کاهش 91 درصدی کشفیات سوخت قاچاق در خراسان جنوبی


کاهش 91 درصدی کشفیات سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

مردانی از کاهش سه درصدی مصرف فرآورده های نفتی در خراسان جنوبی در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت کشفیات سوخت در استان 91 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«قربانعلی مردانی» پیش از ظهر امروز (۲۳ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان خراسان جنوبی سه وظیفه تامین فرآورده های نفتی، توزیع عادلانه سوخت و نظارت بر توزیع عادلانه را برعهده دارد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی با اشاره به سختی تامین و توزیع سوخت با توجه به پهناوری استان، گفت: نیاز سه میلیون و ۵۰۰ هزار لیتری سوخت استان ( به غیر از فروش های مرزی و نیروگاه گازی) از مبادی مختلف شامل رفسنجان، بندعباس، اصفهان، یزد و تربیت حیدریه و از طریق نفتکش های زمینی تامین می شود.

وی با بیان اینکه ۱۱۱ جایگاه سوخت در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۲۴ جایگاه سی ان جی و گاز مایع است، تعداد ۳۷۹ فروشنده تک مجاز نیز عرضه فرآورده های نفتی روستاها را برعهد دارند و ۹۰۰ مصرف کننده عمده سوخت در استان داریم که باید سوخت آنان را تامین کنیم.

مردانی با اشاره به اینکه در بحث نظارت بر توزیع عادلانه فرآورده های نفتی در سطح استان رویکرد پیشگیرانه دنبال می شود، تصریح کرد: استفاده از سامانه های الکترونیکی ابزار مناسبی برای نظارت است و اکنون هشت سامانه در راستای قاچاق سوخت و نظارت بر توزیع فرآورده های نفتی در استان فعال است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی در ادامه اعلام کرد: سیستم تجارت آسان، سیستم کنترل سوخت در مرز، توزیع نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع، سامانه هوشمند توزیع بنزین و سامانه عملکردی برای خودروهای دیزلی و نفت گاز از جمله سامانه های الکترونیکی فعال در استان هستند.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در راستای پیشگیری و نظارت بر توزیع عادلانه سوخت، عنوان کرد: سال گذشته پنج هزار و ۷۷۵ نفر ساعت آموزش ایمنی، فنی، عملیاتی و نظارتی در شرکت انجام شد و در سه ماهه امسال نیز یک هزار و ۳۷۹ نفر ساعت آموزش برگزار شده است.

مردانی از کاهش ۳ درصدی مصرف فرآورده های نفتی در استان خراسان جنوبی در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در مدت یاد شده مصرف بنزین سوپر در استان ۸۴ درصد، بنزین معمولی ۳۲ درصد، نفت سفید ۲۲درصد، نفت گاز ۱۸درصد، نفت کوره ۶۳ درصد و سوخت ایرلاین ها ۳۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی یادآور شد: در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف نفت و گاز نیروگاهی ۱۴۴ درصد افزایش داشت که علت آن تکمیل ظرفیت ذخیره سازی برای آینده بوده است.

وی با اشاره به مصرف CNG در خراسان جنوبی افزود: قبل از آبان ماه ۹۸و بحث سهمیه بندی بنزین ۱۴۰ هزار مترمکعب در روز گاز مصرف می‌‌شد و بعد از سهمیه‌بندی بنزین در کشور ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب و در خراسان جنوبی ۱۷۱هزار متر مکعب مصرف بود اما بعد از شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها از اوایل اسفندماه ۹۸ مصرف این نوع سوخت به ۱۴میلیون هزار مترمکعب در کشور و ۱۵۱ هزار مترمکعب در استان کاهش یافت.

مردانی ادامه داد: پس از اعمال محدودیت‌ها در اردیبهشت ماه امسال، مصرف روزانه گاز سی ان جی در کشور ۲۰ میلیون و ۵۹۰ هزار مترمکعب و در استان خراسان جنوبی به ۱۸۵ هزار مترمکعب رسید و در خردادماه نیز مصرف در کشور به ۲۴ میلیون مترمکعب و در این استان نیز به ۲۰۲ هزار مترمکعب افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان زیرکوه و درمیان نیازمند احداث جایگاه سی ان جی هستند، تصریح کرد: احداث جایگاه سی ان جی در شهرستان نهبندان با اختصاص سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آورده شرکت نفت و ۲ میلیارد تومان آورده سرمایه گذار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه عرضه سوخت در مرز استان از طریق باک، فروش سهمیه مرزنشینان و فروش در جایگاه انجام می شود، گفت: سهمیه سوخت مرزنشینان کشور ماهیانه ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر است که در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن در بحث فروش سوخت مرزنشینان استان خراسان جنوبی ۳۲۴ درصد افزایش داشته ایم.

مردانی با بیان اینکه در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه قبل به دلیل شیوع کرونا و اجرای مصوبه اعمال معافیت پرداخت نرخ تعادلی برای ۲۰۰ لیتر سوخت کامیون‌های حمل و نقل برون مرزی در جایگاه عرضه مرزی ۳۳درصد و کنترل باک نیز ۷۹ درصد کاهش داشته ایم، افزود: همچنین در این مدت کشفیات سوخت در استان ۹۱ درصد به دلیل کاهش قیمت اف او بی، بازدید و کنترل، سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بیان کرد: تعدد نرخ سوخت نفت گاز عامل قاچاق سوخت است.

پایان پیام/375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا