ترکیه دخالت‌های بین المللی در مسئله تغییر کاربری ایاصوفیه را رد کرد 


ترکیه دخالت‌های بین المللی در مسئله تغییر کاربری ایاصوفیه را رد کرد 

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه واکنش و اظهار نظر برخی کشورها و دولت‌ها درباره تصمیم دیوان عدالت اداری در تغییر کاربری ایاصوفیه به مسجد مداخله در امور داخلی کشورش توصیف کرد.  

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه تی آر تی گفت: ایاصوفیه میراثی به عنوان مسجد باقی مانده بود و باید از آن به عنوان مسجد استفاده شود، ما کاملاً اظهار نظرهایی را که مداخله در حقوق حاکمیت ترکیه می دانیم.

موضع قاطع ترکیه در مورد تغییر کاربری ایاصوفیه در پی واکنش اتحادیه اروپا و انتقاد از تصمیم آنکارا در مورد تغییر کاربری ایاصوفیه صورت گرفته است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مورد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم (تغییر کاربری ایاصوفیه) به ناچار باعث بی‌اعتمادی، ایجاد اختلاف بین جوامع مذهبی شده و تلاش‌های ما در گفتگو و همکاری را تضعیف می‌کند.

دیوان عالی ترکیه پنجشنبه (۱۹ تیر) برای بررسی طرح تغییر کاربری موزه ایاصوفیه تشکیل جلسه داد و روز جمعه مصوبه هیأت وزیران این کشور در سال ۱۹۳۴ را که طی آن مسجد ایاصوفیه به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد.

رجب طیب اردوغان به دنبال صدور این حکم، اعلام کرد ایاصوفیه به مسجد تبدیل می‌شود و ۲۴ ژوئیه (جمعه ۳ مرداد ۹۹) برای اولین بار در ۸۶ سال گذشته فریضه نماز در این بنا برگزار می شود.

ایاصوفیه که یک بنای هنری و معماری در منطقه "سلطان احمد" در استانبول واقع در ورودی تنگه بسفر در قرن ششم ساخته و در قرن پانزدهم در دوران امپراطوری عثمانی به مسجد تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403