مردم، بهترین محافظان منابع طبیعی


مردم، بهترین محافظان منابع طبیعی

رئیس سازمان جنگل‌ها: حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم حاصل نمی‌شود و نهادی که می‌تواند ظرفیت‌های مردمی را در قالب تشکل‌ها سازماندهی کند، بسیج است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پس از امضا تفاهم نامه همکاری بین سازمان مراتع و جنگل ها و سازمان بسیج سازندگی با هدف حفظ منابع طبیعی بابیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم حاصل نمی‌شود گفت: ‏مردم، بهترین محافظان منابع‌طبیعی هستند و نهادی که می‌تواند ظرفیت‌های مردمی را در قالب تشکل‌ها سازماندهی کند، بسیج است.
‏ وی افزود: براساس این تفاهم نامه، از این پس در ‏عرصه‌های منابع‌طبیعی امور مختلف، از حفاظت از جنگل‌ها گرفته تا آبخیزداری را در قالب طرح با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی، دنبال خواهیم کرد.
مسعود منصور اضافه کرد: بسیج سازندگی در تعاونی‌ها و تشکل‌ها با انجام تشریفات ساده و روان در اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی، مشارکت می‌کنند. ‏
وی هدف از امضاء تفاهم نامه همکاری با سازمان بسیج سازندگی را استفاده از ظرفیت‌های مردمی در راستای حفظ جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: تشکل‌های بسیج به عنوان مردمی‌ترین نهاد، می‌تواند در طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در کشور نقش آفرینی کند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز گفت: بسیج به عنوان ابرنهاد بسیج کننده مردمی در سراسر کشور وظیفه دارد به کمک نهاد‌های انقلابی، حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی بیاید و امتداد انجام ماموریت‌های آن‌ها در دل مردم باشد.
محمد زهرایی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌ها، شبکه نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده بسیج است که می‌تواند در انجام ماموریت دستگاه‌های اجرایی نقش آفرینی کند افزود: این تفاهم نامه باهدف توسعه همه‌جانبه در بخش‌های اعلام حریق، حفاظت ازجنگل، مراتع، بیایان‌زدایی، آبخیزداری و مرتع داری شکل گرفته و می‌تواند از ظرفیت بسیج در قالب نیروی انسانی و همچنین ظرفیت صندوق‌های قرض الحسنه مردم یار و اشتغال زا در راستای اهداف تعیین شده استفاده کرد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹ هزار و ۸۵۰ صندوق قرض الحسنه در سراسر کشور تشکیل شده است گفت: علاوه بر این بسیج ۲۳ هزار گروه جهادی متشکل از نیرو‌های جوان متعهد و آموزش دیده در اختیار دارد که به صورت شبکه مویرگی در ۱۶۰ هزار رده نظیر دفتر، کانون و پایگاه مقاومت در دل روستا‌ها و محلات شهر‌ها سازماندهی شده اند و می‌توانند کمک یار دستگاه‌های اجرایی در انجام ماموریت‌های محوله به آن‌ها باشد.
وی تصریح کرد: اطمینان داریم با در کنار هم قرار گفتن این دو ظرفیت هم اهداف سازمان مراتع و جنگل‌ها محقق می‌شود و هم ما که به دنبال مقابله با محرومیت زدایی و فقر و تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها هستیم، به اهداف خود خواهیم رسید.
رئیس سازمان جنگل‌ها واگذاری جنگل تحت هر عنوانی را تکذیب کرد
رئیس سازمان مراتع و جنگل‌ها واگذاری جنگل تحت هر عنوانی را تکذیب کرد.
آقای مسعود منصور در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: ازسه سال پیش و طبق قانون، واگذاری جنگل‌ها ممنوع شده و از آن تاریخ به بعد حتی یک وجب جنگل نیز واگذار نشده است.
وی انتشار برخی اخبار مبنی بر واگذاری بخشی از جنگل‌ها با هدف تامین هزینه نگهداری از عرصه‌های جنگلی را به شدت ردکرد و افزود: واگذاری جنگل‌ها ممنوع است و امکان آن هم وجود ندارد و حتی واگذاری نمایندگی از سازمان جنگل‌ها به دیگر نهاد‌ها نیز امکان پذیر نیست.
منصور بابیان اینکه در چند دهه، بهره برداری از جنگل‌های شمال باهدف تامین چوب انجام می‌شد گفت: این طرح نیز از سه سال پیش ممنوع شده و هیج وجه بنا نیست مجوزی دراین باره صادر شود.
رئیس سازمان مراتع و جنگل‌ها با بیان اینکه جنگل‌ها نیز همانند هر اکوسیستم دیگری نیاز به مدیریت دارد افزود: مدیریت جنگل‌ها نیاز به طرح دارد و این طرح‌ها نیز نیازمند مجری است بنابراین طرح مدیریت جنگل‌ها را یا سازمان جنگل‌ها خود اجرا می‌کند یا اجرای آن را به متخصصان و تشکل‌های دیگر واگذار می‌کند. اما این به معنی واگذاری جنگل با هدف بهره برداری ازآن نیست.
منصور به حریق‌های اتفاق افتاده در منابع طبیعی کشور نیز اشاره کرد و گفت: امسال شاهد بیش از ‏۱۳۰۰ فقره حریق در منابع طبیعی بودیم که نسبت به سال گذشته از فراوانی بیشتری برخوردار بود.
وی بابیان اینکه یک تحلیل از وضعیت حریق در کشور نشان می‌دهد عامل حدود ۹۰ درصد حریق‌های رخ داده ‏در منابع‌طبیعی کشور عامل انسانی است که درصدی از آن هم عمدی است افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال درصد حریق‌هایی که عمدی رخ داده بیشتر از سال‌های گذشته است.
این مسئول منابع طبیعی کشور ادامه داد: بیشتر این حریق‌ها با کمک داوطلبان مردمی خاموش شد و تنها در چند مورد که مناطق صعب‌العبور ‏بودند نیازمند بالگرد بود.
وی در ادامه از جان باختن هموطنان در اطفای حریق جنگل‌ها به عنوان حادثه تلخ منابع‌طبیعی یاد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟