مشکلاتی که رونق اشتغال را در روستای بدون بیکار شاهرود تهدید می‌کند


مشکلاتی که رونق اشتغال را در روستای بدون بیکار شاهرود تهدید می‌کند

شاهرود- ایرنا- اشتغال در روستای دهملای شاهرود در استان سمنان با رونق فعالیت کارگاه‌های منبت و بخش‌های کشاورزی و دامداری وضعیت بدی ندارد، ولی با مشکلاتی درگیر است که در صورت بی‌توجهی، ممکن است رونق کسب‌وکارها را دچار مشکل کند.

چندی پیش روستای دهملای شاهرود به همراه روستای محمدآباد و جودانه میامی، همگی در شرق استان سمنان، جزو سه روستای بدون بیکار در این استان معرفی شدند.

براساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ روستای دهملا دارای یک هزار و ۹۰ تن جمعیت است که از این تعداد ۸۷۰ تن جمعیت بالای ۱۰ سال و شاغل هستند.

از مجموع ۸۷۰ نفر نیروی کار در این روستا، ۱۶۵ نفر در بخش کشاورزی مانند زراعت و دامداری به صورت سنتی و نیمه صنعتی، ۵۰۰ نفر در صنعت و ۲۰۰ نفر در بخش خدمات و پنج نفر در بخش‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.

تولیدات منبت روستای دهملا بخش زیادی از نیازها دیگر نقاط کشور را تامین می کند، به طوری که محصولات تولیدی کارگاه های این روستا توسط تاجرانی از مرکز و دیگر نقاط کشور خریدار می شود.

به گفته محمد رضا مرتضایی پور دهیار روستای دهملا که خود در رشته منبت کاری فعالیت می کند ، هم اکنون این روستا بیش از ۲ هزار تن جمعیت ثابت دارد که از این تعداد ۳۰۰ تن از شهرها و استان‌های همجوار آمده و در بخش‌های صنعت ، دامداری و کشاورزی مشغول به کار هستند، این درحالی است که روزانه ۶۰ تا ۷۰ تن هم از شهر شاهرود برای کار به این روستا رفت و آمد می کنند.

کارگران این روستا در ۱۰۰ کارگاه درودگری و منبت کاری فعالیت و برخی هم در بخش کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

گرانی مواد اولیه کارگاه‌های منبت کاری

دهیار دهملا با بیان اینکه تا مدتی قبل در این روستا تعداد ۱۸۰ کارگاه فعال وجود داشت، افزود: با توجه به گرانی های بی رویه چوب و فقدان حمایت بانک ها، این کارگاه ها یکی یکی تعطیل شدند.

وی ادامه داد: برای تهیه یک مترمربع چوب راش گرجستانی که زیاد هم مرغوبیت ندارد باید مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد که این امر یکی از عوامل تعطیلی بیش از ۸۰ کارگاه درودگری در چند وقت اخیر بوده است.

مرتضایی پور از فعالیت ۲ کارگاه رنگ زنی محصولات درودگری و منبت کاری خبر داد و گفت: زنجیره تکمیل مبل و صندلی از جمله رویه کوبی در این روستا کامل نیست، پس مبل ها و صندلی های ساخته شده به صورت خام به تهران ارسال می‌شود و پس از تکمیل برای فروش به شهرستان ها ازجمله سمنان و شاهرود بازگردانده می شود که از این بابت سود اصلی نصیب دیگران می شود.

خرابی راه و کمبود آب، مانع توسعه بیشتر روستا

رییس شورای دهملا نیز که در زمینه درودگری تخصص و فعالیت دارد، یکی از مشکلات این روستا را خراب بودن روکش آسفالت به طول ۲ کیلومتر عنوان کرد و گفت : کمبود آب یکی دیگر از دغدغه های مردم این روستاست.

محمدتقی عزیزی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این روستا، اصلاح ورودی زائرسرا در جاده ورودی به شهر است که تاکنون موجب تصادفات زیادی شده است.

وی با بیان اینکه در این روستا واحد دندانپزشکی در درمانگاه وجود دارد اما دندانپزشک نداریم، ابراز داشت: ۳۰۰ خانوار این روستا از خدمات تلفن ثابت و اینترنت محروم هستند.

دومین شهرک صنعتی شاهرود در دهملا راه‌اندازی می‌شود

فرماندار شاهرود در بازدید چند روز پیش از بنگاه های تولیدی و دهیاری دهملا، از راه اندازی دومین شهرک صنعتی شهرستان شاهرود برای ایجاد مشاغل بیشتر در فضایی به مساحت ۴۰۰ هکتار در این روستا خبر داد.

نادر فخری با بیان اینکه اعتباری برای ترمیم روکش آسفالت این روستا اختصاص یافته است، افزود: برای جبران کمبود آب هم اعتباری به صورت مشارکتی با دهیاری در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل اصلاح ورودی زائر سرا، حضور دندانپزشک و مخابرات هم با مسوولان شهرستان نشستی برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه روستای دهملا بیکار ندارد اما برای توسعه در صنعت و کشاورزی با مشکلات عدیده ای از جمله سرمایه در گردش مواجه است، این امرمساعدت مسوولان شهرستان و استان از جمله بانک ها را می طلبد.

گندم، ذرت، زیره وهمچنین زردآلو، گیلاس، گوجه سبز، گلابی از جمله محصولات زراعی این روستاست.

اشتغال‌زایی در روستاها نقشی مهم در نگهداشت جمعیت روستایی و بازگرداندن جمعیت به روستاها دارد که تحقق این راهبرد به همت مسوولان استان و شهرستان بستگی دارد.

در شهرستان شاهرود حدود ۳۳۰ واحد صنعتی و تولیدی فعالیت می کنند که بیش از ۱۰۰ واحد در شهرک صنعتی این شهر مستقر است.

۹۰ درصد از صنایع استان سمنان از نوع صنایع کوچک، ۶ درصد صنایع متوسط و بقیه صنایع بزرگ است، ۱۸ مجموعه شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در استان سمنان تحت پوشش شرکت شهرک‌های صنعتی است.

کل اراضی در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان ۶ هزار و ۸۸۴ هکتار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلفات کی یف در محور دونتسک جنوبی نزدیک به صد نفر رسیده است