پایان مذاکرات سد النهضه بدون توافق


پایان مذاکرات سد النهضه بدون توافق

وزیر خارجه مصر درباره گام‌های بعدی این کشور گفت ما بر اساس تعهداتی که در نشست دفتر اتحادیه آفریقا صادر شد اقدامات یکجانبه اتخاذ نمی‌کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از قاهره، علاء الظواهری از اعضای کمیته تیم مذاکره کننده مصر در خصوص سد النهضه گفت مذاکرات سد اتیوپی بدون پیشرفتی در هر دو زمینه فنی و حقوقی به پایان رسید و اوضاع، تغییر نکرد است. این مذاکرات از سوی اتیوپی با بعد سیاسی همراه است و یک توافقنامه فنی نیست.
پایان مذاکرات سد النهضه بدون توافق
وی ادامه داد: از روز اول مذاکرات، طرف مصری برای همتای اتیوپیایی خود توضیح داد که هدف مصر از مذاکرات تقسیم سهم نیست و نمی‌خواهد طرح‌های اتیوپی را در آینده محدود کند بلکه به دنبال مکانیسمی برای پر کردن و راه اندازی سد است، اما اتیوپی معتقد است که نوعی اراده تحمیل کننده بر آن وجود دارد.
الظواهری افزود: ما قبول نخواهیم کرد که اتیوپی به تنهایی حق تعیین سهم مصر و سودان از نیل آبی را ندارد. اتیوپی در طول مذاکرات سهم کشور‌های ذینفع را تعیین نکرده و از این موضوع احساسات کشور‌های آفریقایی را در موضوع سد النهضه برانگیزد و از تصرف سهم نیل آبی توسط مصر و سودان صحبت می‌کند.
در همین حال؛ وزارت آب و منابع آبی مصر در بیانیه‌ای جزئیات آخرین روز مذاکرات سد النهضه را توضیح داد و اعلام کرد با گذشت ۱۱ روز از دور جدید مذاکرات درباره سد النهضه که هدف آن بحث و تبادل نظر درباره نحوه پر کردن و راه اندازی سد اتیوپی بود، امروز ۱۳ جولای ۲۰۲۰ این مذاکرات بدون توافق پایان یافت.
امروز نشست‌هایی بین کمیته‌های فنی و حقوقی از سه کشور مصر، سودان و اتیوپی برگزار شد که هدف آن رسیدن به درکی از نقاط حل نشده در این دو زمینه بود و پس از آن نشستی میان وزرای آبیاری سه کشور برگزار شد و طی آن بحث کمیته‌های فنی و حقوقی بررسی شد که منعکس کننده اختلافات مداوم در مورد موضوعات اصلی در مورد قوانین پر کردن و بهره برداری سد النهضه بود.
در پایان قرار شد هر سه کشور گزارش پایانی خود از روند مذاکرات را فردا سه شنبه به کشور آفریقای جنوبی به عنوان رئیس کنونی اتحادیه آفریقا ارائه دهند.
واکنش وزیر خارجه مصر به پایان بی نتیجه مذاکرات سد النهضه
سامح شکری وزیر خارجه مصر اعلام کرد همه سازمان‌های دولتی به بهترین وجه برای دفاع از منافع مصر مطابق با قوانین بین المللی به کار خود ادامه می‌دهند. طرف اتیوپی در زمانی که ایالات متحده حامی مذاکرات سد النهضه بود، از توافقاتی که در جلسات واشنگتن حاصل شد سر باز زد.
پایان مذاکرات سد النهضه بدون توافقشکری افزود در چارچوب مذاکرات سیاستی، متعهد نشده ام که مسائل را به صورت درصدی ارزیابی کنم، یا به توافق می‌رسیم، یا به توافق نمی‌رسیم، و هیچ تخمین دیگری اهمیت ندارد. ما مطابق آنچه توسط دفتر اتحادیه آفریقا در سطح اجلاس تعیین شده است پیش خواهیم رفت و گزارش خود را از وضعیت مذاکرات به رئیس جمهور آفریقای جنوبی به عنوان رئیس کنونی اتحادیه آفریقا ارائه خواهیم کرد.
وزیر خارجه مصر در خصوص گام‌های بعدی مصر گفت ما بر اساس تعهداتی که در نشست دفتر اتحادیه آفریقا صادر شد اقدامات یکجانبه اتخاذ نمی‌کنیم و انتظار داریم همه اطراف به این تعهدات احترام بگذارند.
وی همچنین درباره اقدام اتیوپی به پرکردن مخزن سد گفت: توافق اعلامیه اصول که در سال ۲۰۱۵ بین رؤسای جمهور سه کشور به امضا رسید بصورت روشن و واضح پر کردن و راه اندازی سد را پیش از دستیابی به توافق ممنوع کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !