲ درصد مالیات و عوارض دریافت می‌شود.

ارقام فوق، در جریان تصویب ماده 88 لایحه ششم برنامه توسعه و با رویکرد سلامت و آسیب های اجتماعی، در مجلس شورای اسلامی، اعلام شدند. با این حال عده ای جهت فرار از مالیات و عدم پرداخت عوارض، با قاچاق سیگار، به دنبال سودجویی و فروش محصولات خود هستند.

متخصصین حوزه بهداشت و درمان چه می گویند؟

بشیر خالقی عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان، در گفتگو با بازارنیوز ضمن اشاره به لزوم جلوگیری از پدیده قاچاق سیگار، اظهار داشت: عده ای در سیگار قاچاق موادی را اضافه کرده و آن را به مصرف کننده می دهند؛ ولی اگر سیگار از کانال رسمی وارد شود، می توان آزمایش هایی بر آن انجام داد.

همچنین منوچهر مشتاقی متخصص بیماری های ریه، طی مصاحبه ای با بازارنیوز، با برشمردن زیان های بسیار سیگار قاچاق، گفت: متاسفانه ما هیچ تجربه ای در زمینه بررسی مواد درون سیگار قاچاق نداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش