همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به‌روزرسانی: 23 تیر 99]


همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به‌روزرسانی: 23 تیر 99]

جدیدترین آمار رسمی کرونا در ایران شامل نقشه کرونا، استان‌های درگیر کرونا، تعداد مبتلایان و جان‌باختگان و روند شیوع این بیماری در کشور را در صفحه‌ی ویژه‌ی کرونا بخوانید.

آمار کرونا در ایران

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به‌روزرسانی: 23 تیر 99]

روند شیوع ویروس کرونا در ایران (نمودار ناحیه‌ای و خطی)

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به‌روزرسانی: 23 تیر 99]

موارد ابتلا، بهبودی و مرگ‌ومیر روزانه کووید ۱۹ در ایران

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به‌روزرسانی: 23 تیر 99]

دنیاگیری ویروس کرونا جدید (کووید ۱۹)

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به‌روزرسانی: 23 تیر 99]

راهنمای قرنطینه

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به‌روزرسانی: 23 تیر 99]

پرسش‌های متداول

ویروس کرونا چیست؟

کروناویروس‌ها خانواده‌ای بزرگ از ویروس‌ها هستند که می‌توانند انسان‌ها یا حیوانات را بیمار کنند. ویروس های کرونا در انسان به بروز عفونت‌های تنفسی از سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های شدیدتر نظیر سندرم تنفسی حاد خاورمیانه (MERS) منجر می‌شوند.

علائم کرونا جدید (کووید ۱۹) چیست؟

شایع‌ترین علائم ویروس کرونا (کووید ۱۹) تب، تنگی نفس و سرفه‌ی خشک است. برخی بیماران ممکن است بدن‌درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال نیز داشته باشند. امکان دارد برخی افراد آلوده شوند، اما هیچ علائمی در آن‌ها ظاهر نشود و احساس ناخوشی نداشته باشند. ۸۰ درصد افراد مبتلا به کووید ۱۹ بدون نیاز به درمان ویژه سلامتی خود را بازمی‌یابند.

ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹) چگونه منتشر می‌شود؟

کووید ۱۹ می‌تواند ازطریق قطرات ریز از بینی یا دهان افراد بیمار پس از سرفه یا بازدم منتقل شود. این قطرات روی اجسام و سطوح اطراف می‌نشینند و سایر افراد می‌توانند با لمس آن‌ها و سپس لمس چشمان، بینی و دهان خود بیمار شوند. امکان ابتلا به کووید ۱۹ با تنفس قطرات ناشی از سرفه یا بازدم بیماران نیز وجود دارد و به‌همین دلیل باید حتما از فرد آلوده بیش از یک متر فاصله داشت.

برای پیشگیری از ابتلا چه می‌توان کرد؟

شستن منظم دست‌ها با آب و صابون یا مایع ضدعفونی‌کننده‌ی الکلی می‌تواند ویروس را از بین ببرد. حفظ فاصله‌ی دست‌کم یک متر از فردی که سرفه یا عطسه می‌کند. پرهیز از لمس چشمان، بینی و دهان با دستان آلوده و رعایت مناسب بهداشت شخصی. پرهیز از حضور در شلوغی‌ها.

آیا باید نگران کرونای جدید (کووید ۱۹) باشم؟

بیماری ناشی از عفونت کووید ۱۹ عموما به‌ویژه برای کودکان و بزرگسالان جوان خفیف است. بااین‌حال، یک نفر از هر ۵ نفر به مراقبت بیمارستانی نیاز پیدا می‌کند. درنتیجه نگرانی درباره‌ی این بیماری کاملا طبیعی است؛ اما با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان از ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری کرد.

چه کسی درمعرض ابتلا به بیماری کرونای شدید است؟

براساس شناخت کنونی ما از ویروس کرونا جدید به‌نظر می‌آید که مسن‌ترها و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی، سرطان یا دیابت بیش از دیگران درمعرض ابتلای شدید به کووید ۱۹ هستند.

آیا آنتی‌بیوتیک در پیشگیری یا درمان کووید ۱۹ مؤثر است؟

خیر. آنتی‌بیوتیک تنها برای درمان عفونت‌های باکتریایی مفید است و هیچ تأثیری بر ویروس‌ها ندارد. کووید ۱۹ براثر آلودگی به ویروس ایجاد می‌شود؛ درنتیجه نباید از آنتی‌بوتیک برای پیشگیری یا درمان آن استفاده کرد.

آیا کووید ۱۹ واکسن یا راه درمان دارد؟

هرچند برخی درمان‌های سنتی و خانگی ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم کووید ۱۹ شوند، هیچ شواهدی وجود ندارد که داروهای کنونی می‌توانند بیماری را درمان یا از ابتلا به آن پیشگیری کنند. سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف هم‌اکنون درحال کار روی واکسن کرونا هستند؛ اما تا ساخت و عرضه‌ی آن به بازار هنوز راه درازی درپیش است.

آیا برای محافظت از خود باید ماسک بزنم؟

تنها درصورتی ماسک بزنید که علائم کووید (به‌خصوص سرفه) را دارید یا از فردی مشکوک به ابتلا به کووید ۱۹ مراقبت می‌کنید؛ درغیر این صورت باتوجه‌به کمبود جهانی ماسک، استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

دوره نهفتگی کووید ۱۹ چقدر است؟

دوره‌ی نهفتگی به‌معنای زمان بین گرفتن ویروس و آغاز ظهور علائم بیماری است. پژوهشگران دوره‌ی نهفتگی کووید ۱۹ را بین یک تا ۱۴ روز و در تازه‌ترین برآورد معمولا درحدود ۵ روز تخمین می‌زنند.

آیا حیوانات می‌توانند کووید ۱۹ را منتقل کنند؟

هرچند یک نمونه از آلودگی خفیف سگی در هنگ‌کنگ به ویروس کرونا جدید وجود دارد، فعلا هیچ شواهدی دردست نیست که تأیید کند سگ، گربه یا هرنوع حیوان خانگی قادر به انتقال کووید ۱۹ است.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چقدر است؟

ماندگاری ویروس کرونا عامل کووید ۱۹ روی سطوح هنوز به‌طور دقیق معلوم نیست. برخی مطالعات به ماندگاری چند ساعته تا چند روزه اشاره کرده‌اند؛ ااما دوام عامل بیماری‌زا به شرایط مختلف نظیر نوع سطح، دما یا رطوبت محیط بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید سطحی آلوده است، بهترین کار پاکسازی آن با ضدعفونی‌کننده‌های خانگی است.

آیا شیوع کووید ۱۹ با گرمای هوا متوقف می‌شود؟

متغیرهای زیادی در گستردگی شیوع عوامل بیماری‌زا نقش دارند و نمی‌توان با اطمینان گفت که گرمای هوا شیوع کووید ۱۹ را متوقف خواهد کرد. کووید ۱۹ برخلاف سرماخوردگی و آنفلوانزا بیماری جدیدی محسوب می‌شود و اطلاعات درباره‌ی آن هنوز بسیار اندک است.

اگر علائم کووید ۱۹ را داشتیم، چه کنیم؟

این موضوع به سن، نوع علائم و داشتن بیماری زمینه‌ای بستگی دارد. اگر زیر ۵۰ سال هستید و یکی از علائم تب یا را سرفه دارید، در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید. اگر بیش از یک علامت (به‌غیر از تنگی نفس) دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر ۵۰ سال به بالا هستید یا بیماری‌ زمینه‌ای یا تنگی نفس دارید و به‌همراه آن یکی از علائم بیماری را نیز در خود مشاهده می‌کنید، به بیمارستان مخصوص پذیرش بیماران کووید ۱۹ در استان خود مراجعه کنید.

آیا ویروس کرونا جدید ازطریق هوا منتقل می‌شود؟

پژوهشی تازه به ماندگاری سه‌ساعته‌ی ویروس عامل کووید ۱۹ در هوا اشاره کرده، اما این یافته در محیط آزمایشگاهی به‌دست آمده است و انتقال ویروس کرونا جدید ازطریق ذرات معلق در هوا را در محیط واقعی تأیید نمی‌کند.

مصرف الکل تأثیری در درمان کووید ۱۹ دارد؟

خیر. الکل تنها برای ضدعفونی‌کردن دست‌ها یا سطوح کاربرد دارد و درصورت ورود ویروس به بدن مصرف خوراکی الکل هیچ تأثیری در دفع آن ندارد. همچنین نوع صنعتی الکل (متانول) به‌شدت سمی است و مصرف آن می‌تواند به مرگ منجر شود.

همچنین در ادامه می‌توانید تمامی اخبار و مقالات زومیت در خصوص ویروس کرونا را مشاهده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟