راه‌های فرعی جنگل ابر شاهرود بسته شد


راه‌های فرعی جنگل ابر شاهرود بسته شد

شاهرود – ایرنا – فرماندار شاهرود گفت: راه‌های فرعی و غیرضروری جنگل حفاظت شده ابر با هدف حفظ عرصه و پوشش گیاهی منطقه مسدود شد.

نادر فخری روز ‌دوشنبه در حاشیه بازدید از جنگل ابر شاهرود افزود:مسدود کردن مسیرهای غیرضروری در حفاظت از این جنگل ارزشمند، موثر است.

وی با بیان اینکه مسیرهای ورود و خروج گردشگران با نصب علائم مشخص شده است ، تصریح کرد: ورود خودروها خارج از این مسیرها ممنوع بوده و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

فرماندار شاهرود حفظ و نگهداری جنگل ابر را وظیفه همه دستگاه های اجرایی و شهروندان شاهرود خواند و ابراز داشت: باید با مشورت و همفکری برنامه ریزی و تصمیماتی برای حفظ این میراث گرانبها انجام شود تا آیندگان نیز از آن بهره ببرند.

بر این اساس، چندین راه فرعی که توسط آفرود سواران و گردشگران ایجاد شده بود با حضور سرپرست منطقه حفاظت شده جنگل ابر، شورای اسلامی و دهیاری روستای هدف گردشگری ابر، نمایندگان اداره‌های میراث‌فرهنگی، منابع‌طبیعی و محیط زیست، شرکت گردشگری چشمه ساران بسته شد.

در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان شاهرود که در اواخر خرداد تشکیل شد، مقرر گردید در اولین فرصت یک ماشین آتش نشانی برای این روستا تهیه و خریداری شود.

همچنین تا پایان فصل گرما ایستگاه های آتش نشانی قلعه نو و خرقان، کلاته خیج، مجن و بسطام به صورت شیفتی هر روز در این محل مستقر شوند.

طرح حفاظت از جنگل با دوربین مدار بسته، الزام نصب GPS بر روی ماشین های آفرود، تهیه نقشه راه های جنگل، مسدود کردن راه های فرعی، شناسایی و کنترل مسیر تورهای گردشگری از دیگر پیشنهادات این نشست بود.

جنگل ابر شاهرود که از جنگل‌های دوره هیرکانی و قدمت آن به بیش از سه میلیون سال می‌رسد، آوازه بین المللی دارد، برای خدمات دهی بهتر و بیشتر و رفاه حال گردشگران بودجه‌ای ملی وتوجه همگانی را می‌طلبد.

این جنگل به عنوان دومین اثر طبیعی کشور بتازگی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید که این رخداد زمینه ساز توسعه گردشگری در استان است.

این جنگل‌ها با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

منطقه ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود استان سمنان قرار دارد. این منطقه که به نام جنگل‌های ابر معروف است، در ارتفاعات آن به صورت چمنزار و یا مراتع دارای درخت و در پایین دست آن به جنگل با گونه‌های متنوع دیده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟