احیا‌گر غدیر13| نگارش الغدیر در نهایت بی‌طرفی و بدور از غرض‌ورزی/ گنجینه‌ای که مظلوم واقع شده است


احیا‌گر غدیر13| نگارش الغدیر در نهایت بی‌طرفی و بدور از غرض‌ورزی/ گنجینه‌ای که مظلوم واقع شده است

سید محمدصادق قاضی‌طباطبایی درباره مجموعه الغدیر گفت: الغدیر مجموعه‌ای ارزشمند است که علامه امینی آن را در نهایت بی‌طرفی،...

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس مجموعه عظیم الغدیر اثر ارزشمند مرحوم علامه عبدالحسین امینی (ره) است که همزمان با پنجاهمین سال درگذشت ایشان خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی به تبیین ابعاد شخصیتی مرحوم علامه امینی و مجموعه الغدیر می‌پردازد.

یکی از اشخاصی که محضر مرحوم علامه امینی را درک کرد سید محمدصادق قاضی‌طباطبایی آیت‌الله سید‌حسین قاضی طباطبایی از فعالان مذهبی و مبارز دوران طاغوت است که دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.

قاضی طباطبایی با اشاره به زحمات علامه امینی برای جمع‌آوری مجموعه الغدیر گفت: آن زمان که ما در قم زندگی می‌کردیم مرحوم علامه امینی، علامه جعفری و علامه طباطبایی که همه از مفاخر آذربایجان هستند منزل ما آمد و شد داشتند و من از نزدیک شاهد زحمات این عالم بزرگوار برای خلق شاهکار الغدیر بودم.

علامه الغدیر را در نهایت بی‌طرفی، امانت‌داری و بدور از غرض‌ورزی نگارش کرد

وی ادامه داد: علامه امینی برای این کار خون دل‌ها خورد. تاریخ‌نگاری کار آسانی نیست، وی سفرهای زیادی کرد و عمرش را در این راه مصرف کرد و همه تلاشش این بود که کمال امانت را در نگارش الغدیر رعایت کند و در نهایت بی‌طرفی و به دور از غرض‌ورزی این مجموعه را گرد‌آوری کرد.

وی با اشاره به دیدار علامه امینی با علمای اهل سنت گفت: مرحوم علامه امینی ضمن اینکه منابع تاریخی را مطالعه می‌کرد با بسیاری از علمای اهل سنت گفت‌وگو کرد. اگر نگاهی به این مجموعه گران‌قدر بیندازید می‌بینید که بسیاری از مستندات از منابع اهل سنت برگرفته شده است.

الغدیر گنیجینه گرانقدری که مظلوم واقع شده است

قاضی طباطبایی با اشاره به مظلومیت مجموعه الغدیر گفت: با وجود این که علامه نهایت به بی طرفی را در گردآوری الغدیر به خرج می‌داد اما این کتاب مظلوم واقع شد، امروز اگر در عربستان الغدیر را از کسی بگیرند دارنده آن را محاکمه و مجازات‌های سختی می‌کنند. همه تلاش علامه این بود که بتواند یک راه درست را نشان مسلمانان بدهد زیرا اگر در همان دوران صدر اسلام واقعه غدیر انکار نمی‌شد وضع امروز ما به گونه‌ای دیگر بود اما متأسفانه برخی نمی‌خواهند این موضوع و راه درستی که در الغدیر معرفی شده را بپذیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از اهل سنت از موضوع غدیر و واقعیت‌های آن اطلاع ندارند و چه بسا اگر مجموعه الغدیر در اختیار آنها قرار می‌گرفت و آن را مطالعه می‌کردند آن را می‌پذیرفتند. البته امروز ما وظیفه داریم که در این راستا گام برداریم. زیرا علامه برای جمع‌آوری و نگارش الغدیر رنج‌های فراوانی را به جان خرید و اجل به او مهلت نداد تا این اطلاعاتی که در الغدیر جمع‌آوری کرده را تبیین کند.

تلاش علامه برای تأسیس کتابخانه مجهز در نجف

قاضی طباطبایی با بیان اینکه علامه تلاش می‌کرد که تا کتابخانه مجهزی در نجف درست کند، گفت: مرحوم علامه مکتب امیرالمؤمنین را در نجف تأسیس کرد و قصد داشت کتابخانه مجهزی در آنجا درست کند که عمرش وفا نکرد و بدرود حیات گفت و در همین محل هم به خاک سپرده شد. یاد دارم که پیکر مطهر ایشان از مسجد ارک تهران با استقبال گسترده مردم و همینطور چهره‌های آن زمان تشییع شد و این پیکر مطهر به نجف اشرف انتقال پیدا کرد و در همین مکتب امیرالمؤمنین نجف به خاک سپرده شد.

تلاش ساواک برای ایجاد تفرقه بین علما/ ارتباط خوب علامه با دیگر علمای آن دوران

وی در خصوص ارتباط علامه امینی با دیگر علما گفت: ایشان با علمای دورانش ارتباط بسیار خوبی داشت و در نگارش الغدیر هم با دیگر بزرگان مشورت می‌کرد. یکی از مشکلات آن زمان این بود که ساواک تلاش می‌کرد علما را به جان هم بیاندازد و بین آنها تفرقه ایجاد کند و بارها مشاهده می‌شد که طرفداران علما با هم برخورد‌هایی هم داشتند اما این کار ساواک همواره با شکست روبرو می‌شد زیرا این تلاش ساواک در ارتباط علما با هم خدشه‌ای به وجود نمی‌آورد.

قاضی طباطبایی ادامه داد: یاد دارم مرحوم علامه ارتباط بسیار خوبی با آقای طالقانی داشت با وجود اینکه مشی آقای طالقانی بسیار متفاوت بود و ایشان مجاهد بودند، اما ارتباط خوبی با علامه امینی داشت آن زمان آقای طالقانی تلاشش در حوزه تبیین قرآن کریم بود و حتی خیلی‌ها به ایشان ایراد می‌گرفتند که تفسیر قرآن کار معصوم است و شما نباید به این امر ورود کنید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022