عراق در 24 ساعت گذشته


عراق در 24 ساعت گذشته

بغداد – ایرنا – تامین یک سوم انرژی عراق از سوی ایران، تاکید نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل بر ثبات و حاکمیت بغداد، زمزمه های اختلاف بارزانی ها، ادامه واکنش‌ها در حمله به تظاهرکنندگان مسالمت آمیز، حملات توپخانه‌ای ترکیه به دهوک، طرح خرید سلاح از ایران و خنثی کردن نقشه داعش برای هدف قرار دادن شهروندان پایتخت از جمله مهم‌ترین اخبار و تحولات شبانه...

تشکیل شورای هماهنگی با عربستان

"مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق دوشنبه شب دستور داد تا شورای هماهنگی میان این کشور و عربستان سعودی تشکیل شود.

در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی دفتر نخست وزیری عراق، منتشر شده، آمده است که این کمیته به ریاست "علی عبدالامیر علاوی" وزیر دارایی تشکیل می‌شود و موضوعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور را بررسی می‌کند.

ایران تامین کننده یک سوم انرژی عراق

عضو کمیسیون انرژی پارلمان دوشنبه شب گفت که ایران با تامین نزدیک به یک سوم حجم برق و گاز عراق نقش حیاتی در تولید انرژی این کشور دارد.

«علی العبودی» در گفت‌ وگوی تلویزیونی بیان کرد: عراق در زمان حاضر بیش از ۱۸ هزار مگاوات برق تولید می‌کند و ۱۲۰۰ مگاوات نیز از تهران وارد می‌کند.

وی افزود: همچنین با گاز خریداری شده از ایران، پنج هزار و ۲۰۰ مگاوات دیگر برق تولید می‌شود، بنابر این با توجه به این موضوع در صورت قطع واردات برق از ایران، می توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاق ناگواری خواهد افتاد.

این نماینده پارلمان عراق اجرایی شدن قراردادهای شرکت «زیمنس» آلمان و «جنرال الکتریک» آمریکا را که در دولت‌های پیشین عراق امضا شده دشوار خواند و گفت، وزارت برق نمی‌تواند حقوق کارکنان خود را بپردازد، به همین دلیل چگونه می‌تواند هزینه اجرای این قراردادها را تامین کند.

العبودی برای پایان دادن به سردرگمی در تامین سوخت و مشکلات مالی مربوط به آن خواستار ادغام وزارت خانه‌های برق و نفت و ایجاد وزارت‌ انرژی شد.

عراق باید از میدان رقابت منطقه‌ای و جهانی دور شود

«جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق تاکید کرد که بغداد برای حفظ آرامش و ثبات باید از میدان رقابت و درگیری نیروهای منطقه ای و جهانی دور شود.

پلاسخارت در سخنانی که در خبرگزاری ملی نینا منتشر شده گفت که سازمان ملل از گفت وگوی راهبردی عراق - آمریکا و هر گفت و گوی دیگری که به ثبات، رفاه و حاکمیت این کشور کمک کند، استقبال خواهد کرد .

وی همچنین بر ادامه تلاش ها برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف به منظور تقویت اعتماد مردم عراق تاکید کرد و خواستار حمایت از کمیسیون عالی مستقل انتخابات از دخالت های سیاسی شد

پلاسخارت در ادامه حمایت سازمان ملل از تلاش های دولت و وزارت بهداشت عراق در مبارزه با همه گیری کرونا را اعلام کرد.

اختلافات بارزانی‌ها

«سرکوت شمس الدین»، رئیس فراکسیون کردی المستقبل در پارلمان عراق مدعی شد که به علت اختلافات درونی حزب دموکرات کردستان میان دو جریان «مسرور بارزانی» (نخست وزیر) و «نیچروان بارزانی» (رئیس اقلیم کردستان)، مسرور پرونده نفت را به صورت انحصاری در اختیار خود گرفته است.

وی گفت که در پرونده نفت فساد بسیاری وجود دارد و گروه های مافیایی در حالی دست به قاچاق نفت می زنند که کسی نمی داند درآمدهای ناشی از فروش نفت کجا می رود.

از سوی دیگر، «ریبین سلام» از رهبران حزب دموکرات کردستان به این سخنان رئیس فراکسیون المستقبل واکنش نشان داد و با تکذیب اختلافات داخلی در حزب کردستان عراق، علت طرح این گونه مباحث را رسیدن برخی گروه ها به اهداف سیاسی توصیف کرد.

سلام در سخنانی وجود اختلافات بین نیچروان و مسرور بارزانی را کذب دانست و گفت که در حزب دموکرات کردستان هیچ جناح بندی وجود ندارد و مسرور و نیچروان روابط خوبی با یکدیگر دارند.

ادامه واکنش ها به تظاهرات مسالمت آمیز بغداد

«قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق در توییتی آنچه که سرکوب معترضان رفحاء توسط نیروهای امنیتی نامید، محکوم کرد و نوشت عراقی ها در تظاهراتی مسالمت آمیز خواستار حقوق مشروع و قانونی خود بودند، اما با خشونت با آنها برخورد شد و از گلوله جنگی علیه آنها استفاده شد که نتیجه آن کشته و زخمی شدن شماری از معترضان بود.

وی تاکید کرد که این اقدام غیرقابل قبول است، همان گونه که پیش تر هم خشونت را محکوم کردیم لازم است که نهادهای بین المللی، مراکز دیپلماتیک و شخصیت های سیاسی و اجتماعی به این گونه وقایع واکنش نشان داده و آن را محکوم کنند.

الخزعلی گفت که در گذشته نسبت به ریخته شدن خون عراقی ها هشدار دادیم، دولت نباید دست به اقدام های خشونت آمیز بزند در مقابل باید به خواسته تظاهرکنندگان گوش فرا دهد و پاسخگوی آنها باشد.

«یعقوب الاوسی»، سخنگوی «انقلابیون انتفاضه شعبانیه» نیز در گفت و گویی تلویزیونی اظهار کرد که در پشت مخالفت هایی که با رفحاء می شود، برخی کشورها قرار دارند.

وی گفت که ۱۰۳ هزار نفر از قانون دو موسسه شهدا و زندانیان سیاسی استفاده می کنند که ۲۹ هزار نفر آنها آوارگان رفحاء هستند. اما چرا تنها روی رفحا تمرکز شده است.

الاوسی افزود که با وجود موافقت های رسمی برای انجام تظاهرات مسالمت آمیز از حرکت برخی معترضان جلوگیری شد و ۲۵ نفر زخمی شدند و بر اساس برخی خبرها یکی از تظاهرکنندگان در حمله ماموران امنیتی شهید شد.

ترکیه همچنان دهوک را گلوله باران می کند

به گفته مقام های محلی در استان دهوک واقع در شمال عراق، نیروهای ترکیه بار دیگر روز دوشنبه مناطقی را در شمال منطقه «درکار» بمباران کردند.

«زروان موسی»، مسوول مدیر منطقه درکار اعلام کرد که ترکیه «دره باجوا» در شمال استان دهوک را به توپ بست.

وی یادآور شد: درگیری های مسلحانه هر از گاهی میان عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و ارتش این کشور پیرامون کوه «خامر» روی می دهد.

تجمع اعتراضی صاحبان فروشگاه ها و مراکز خرید در بغداد

شماری از صاحبان فروشگاه‌ها در مرکز بغداد عصر دوشنبه در پی ادامه محدودیت‌های کرونایی با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار بازگشایی و لغو تعطیلی مراکز خرید شدند.

معترضان از «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور خواستند تا راهکاری برای بازگشایی فعالیت مراکز تجاری در بغداد که از اسفند ۹۸ به علت کرونا تعطیل شده اند، ارائه دهد.
معترضان با تجمع در خیابان مرکزی المنصور اعلام کردند که در پنج ماه گذشته که فروشگاه ها و مراکز خرید تعطیل شده از نظر مالی و اقتصادی در تنگنای شدید قرار گرفته اند، بنا بر این دولت باید با اعلام رعایت پروتکل های بهداشتی تدابیر لازم را برای بازگشایی مراکز تجاری اتخاذ کند.
بر اساس تازه ترین اعلام وزارت بهداشت عراق در روز دوشنبه، تاکنون ۷۹۷۳۵ مورد ابتلا، ۳۲۵۰ فوت شده و ۴۶۹۹۸ مورد بهبود یافته از ویروس کرونا در عراق ثبت شده است.

ادامه تحقیقات در باره ترور الهاشمی

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که تحقیقات درباره ترور «هشام الهاشمی» کارشناس امنیتی این کشور همچنان ادامه دارد.

سرتیپ «یحیی رسول» در پست توییتری نوشت الهاشمی از برجسته ترین کارشناسان امنیتی عراق، منشا خدمات بسیاری در کشور بود و تحقیقات درباره شناسایی عوامل ترور وی با جدیت ادامه دارد.
الهاشمی تحلیلگر و کارشناس امنیتی و سیاسی عراقی شامگاه دوشنبه گذشته (هفدهم تیر ۹۹) در حالی که از مصاحبه با یکی از شبکه‌های عراقی باز می‌گشت، مقابل خانه‌اش در منطقه «زیونه» بغداد هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

خنثی شدن حمله تروریست ها و هلاکت ۵ داعشی

وزارت کشور عراق از خنثی کردن طرح تروریست ها برای هدف قرار شهروندان در بغداد خبر داد و اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی این وزارت خانه در عملیاتی ویژه ضربه ای مهلک به داعش در کمربندی بغداد و منطقه ابوغریب وارد کرد.

بر این اساس، طرح تروریست ها برای هدف قرار دادن شهروندان پایتخت با انجام عملیات انتحاری ناکام گذاشته شد و در جریان حمله به مخفیگاه آنها، ۵ سرکرده داعش که کمربند انتحاری بر تن داشتند، کشته شدند.

در جریان این عملیات یکی از تروریست ها اقدام به انفجار کمربند انتحاری خود کرد که در اثر آن ۲ نفر از نیروهای اطلاعاتی وزارت کشور عراق کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

بغداد در خرید سلاح تهران را جایگزین واشنگتن کند

«کریم علیوی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان با اعلام کارشکنی آمریکا در تجهیز نیروهای این کشور، تأکید کرد که عراق باید در خرید اسلحه ایران را جایگزین آمریکا کند.

علیوی در مصاحبه ای گفت که به علت کارشکنی و بدعهدی در اجرای قراردادهای تسلیحاتی از سوی آمریکا، پرونده تجهیز ارتش عراق با مشکل مواجه شده است.

وی با بیان اینکه عراق باید کشور دیگری را برای خرید اسلحه جایگزین آمریکا کند، مدعی شد که طرف ایرانی آماده است، به ارتش عراق سلاح بفروشد.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با تاکید بر اینکه سلاح های ایرانی کیفیت بالایی دارند، افزود که خریداری این سلاح ها می‌تواند توان نیروهای عراقی را متحول کند.

علیوی گفت که اعضای این کمیسیون در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر موضوع خرید سلاح از ایران را با او در میان خواهند گذاشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...