سفیر وین: همکاری اتریش و ایران بین کشورهای غربی شاخص است


سفیر وین: همکاری اتریش و ایران بین کشورهای غربی شاخص است

تهران- ایرنا- سفیر وین در تهران با بیان اینکه همکاری اتریش با جمهوری اسلامی ایران بین کشورهای غربی یکی از شاخص‌ترین‌هاست، گفت که نکته‌ای که همکاری‌های دو کشور را خاص می‌کند و سنگ بنای این همکاری است، اعتماد متقابل و قابل پیش‌بینی در عکس‌العمل‌ها و فعالیت‌های طرفین است .

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران «اشتفان شلتس» روز دوشنبه در آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین‌المللی شهرداری تهران با سفارت اتریش در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی افزود: بیش از ۷۰۰ سال از ارتباط مکتوب ایران و اتریش و ۱۶۰ سال از ارتباط دیپلماتیک دو کشور در بالاترین سطح و ۶۰ سال از تاسیس بخش فرهنگی سفارت اتریش در تهران می‌گذرد و این آمار و ارقام نشان می‌دهد که همکاری بین ایران و اتریش تا چه اندازه حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه شهردار وین از اولین مقامات غربی بود که پس از برجام به ایران سفر کرد، اظهارداشت: در زمان سفر شهردار وین به تهران تفاهمنامه‌ای در زمینه همکاری فرهنگی بین دو شهردار امضا شد.

سفیر اتریش با اشاره به ارتباط یک ساعته شهرداران تهران و وین طی هفته گذشته از طریق ویدئوکنفرانس، اظهار داشت: در آن گفت‌وگو بر همکاری در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و موسیقی و تبادلات علمی تاکید شد و امروز می‌توانیم درباره اجرایی شدن آن مباحث گفت‌وگو کنیم.

شلتس بیان کرد: این همکاری منجر به این شد که دو تیم امداد و نجات و هلال احمر به وین اعزام شدند و اکنون در سطح بین‌المللی در دنیا به عملیات امداد و نجات می‌پردازند؛ از آنجا که در بحث‌های امداد و نجات ضعف‌های بنیادی کشورها نمایان می‌شود، همکاری ایران و اتریش در این زمینه نشان از عمق اعتماد دو کشور به یکدیگر دارد.

وی با اشاره به پروژه‌های مشترک حوزه پسماند اظهارداشت: در توافق‌نامه‌ای که بین اتحادیه اروپا و دولت ایران به امضا رسید، اتریش موظف شد که برنامه پسماند کل ایران را با طرف ایرانی بنویسد.

سفیر اتریش در ایران با اشاره به احتمال استمرار کرونا در سال‌های پیشرو، گفت: باید برای این مشکل راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای از تلفیق زندگی مجازی و واقعی پیدا کرد و نباید خود را در دنیای مجازی حبس کرد؛ از جمله این راه‌ها استفاده از فضاهای باز شهری برای اجرای پروژه‌های شهری با رعایت فاصله اجتماعی در فصل گرماست، ایده‌هایی مانند اجرای کنسرت و نمایش فیلم در فضای آزاد، بوستان‌ها و همچنین قطارهای شهری از جمله این موارد است.

شلتس با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه تحقیق در آنتی‌بادی‌های خون در بحث کووید ۱۹ افزود: طرف اتریشی علاقه‌مند است که نتایج این تحقیقات را داشته باشد؛ همچنین ایران در زمینه بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی از کشورهای سرآمد جهان است که در این زمینه نیز اتریش می‌تواند با ایران همکاری کند.

کنسرت ایرانی و اروپایی «صلح» به سال آینده میلادی موکول شد

براساس این گزارش، معاون سفیر و مدیر انجمن فرهنگی اتریش نیز در این مراسم گفت: با توجه به شیوع کرونا بسیاری از برنامه‌های مشترک تغییر کرده و جشنواره هفته فیلم اروپایی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

«الکساندر ریگر» افزود: همچنین برگزاری کنسرت ایرانی و اروپایی «صلح» در برج میلاد به سال آینده میلادی موکول می‌شود.

مدیر انجمن فرهنگی اتریش بیان کرد: در دانشگاه‌ها در حال پایش اطلاعات هستیم تا موضوع‌های مورد علاقه دو طرف را پیدا کنیم و این ایده‌ها با برگزاری جلسات مجازی در دانشگاه‌ها محقق شود.

وی اظهارداشت: در بحث کوهنوردی و طبیعت‌گردی و گردشگری همکاری مناسبی آغاز شده که با توجه به دوران رکود در این حوزه‌ها، زیرساخت‌های جدیدی برای آماده شدن پروژه‌های مختلف برای ایام بعد از کرونا ایجاد شود.

شهرداری تهران با سفارت اتریش همکاری می‌کند

تفاهمنامه همکاری بین‌المللی شهرداری تهران با سفارت اتریش در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی امضا شد.

این آیین با حضور «محمدرضا جوادی‌یگانه» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، «اشتفان شلتس» سفیر اتریش در ایران، «الکساندر ریگر» وزیر مختار، معاون سفیر و مدیر انجمن فرهنگی اتریش و جمعی دیگر از مدیران شهرداری تهران برگزار شد.

در این جلسه سفارت اتریش و شهرداری تهران ضمن انعقاد تفاهمنامه، درباره چگونگی اجرای مفاد آن و گسترش همکاری‌های فرهنگی فی مابین تبادل‌نظر کردند.

تمرکز شهرداری بر رفتارها در سه حوزه پسماند، ترافیک و آپارتمان‌نشینی

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این آیین با بیان اینکه سابقه روابط فرهنگی ایران و اتریش به تاسیس دارالفنون بر می‌گردد، اظهارداشت: در دوره‌های پس از انقلاب هم روابط ایران و اتریش مناسب و مطلوب است.

محمدرضا جوادی‌یگانه گفت: حوزه‌های فرهنگی و هنری به ویژه موضوع‌هایی مانند موسیقی و ورزش با تمرکز بر طبیعت‌گردی و کوهستان، بخش‌هایی است که می‌توان در آن فعالیت‌های مشترک تعریف کرد.

وی افزود: در دیداری که سال گذشته شهردار تهران از اتریش داشت بر موضوع محیط زیست به ویژه پسماند تاکید شد، شهرداری تهران در بخش آموزش‌های شهروندی بر سه حوزه آموزش‌های رفتاری مربوط به حوزه پسماند، رفتارهای ترافیکی و رفتارهای آپارتمان‌نشینی متمرکز است.

معاون شهردار تهران با اشاره به دیدار سال گذشته با وزیر مختار اتریش گفت: در آن دیدار توافق‌هایی در حوزه‌های فرهنگ و هنر، کنسرت و ورزش انجام شد که امروز می‌توان آنها را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی در دوره کرونا شکل دیگری پیدا کرد، افزود: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری کنسرت‌های آنلاین در برج میلاد اشاره کرد که بیش از ۶ میلیون بیننده داشت.

«جوادی‌یگانه» نسبت به گسترش همکاری‌های شهرداری تهران و اتریش در حوزه‌های فرهنگی و هنری، اجتماعی و ورزشی ابراز امیدواری کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید