رشد 7 برابری مخاطبان نمایش و قول مساعدت وزیر فرهنگ


رشد 7 برابری مخاطبان نمایش و قول مساعدت وزیر فرهنگ

تهران - ایرنا - حوزه هنرهای نمایشی طی چهار روز گذشته (19 تا 22 تیرماه) با اتفاقات متعددی روبه‌رو بود، که از مهمترین آن می توان به بازتاب رشد هفت برابری مخاطبان تئاتر در جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت و قول مساعدت وزارتخانه برای حمایت از روند به‌سازی این سالن اشاره کرد.

هر چند طی چند روز اخیر با افزایش آمار شیوع کرونا در کشور و افزوده شده به استان‌ها و شهرستان‌های در معرض خطر این ویروس، التهاب فعالان فرهنگ و هنر مبنی بر صدور دستور تعطیلی مجدد فعالیت‌های این حوزه کمی بالا گرفت اما دولتمردان ضمن رد این شایعه و بر لزوم هر چه بیشتر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی بر تلاش و تعامل جامعه هنری و مردم برای باز نگه‌داشتن فعالیت‌های این حوزه تاکید داشتند.

البته در کنار این مساله حوزه هنرهای نمایشی نیز خالی از اتفاق نبود که از مهمترین آنها می توان به مواردی چون معرفی اعضای هیات ارزیابی دو بخش جشنواره تئاتر مقاومت، بازشدن پای تئاتر به جلسه شورای هنر با خبرهای خوب، بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تالار وحدت، ‌انتشار فراخوان چهارمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی نقالان علوی و اخباری دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۲ تیرماه مرور کنید.

معرفی اعضای هیات ارزیابی دو بخش جشنواره تئاتر مقاومت

حمید نیلی،‌ دبیر هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، طی احکامی جداگانه دکتر محمدحسین ناصربخت، دکترعلی یعقوب‌زاده و پژمان شاهوردی را به عنوان اعضای هیأت ارزیابی متون بخش خیابانی و محیطی این جشنواره را معرفی و منصوب کرد.

نیلی همچنین در احکام جداگانه دیگر فارس باقری، میلاد اکبرنژاد و جواد صداقت را به‌عنوان اعضای هیئت ارزیابی متون بخش دانشجویی جشنواره معرفی شدند.

هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، آذرماه سال جاری و با دبیری حمید نیلی برگزارخواهد شد.

رشد 7 برابری مخاطبان نمایش و قول مساعدت وزیر فرهنگ

پای تئاتر به جلسه شورای هنر با اخباری خوب باز شد

جلسه دوم شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با موضوع بررسی پیش‌نویس سند توسعه هنر، ماده واحده تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و همچنین اصول و سیاست‌های موسیقی کشور برگزار شد که مقرر شد در زمینه تشکیل شورای هماهنگی موسیقی کشور و ساختار آن، اعضای شورای هنر پیشنهادات و نظر نهایی را ظرف دو هفته آینده به شورای هنر اعلام کنند.

در این جلسه محسن فراهانی از اعضای تدوین پیش‌نویس سند توسعه هنر با اشاره به تدوین این سند بر مبنای شش گام کارشناسانه در تشریح بررسی وضعیت اجرای نمایش در کشور تأکید کرد: عناوین نمایش حدود ۱.۵برابر و تعداد دفعات نمایش ۲.۶ برابر و تعداد تماشاگران بیش از ۷ برابر بین سال های ۸۵ تا ۹۷ رشد داشته است که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه استقبال مردم از تئاتر و هنرهای نمایشی است.

فراهانی در مورد حمایت‌های مالی گفت: انتظار داریم افزایش سهم هنر از بودجه عمومی کشور، اختصاص سهم مناسب برای هنر در صندوق توسعه ملی، افزایش سهم هنر در صندوق توسعه فناوری‌های نوین و افزایش سهم هنر در صندوق توسعه صادرات پیگیری و لحاظ شود.

وی درمورد مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی با وزارت فرهنگ برای توسعه هنر تصریح کرد: انتظار می‌رود که هر کدام از دستگاها سهم مشخصی از بودجه عمومی‌ برای حمایت از توسعه محصولات و خدمات هنری اختصاص دهند.

رشد 7 برابری مخاطبان نمایش و قول مساعدت وزیر فرهنگ

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تالار وحدت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تعدادی از معاونان و مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی از بخش ماشینری و امکانات صحنه ای تالار وحدت بازدید کرد. در این بازدید،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازسازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر و نیز پاره‌ای نیازهای بخش ماشینری تالار وحدت قرار گرفت.

همچنین گزارشی از تلاش‌های صورت گرفته برای نوسازی تالار وحدت و از جمله رایزنی صورت گرفته با شرکت اتریشی خدمات دهنده به اپرای دولتی وین ارایه شد.

صالحی در این رویداد جهت نوسازی تالار وحدت از جمله سیستم اطفای حریق مجموعه قول مساعد برای همکاری داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از پهنه فرهنگی رودکی بازدید و بر ظرفیت‌های این پهنه برای اجرای رویدادهای هنری تاکید کرد.‌

رشد 7 برابری مخاطبان نمایش و قول مساعدت وزیر فرهنگ

آغاز اجرای نمایش «باب اسفنجی کرگدن»

«باب اسفنجی کرگدن»، به کارگردانی سامی صالحی ثابت از ۲۲ تا ۲۷ تیر ساعت۱۹:۳۰ در تئاتر مستقل تهران به صحنه می‌رود.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سامی صالحی ثابت تازه‌ترین تولید گروه «بچه های شاهکار» است که برای گروه سنی نوجوان و جوان و در مدت زمان محدود شش روز به اجرا در می‌آید.

‎هادی صالحی ثابت، صبا مرادیان، هلیا حسن زاده، مینو سادات متقی، مانا مکری، نگار حمزه پور، بهار عفت منش، سارینا بنیانی،رادمان منفرد، مهرداد امانی، امیرپاشا عبدی، علیرضا خدابخش در نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

انتشار فراخوان چهارمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی نقالان علوی

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در راستای ارتقای فرهنگ علوی و ایرانی و نیز تقویت، بازپیرایی و به‌روز رسانی هنر سنتی و دیرینه پرده‌خوانی، نقالی و حماسه‌خوانی (نعت و مناقب‌خوانی آل‌الله) در کشور، چهارمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده خوانی غدیر (نقالان علوی) را، همزمان با دهه ولایت و امامت از عید سعید قربان تا عید غدیر خم برگزار می‌کند.

زنده نگه‌داشتن معارف ولایت علوی و واقعه غدیر خم در اذهان مردم به ویژه نسل جوان، استفاده از هنر اصیل و کهن نقالی در تبیین و ترویج فرهنگ اسلامی و علوی، احیاء و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت و بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) از جمله مهمترین اهداف این رویداد معرفی شده است.

همچنین در این فراخوان تاکید شده است جشنواره در ایام پیش‌بینی شده در صورتی برگزار خواهد شد که وزارت بهداشت و درمان بر اساس پروتکل بهداشتی مصوب مجوز برگزاری را صادر کند.

رشد 7 برابری مخاطبان نمایش و قول مساعدت وزیر فرهنگ

هفت فیلم تئاتر امکان نمایش پیدا کردند

امکان تماشای هفت فیلم تئاتر؛ پسران تاریخ، جنگل و جینگیل، بیا جلوتر، مسخ، ما سه نفر بودیم، مده آ و دامپزشکی به تازگی در سامانه تیوال فراهم شده است و علاقمندان می‌توانند از طریق این سایت در کنار تماشای این آثار از آرشیو تماشاگر ۵۰ فیلم تئاتر دیگر نیز بهره ببرند.

پسران تاریخ؛ نوشته آلن بنت با ترجمه محسن ابوالحسنی با دراماتورژی و کارگردانی اشکان خیل‌نژاد است. بازیگران این نمایش محسن ابوالحسنی، مجید آقاکریمی، مهرداد بابایی، سینا بالاهنگ، محمد برهمنی، سجاد حمیدیان، حامد رسولی، حمید رحیمی، مهدی شاهدی، مریم نورمحمدی و امیرمسعود واعظ‌تهرانی هستند.

مده آ؛ به قلم حمید شهرانلو و کارگردان آن ندا قاسمیان است و بازیگران آن ونوشه واحدی و هامون هوشیار هستند.

ما سه نفر بودیم؛‌ نمایشی است که در تئاتر مولوی با رویکردی از بازتاب صلح و تاثیرات آن در جوامع بشری را به مخاطب ارائه می ‌دهد. صالح علوی زاده، پویان محمودی، پویا چوداریان با همراهی تارا صلاحی است.

مسخ‌؛ اثری به نویسندگی و کارگردانی نصیر ملکی‎جو است و بازیگران آن الهه بخشی، مهدی تشکری، فلامک جنیدی، لیلی رشیدی، محمد زیگساری، پگاه کاظمی، پوریا گلشناس، نفیسه ملکی جو و رامین ناصر نصیر هستند. این نمایش سال ۱۳۹۳ در تالار حافظ اجرا شده است.

بیا جلوتر؛‌ به قلم حسین برفی‌نژاد و کارگردان آن سجاد باقری است و سجاد باقری و حسین برفی نژا د در آن ایفای نقش می‌کنند. این نمایش در عمارت نوفل لوشاتو اجرا شده است.

دامپزشکی؛ اثری به نویسندگی و کارگردانی شیرین جروقی است و بازیگران آن امین اسفندیار، صادق برقعی، هادی شیخ الااسلامی، کیوان محمدی، ستاره ملکی، زهرا مهرابی و علی نورانی هستند. این نمایش سال ۱۳۹۵ در تالار استاد انتظامی اجرا شده است.

جنگل و جینگیل؛ اثری به نویسندگی و کارگردانی علی‌رضا جعفری مرام است و بازیگران آن پیمان کلانتری، پارسا پولادوند، محیا سالاری، شهرام قاصدزاده و لیلا میرحسینی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گورهای جمعی و اجساد خاکستر شده در غزه؛ نماد توحش صهیونیسم