طرح ارتقای امنیت غذایی در 272 هزار هکتار اراضی کردستان اجرا شد


طرح ارتقای امنیت غذایی در 272 هزار هکتار اراضی کردستان اجرا شد

سنندج - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: اجرای طرح ارتقای امنیت غذایی با هدف رشد 25 درصد تولید محصولات زراعی در 272 هزار هکتار از مزارع این استان به اجرا درآمد.

حیدر مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اظهار داشت: این طرح با هدف افزایش ۲۵ درصدی محصولات غلات محور و حبوبات محور در افق پنج ساله (۱۳۹۷ - ۱۴۰۰) تعریف شده که هم اکنون در چهارمین سال اجرای آن شاهد تحقق این افزایش در ۲۷۲ هزار هکتار اراع کشت شده، هستیم.

اجرای طرح افزایش بهره‌وری نظام‌های تولیدی غلات محور یا ایران - ایکاردا از سال ۱۳۹۶ در چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و لرستان آغاز شد اما با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مرکز بین‌المللی پژوهش کشاورزی در مناطق خشک موسوم به ایکاردا بخاطر این تحریم‌ها تفام نامه اجرای این طرح را ترک و نام آن نیز به طرح ارتقای امنیت غذایی تغییر نام یافت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ۲۷۲ هزار هکتار زیر پوشش طرح امنیت غذایی شامل ۲۲۷ هزار هکتار گندم، هشت هزار هکتار جو، ۲۲ هزار هکتار جبوبات و ۱۵ هکتار نیز سایر محصولات بوده که در طی چهار سال گذشته ۲۵ درصد افزایش محصول در آنها تحقق یافته است.

وی اضافه کرد: طبق این طرح مقرر بود ۳۴۲ هزار هکتار از اراضی این استان زیر پوشش برود که سازمان جهاد کشاورزی کردستان در نظر دارد در سال پنج اجرا علاوه بر تحقق پایداری رشد ۲۵ درصدی تولید محصول، بیش از سطح ابلاغی زیر پوشش برود.

مرادی یادآور شد: تحقق اهداف این طرح در ۲ بخش شامل ایجاد پایگاه‌های نوآورانه و ایجاد مزارع نمایشی در بین اراضی بهره برداران استان پیگیری می‌ شود که تاکنون ۲ پایگاه نوآورانه (پلت فرم) در شهرستان های کامیاران و سنندج ایجاد شد و مزارع نمایشی نیز در شهرستان‌های استان به میزان ۲۷۲ هزار هکتار با استفاده از ارقام جدید معرفی شده جهان در شرایط همسان جوی کردستان به بهره برداران معرفی و زیر کشت رفته است.

طرح ارتقای امنیت غذایی در 272 هزار هکتار اراضی کردستان اجرا شد

طرح امنیت غذایی حدود ۵۰ درصد از اراضی کردستان را تحت پوشش قرار می دهد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه افق نهایی این طرح تا سال ۱۴۰۰ شمسی است، تاکید کرد: طبق برنامه مقرر شده این ۳۴۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان تحت پوشش این طرح قرار گیرد.

مرادی یادآور شد: پایدار بودن افزایش تولید حتی در شرایط خشکسالی، کم آبی و تنش های طبیعی دیگر در کانون توجه این طرح است و تلاش می‌شود با انتقال دانش و یافته های محققان بین المللی ایران و جهان به بهره برداران کشاورزی دستیابی به این هدف تسهیل شود.

طرح ارتقای امنیت غذایی در 272 هزار هکتار اراضی کردستان اجرا شد

تنوع محصولی و ارقام کشت شده ویژگی متمایز طرح امنیت غذایی است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه این طرح عمده محصولاتی کشت شده دیم که در تامین امنیت غذایی کشور تاثیرگذار هستند را تحت پوشش خود قرار می دهد، افزود: علاوه بر گندم، جو و نخود که محصولات غالب کشت شده در مزارع دیم کردستان است ماشک، گلرنگ و نخود علوفه‌ای نیز در مزارع استان کشت می‌شود.

هشت رقم جدید گندم به مزارع کردستان معرفی شد

مرادی اظهار کرد: در چهار سال گذشته جاری هشت رقم جدیدی که به تائید وزارت جهادکشاورزی رسیده و یا از سوی محققان داخل کشور پس از ۱۰ تا ۲۰ سال انجام تحقیقات پژوهشی معرفی شده اند در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که از جمله آن می توان به ارقام بارانی، سرداری، اوحدی، هشترود، داری۱ و ۲ در محصول گندم اشاره کرد.

به گفته وی، ارقام زرد، آزکان و منصور در محصول نخود و ارقام آبیدر و منصور در محصول جو نیز ارقام معرفی شده برای کشت در سال جاری است که تمامی این ارقام علاوه بر اینکه نسبت به ارقام بومی و محلی از عملکرد بالاتری برخوردارند نسبت به شرایط کم آبی و سرما نیز تحمل بیشتری دارند.

وی یادآور شد: تامین بذر استاندارد مورد نیاز اراضی تحت پوشش از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است که در سال جاری تمامی بذور مورد نیاز تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته و از هم اکنون تامین بذر مورد نیاز سال آینده برنامه ریزی می شود.

در اجرای طرح امنیت غذایی سال اول ۷۰۰ هکتار، سال دوم ۱۷ هزار و ۷۵۰ هکتار کشت شده و در سال سوم ۸۶ هزار و ۵۰۰ هکتار، در سال چهارم ۲۵۷ هزار و ۷۰۰ هکتار و در سال پنجم نیز ۳۴۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم کردستان تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است که دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است و سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع محصول در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولیدات استان کردستان دارای سه میلیون تُن انواع محصول است که وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403