میرسلیم: مجلس یازدهم به توسعه حمل‌ونقل عمومی تاکید دارد


میرسلیم: مجلس یازدهم به توسعه حمل‌ونقل عمومی تاکید دارد

تهران- ایرنا- «سیدمصطفی میرسلیم» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مجلس یازدهم به توسعه حمل‌ونقل عمومی به ویژه از نوع پاک آن همچون مترو تاکید دارد.

وی روز دوشنبه در دیدار با رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اظهار داشت: ظرفیت تهران از نظر زیست محیطی هم باید سنجش شود زیرا به نظر می‌رسد در طول دهه‌های اخیر از این ظرفیت فراتر رفته‌ایم و آثار آن نمایان است.

وی با تاکید بر انجام پژوهش‌های کاربردی در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری، افزود: سرنوشت کارهای مطالعاتی باید مشخص باشد و مرکز مطالعات به عنوان یک مرکز تخصصی پژوهشی نتایج اجرایی مطالعات خود را از مدیران شهری طلب کند.

وی با بیان اینکه تامین مسکن همچنان یکی از بزرگترین مشکلات پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود، یادآور شد: زوج‌های جوان به دلیل درآمد پایین امکان تهیه مسکن مورد نیاز خود را ندارند و همین مساله در رشد منفی ازدواج و متعاقب آن پیر شدن جمعیت تاثیر گذاشته است.

میرسلیم تاکید کرد: باید راهکارهای مناسب برای دسترسی خانواده‌ها به مسکن ارزان‌قیمت چه برای مالکیت و چه برای اجاره وجود داشته باشد.

وی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیز تاکید کرد: اصل ایجاد و فعالیت شورایاری‌ها برای جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر تهران ایده خوبی است اما آنچه در یک دهه اخیر روی داده، این است که سازوکار مشارکت شهروندان برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در مجلس تصویب نشده و به همین دلیل برگزاری انتخابات آن غیرقانونی تشخیص داده شد.

به اعتقاد این نماینده مجلس، مدیریت شهری یا در نهایت شورای عالی استان‌ها باید برای تداوم فعالیت شورایاری‌ها درخواست خود را برای تصویب قوانین موردنظر به دولت و مجلس ارائه کند؛ نکته دیگر این است که مدیریت شهری تهران طی مطالعه‌ای کاربردی و عملیاتی مشخص کند که در طول یک دهه اخیر تاثیر فعالیت شورایاری‌ها در اداره شهرها و کلانشهرها چقدر بوده است.

ضرورت ورود مجلس یازدهم برای تعیین تکلیف لایحه درآمد پایدار و مدیریت یکپارچه شهری

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: در شرایط کنونی مدیریت شهری به ویژه این مرکز آمادگی را دارد تا برای تنظیم پیش‌نویس قوانین در مجلس و همچنین سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری لازم را با این دو نهاد داشته باشد.
محمدحسین بوچانی افزود: جمعبندی تجربه‌های مدیریتی در نیروی انسانی شهرداری تهران این امکان را فراهم می‌آورد تا با بهره‌گیری از دانش انباشته مدیریتی مدیران اجرایی، هم اداره شهر تهران بهتر و هم اینکه تصویب قوانین در مجلس و کمیسیون‌های ذیربط اجرایی‌تر شود.
وی با بیان اینکه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران آمادگی دارد تا در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در کنار مجلس قرار گیرد، ادامه داد: انتظار ما از مجلس این است تا دو لایحه درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده که به یکی از موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان تبدیل شده است را به سرانجام برساند.

«با توجه به اینکه رئیس کنونی مجلس خود شهردار سابق شهر تهران بوده، ضروری است تا برای ایجاد درآمدهای پایدار در شهرها و مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرها گام‌های موثری برداشته شود».
«بوچانی» ضمن اشاره به مطالعات کلیدی مرکز، توقف ساخت و ساز در فضای سبز و باغ‌ها را یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره مدیریت شهری تهران دانست و بیان کرد: توسعه شیوه‌های جدید حمل‌ونقل در تهران و سایر کلانشهرهای کشور ضرورتی انکارناپذیر جهت پایداری و شکوفایی شهری است و این مهم نیز نیاز به قوانین خود دارد که لازم است مجلس در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)