مصر از پایان بدون نتیجه مذاکرات درباره سد النهضه خبر داد


مصر از پایان بدون نتیجه مذاکرات درباره سد النهضه خبر داد

وزیر خارجه مصر با اعلام این که مذاکرات سد النهضه بدون هیچگونه توافقی به پایان رسید تاکید کرد هیچ‌گونه رغبتی برای دستیابی به توافق کامل از سوی اتیوپی دیده نمی‌شود.

مصر از پایان بدون نتیجه مذاکرات درباره سد النهضه خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، سامح شکری، وزیر خارجه مصر اعلام کرد که مذاکرات سودان، اتنیوپی و این کشور درباره سد النهضه بدون هیچگونه توافقی به پایان رسید درحالی که اتیوپی هیچ‌گونه رغبتی برای دستیابی به توافق کامل نشان نمی‌دهد.

وزیر خارجه مصر اضافه کرد: انتظار داریم که اتیوپی به تعهدات خود پای‌بند باشد و پیش از رسیدن به توافق نهایی از پر کردن مخزن سد النهضه خودداری کند.

بیشتر بخوانید

مصر: اتیوپی می‌خواهد بر نیل مسلط شود ادامه اختلاف مصر، سودان و اتیوپی برسر سد النهضه

علاء الظواهری، از اعضای کمیته تیم مذاکره کننده مصر در این باره نیز گفت مذاکرات سد اتیوپی بدون پیشرفتی در هر دو زمینه فنی و حقوقی به پایان رسید و اوضاع، تغییر نکرد است. این مذاکرات از سوی اتیوپی با بعد سیاسی همراه است و یک توافقنامه فنی نیست.

بخشی از رود نیل از کشور اتیوپی سرچشمه می‌گیرد و بخش دیگری از آن از کشور اوگاندا سرازیر می‌شود، این دو رودخانه در سودان به یکدیگر می‌رسند و نیل بزرگ را تشکیل می‌دهند.

اکنون اتیوپی اعلام کرده که قصد دارد سد النهضه را آب‌گیری کند و این اقدام را نه ظرف ۲۱ سال بلکه در عرض ۳ سال انجام خواهد داد، این تصمیم اتیوپی موجب اعتراض مصر و سودان شده، این دو کشور که در مسیر رودخانه نیل قرار دارند تاکید کرده‌اند که آب‌گیری سد در مدت زمان ۳ سال کشورهایشان را با کمبود آب مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها