کشف 2 کارگاه اشکانی در تپه تاریخی اشرف اصفهان


کشف 2 کارگاه اشکانی در تپه تاریخی اشرف اصفهان

اصفهان- ایرنا- بعد از آنکه در عملیات نجات بخشی آثار تپه اشرف اصفهان در مسیر لوله گذاری آب گورخمره‌ها و شواهد یک گورستان اشکانی بدست آمد، حالا هیات کاوش در گمانه پنجاهم این عملیات به سازه‌های 2 کارگاه اشکانی رسیدند که به دلیل قرارگیری وسعت این آثار در فضای سبز شهرداری و زیر خیابان مشتاق فقط بخش‌هایی از آن قابل پاکسازی است.

سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف از کشف ۲ سازه اشکانی در تپه اشرف اصفهان خبر داد و گفت: در گمانه پنجاهم عملیات نجات بخشی آثار تاریخی تپه اشرف به یک کارگاه و کوره ذوب فلز رسیدیم، این کارگاه از سه ردیف سفال تو در تو و بر روی پایه سنگ لاشه ساخته شده است، در اطراف دیواره‌های این سازه اشکانی آثار سوختگی شدید، جوش کوره و قطعات فلز وجود دارد و در یکی از جداره های این کوره یک سکه کالکویی اشکانی بدست آمده است.

علیرضا جفعزی زند روز دوشنبه به ایرنا گفت: سکه‌های نقره‌ای بیشتر در مرزها و خارج از امپراتوری‌ها ساخته می شد اما سکه‌های مسی محلی هستند، سکه پیدا شده در کوره ذوب فلز تپه اشرف یک سکه مسی اشکانی است که بر روی آن حروف یونانی کامل مشخص است.

وی افزود: به دلیل نوع سفال های این کوره تشخیص داده بودیم که مربوط به دوره اشکانی است اما پیدا شدن این سکه اشکانی کامل تایید کرد که با یک سازه ذوب فلز رو به رو هستیم.

به گفته سرپرست هیات کاوش تپه اشرف در کنار کوره کشف شده سکوی بلندی وجود دارد که بخشی از آن زیر پیاده رو مدفون است.

جعفری زند در این‌ باره یادآور شد: بخش هایی از این کارگاه ذوب فلز زیر خیابان و و فضای سبز شهرداری قرار دارد و به همین دلیل بیشتر از این نمی توانیم پیشروی و کارگاه را به طور کامل پاکسازی کنیم.

آن طور که جعفری زند به ایرنا گفت : کارگاه ذوب فلز یافت شده تنها بخشی از یک کارگاه بزرگ است که به فاصله ۱۰ متری آن یک کارگاه اشکانی تولید عصاره انگور بدست آمد و این ساختارها کامل نشان می دهد که در تپه اشرف اصفهان با یک بخش شهری متعلق به دوره اشکانی رو به رو هستیم.

جعفری زند در باره سازه و کارگاه اشکانی تولید عصار انگور افزود: این کارگاه از یک حوضچه که کف آنیک سفال تُغار مانند یا لاوک بلند مخصوص لبه دار قرار دارد ساخته شد، روی لبه تا حدود ۵۰ سانتی متر سنگ ساروج کار شد و کنار آن یک صفحه ساروجی بزرگ قرار دارد که آب میوه‌ها از این صفحه به وسیله آبراهه ای به این حوضچه قابل انتقال بوده است.

این باستان شناس تاکید کرد: در تپه اشرف فقط یک قلعه نظامی یا یک خانه اشرافی نداریم بلکه در این مکان با یک بخش شهری رو به رو هستیم و کارگاه های بدست آمده در روزهای اخیر این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: گور خمره های بدست آمده در عملیات نجات بخشی آثار تپه اشرف و همچنین کارگاه‌هایی که به تازگی بدست آمده است همگی متعلق به دوره اشکانی است زیر این لایه اشکانی، لایه سلوکی قرار دارد و در روزهای اخیر نیز ۲ قطعه سفال منقوش سلوکی پیدا شد که این برای تاریخ اصفهان بسیار اهمیت دارد.

نتایج گمانه‌زنی‌ها در عملیات نجات بخشی آثار تپه اشرف در مسیر لوله گذاری آب به سمت شرق، تاکید کارشناسان را بر اهمیت این تپه تاریخی در باستان شناسی اصفهان و روشن شدن تاریخ مبهم پیش از اسلام این شهر دو چندان کرده است.

این در حالی است که میراث فرهنگی اصفهان می‌گوید بودجه‌هایش برای عظمت تپه اشرف کافی نیست و به دلیل قرار گیری این تپه در محدوده شهری شهرداری باید در نجات بخشی، ساماندهی و حفاظت به کمک آنها بیاید.

شهردار اصفهان وعده داده است که در همیاری با میراث فرهنگی به نجات تپه اشرف می آید، قرار است دراین باره تفاهم نامه، طرح و اطلاعات جامعی از مطالعات تپه اشرف از سوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در اختیار شهرداری قرار گیرد تا با تایید شهردار اصفهان و تصویب شورای شهر برای اجرا ابلاغ شود.

تپه تاریخی اشرف در شرق اصفهان و در کرانه زاینده رود قرار دارد، در اردیبهشت امسال، عملیات نجات بخشی آثار مدفون تپه جی و بخش شمالی تپه اشرف به یک چاه سنگی ساسانی و هم‌چنین گورخمره های اشکانی رسید که احتمال وجود یک گورستان اشکانی را قوت بخشید. یافته های این تپه تاریخی در شهر اصفهان مربوط به دوران هخامنشی تا قرن دوازدهم هجری قمری است و از این جهت این تپه باستانی اهمیت زیادی در روشن شدن ابعاد تاریک تاریخی شهر اصفهان دارد.

در فصل‌های گذشته کاوش تپه اشرف، یک سکه ساسانی و سفال‌های مربوط به قرن سوم پیش از میلاد( سلوکی و اشکانی) به دست آمد.هیات باستان شناسی در این کاوش‌ها به حوضخانه و بنای نیمه تمام کاخ اشرف متعلق به قرن دوازدهم هجری قمری رسیدند. مهم‌ترین دستاورد کاوش‌های پیشین تپه اشرف شناسایی بخش‌هایی از قلعه ساسانی بود که ‌اکنون در مجاورت خیابان مشتاق دوم مشهود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس