کرونا در اوج؛ هشدارها برای پیشروی خزنده دوباره ویروس در گیلان


کرونا در اوج؛ هشدارها برای پیشروی خزنده دوباره ویروس در گیلان

رشت - ایرنا - کرونا این ویروس موذی و همه گیر جهانی که از اسفندماه سال گذشته آرام آرام چترش را بر همه دنیا گسترد و سایه منحوسش را به همه شهرهای کشوراز جمله گیلان افکند و آرامش مردم را در هم ریخت، این روزها دوباره بعد از یک آرامش مقطعی کوتاه اوج گرفته و قصد خداحافظی هم ندارد.

ماههاست که این بیماری همه ما را تهدید می کند اما حساسیت ها و همه احتیاط ها و رعایت توصیه ها فقط تا زمانی بود که محدودیت ها بود و با عادی شدن شرایط مردم هم رفته رفته حساسیت ها، دغدغه ها و نگرانی ها از وجود این ویروس و شیوع آن را از دست داده و برای بسیاری که کم هم نبوده و نیستند همه چیز عادی شد.

اما این بیماری خیلی نزدیک ماست و فعلا برای مقابله با آن چاره ای جز رعایت سه اصل مهم فاصله فیزیکی، شست و سوی مرتب دست ها و زدن ماسک نداریم.

گیلان، دومین استان در شیوع ویروس کرونا بود، این ویروس از اسفندماه سال گذشته تا اواخر فروردین ماه سال جاری بی رحمانه بسیاری از مردم این استان را گرفتار کرد، جان تعدادی را گرفت و بعد از ایجاد ترس و اضطراب بسیار برای مردمان و مشکلات و فشار مضاعف برای آنان و کادر درمانی و اعمال محدودیت های گسترده، رفته رفته سیر نزولی گرفت تا اینکه در روزهای اخیر مسئولان ، مقابله با مدیریت کرونا در گیلان دوباره نسبت به شیوع مجدد این بیماری هشدارها می دهند.

ما گیلانی ها روزهای سخت و پراسترس اوج گیری کرونا را طی ماه های گذشته پشت سر گذاشتیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری و همراهی همگان شیوع این ویروس کنترل شد و آمار مبتلایان و مرگ و میرها کاهش یافت اما اکنون با توجه به هشدارهای مسئولان باید حساسیت ها نسبت به این ویروس افزایش یابد و بیش از پیش توصیه ها را جدی بگیریم.

علی رغم اعلام "ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی "این روزها همچنان شاهد برپایی این مراسم ها با جمعیت زیاد و عدم فاصله گذاری اجتماعی در استان هستیم و مسدولان تالارها که از قبل وقت داده و برنامه ریزی کرده اند و خانواده ها همچنان مصّر بربرگزاری مراسم خود هستند در حالی که مسئولان بهداشتی تاکید دارند که برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید از مراسم های تجمعی دوری کرده ضمن اینکه در تجمعات به ویژه در مکان های سرپوشیده از ماسک استفاه شود.

استفاده از ماسک نیز از هفته گذشته در ادارات، سازمان ها، حمل و نقل عمومی و غیره اجباری شده؛ اگر چه بسیاری از مردم در استان گیلان از ماسک به عنوان یک سلاح برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می کنند اما برخی که کم هم نیستند این سلاح را جدی نگرفته اند.

قرار گرفتن گیلان در مرحله هشدار

استاندار گیلان با اشاره به گسترش شیوع کرونا طی دو هفته اخیر در بسیاری از استان‌های کشور و افزایش تعداد مبتلایان و بستری‌ شدگان در سطح کشور گفت: در گیلان نیز شاهد تغییر وضعیت کم خطر یا پر خطر شهرستان ها بوده ایم در دو روز اخیر با افزایش مبتلایان، استان در مرحله هشدار قرار گرفته است.

کرونا در اوج؛ هشدارها برای پیشروی خزنده دوباره ویروس در گیلان

ارسلان زارع با بیان اینکه باید به خطرناک بودن بیماری در کنار پرهیز از ایجاد اضطراب در مردم و کرونا هراسی اهتمام ورزیم، افزود: برگزاری تجمعات و محافل گوناگون بویژه عروسی و عزا چه در مکان‌های مسقف یا غیرمسقف، ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه انتظار است مردم دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی را رعایت و از ماسک استفاده کنند، اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهدیم که تنها نیمی از مردم دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی را رعایت می‌کنند که جای نگرانی دارد.

وی عادی انگاری کرونا را منجر به بروز مشکلاتی بیشتر خواند و ادامه داد: یکی از تاکیدات همیشگی رئیس جمهوری و اعضای ستادهای ملی و استانی، این بوده که در کنار جلوگیری از کرونا هراسی و ایجاد اضطراب در مردم، نباید به خطرناک بودن این ویروس بی‌توجه باشیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه اگر مردم رعایت نکنند امکان قرارگرفتن در وضعیت قرمز وجود دارد، خاطر نشان کرد: مهمترین دلیل شیوع این بیماری همچون گذشته، حضور مردم در اجتماعات، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک است.

وی با بیان این مطلب که برگزاری مراسم عزا، شادی، همایش و هرگونه اجتماع جمعیتی، پتانسیل چرخه این ویروس را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: برگزارنشدن اجتماعات مهمترین مولفه پیشگیری محسوب می‌شود و از امروز برگزاری هرگونه مراسم ترحیم، فاتحه و عزاداری چه در مکان‌های مسقف یا غیرمسقف، ممنوع است.

وی به بازگشایی تالارها در خردادماه براساس تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا و نیز ابلاغ مجوز بستن آنها در صورت تغییر وضعیت استان و شهرستان با تصمیم ستاد استانی اشاره و اضافه کرد: برگزاری مراسم عروسی در تالارها و باغ‌های گیلان ممنوع است اما برگزاری عقد و عروسی در فضاهای محدود با تعداد ۲۰ تا ۳۰ نفر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مانعی ندارد.

زارع به گلایه برخی افراد مبنی بر عودت نشدن ودیعه دریافتی توسط تالارداران اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این رفتار کاملا غیرقانونی بوده و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر موضوع بازپس دادن مبالغ ودیعه، نظارت کند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان بیان داشت: در هر مکانی که امکان تجمع وجود دارد، باید فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی رعایت و مراجعه‌کنندگان به این اماکن نیز با دقت بیشتری به موضوع استفاده از ماسک توجه کنند.

وی رکن موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری و استفاده از ماسک را در مرحله اول، خود مردم و سپس دستگاه‌های نظارتی عنوان و اضافه کرد: از مردم انتظار داریم به سبب وظیفه شرعی، اخلاقی و دینی و اجرای فریضه امربه معروف و نهی از منکر از هموطنان بخواهند که دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی را رعایت و از ماسک استفاده کنند.

کرونا در اوج؛ هشدارها برای پیشروی خزنده دوباره ویروس در گیلان

مراسم عزا و عروسی عاملی برای انتشار ویروس کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان هم با بیان اینکه مراسم عزا و عروسی عاملی برای انتشار ویروس کرونا است، بیان داشت: شمار مبتلایان به کرونا و تعداد بستری بیماران استان در مراکز ICU در حال افزایش است.

دکتر آبتین حیدرزاده با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی اضافه کرد: اگر مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند و مانند شرایط عادی در تجمع ها حضور داشته باشند به طور یقین مبتلایان به بیماری کرونا افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که اکنون در بحث شیوع کرونا داریم آنکه مردم در استان نسبت به کرونا بی اعتنا شده و ساده انگاری یا عادی پنداری می کنند، اظهار داشت: آمارها نشانگر این است که ویروس و بیماری کرونا به هیچ وجه از بین نرفته و در جای جای گیلان وجود دارد بنابراین مردم باید همچنان به رعایت توصیه های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا توجه جدی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان خاطر نشان کرد: استفاده از ماسک از موارد مهم مبارزه با ویروس کرونا است، یادمان باشد که استفاده از ماسک برای حفظ جان دیگران است، ماسک می زنیم که در صورت ابتلا به بیماری، جامعه و دیگران را آلوده نکنیم بنابراین از ماسک در اماکن سرپوشیده و تجمع زیاد حتما باید استفاده شود.

وی اظهار داشت: شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون در راستای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و در زمانی که امکان شست و شو نبود از محلول های ضدعفونی کننده و الکل استفاده شود.

کرونا در اوج؛ هشدارها برای پیشروی خزنده دوباره ویروس در گیلان

نگران افزایش بار بیماری کرونا با ورود مسافر هستیم

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان برای روزهای آتی و اواسط تابستان نگران است و می گوید : نگرانی ما از فصل تابستان بعد از برگزاری کنکور و فرصت بیشتر خانواده ها و افزایش مسافرت هاست که با ورود مسافران و شلوغی گیلان بار بیماری کووید ۱۹ افزایش یابد.

دکتر ارسلان سالاری افزود: متاسفانه شاهد افزایش نسبی بیماری کرونا در تعدادی از استان های کشور هستیم، بسیاری مواقع نیز برخی از هموطنان به دلیل برخورداری از بیماری های زمینه ای و مشکلات دیگر در بیمارستان ها جانشان را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه گیلان نیز جز اولین استان ها بود که با شدت و بار زیاد بیماری درگیر شد به عادی انگاری نسبت به کرونا در جامعه اشاره کرده و اظهار داشت: علاوه بر مسافرت ها، افرادی که پیش از این برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا احتیاط می کردند و در منزل می ماندند امروز نسبت به ادامه پیشگیری ها آن طور که باید توجه ندارند.

وی با تاکید بر حساسیت مردم نسبت به این بیماری اظهار داشت: عادی انگاری نسبت به بیماری کرونا خطرناک است همه باید نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی اهتمام جدی داشته باشند.

سالاری با اشاره به برگزاری مراسم های عزا و عروسی خاطر نشان کرد: شاهد برگزاری برخی اردوها، مراسم عزا و عروسی بدون رعایت اصول بهداشتی هستیم، اگر قرار است تا این مراسم ها برگزار شود باید تمهیداتی اندیشیده شود تا به طور جدی توصیه های بهداشتی در آنها رعایت گردد و شاهد افزایش بار بیماری در استان نباشیم.

افرایش ۲ برابری بیماران کرونا در گیلان

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان این روزها به شدت هشدار می دهد و از افزایش ۲ برابری بیماران کرونایی در استان تا قرمز شدن وضعیت نیمی از استان خبر داد.

ارسلان سالاری می گوید : تعداد مبتلایان و بستریان ناشی از کرونا در استان گیلان نسبت به ماه گذشته ۲ برابر شده و هفت شهرستان از ۱۶ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز بیماری کووید ۱۹ قرار دارند، تصریح کرد: تعداد مبتلایان ویروس کرونا در استان در ماه گذشته به ۱۵۰ نفر کاهش‌ یافته بود اما اکنون به حدود ۳۰۰ نفر بستری در بیمارستان‌ های استان رسیده است.

دکتر سالاری با بیان اینکه نیازمند یاری همه مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم، خاطر نشان کرد: کمتر از ۵۰ درصد مردم در مجامع عمومی از ماسک استفاده می‌کنند، هر چند افزون بر ۸۵ درصد ارائه‌ دهندگان خدمات در صنوف و صنایع ماسک می‌ زنند.

در این میانه این وضعیت و خونسردی و بی خیالی مردم و ابراز نگرانی های مسئولان، کارشناسان و مسئولان بهداشتی دایم تاکید دارند که استفاده از ماسک در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا پشتوانه علمی دارد و ۸۵ تا ۹۰ درصد ابتلا به کرونا را کاهش می هد و این عمل در کنار شست و شوی دست ها و رعایت توصیه های بهداشتی ما را در برابر این ویروس محافظت می کند.

مکان های عمومی و پرتردد شامل بازارهای محلی، فروشگاه های بزرگ، پاساژها و غیره در انتشار ویروس کرونا خطرناکند و نزدن ماسک در این اماکن می تواند زمینه ساز شیوع ویروس باشد و افراد را به بیماری کووید ۱۹ مبتلا کند بنابراین برای اهمیت به سلامت خود و دیگران باید از ماسک استفاده کرده و توصیه ها را جدی بگیریم این مهم در واقع رعایت حقوق شهروندی است.

ضمن آنکه سفرها خود از جمله عوامل و علل شیوع بیماری و افزایش آمار ابتلا در استان های مسافرپذیری چون این خطه است که نگرانی ها را تشدید می کند و باید بیش و پیش از هر چیز خود برای جانمان ارزش قائل شده و رعایت و از سفر پرهیز کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد: تاکنون ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌ باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۳۲ نفر رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403