رشد 112 درصدی صادرات ریلی از گلستان به آسیای میانه


رشد 112 درصدی صادرات ریلی از گلستان به آسیای میانه

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل راه‌آهن شمال شرق 2 (گلستان) از صادرات 13 هزار و 273 تن کالا به کشورهای آسیای میانه در سه هفته گذشته از طریق پایانه ریلی اینچه‌برون این استان خبر داد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 112 درصد بیشتر شد.

براساس گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل راه آهن شمال شرق ۲، مهدی عبدالکریم زاده افزود: صادرات این محموله‌ها از سوم تیرماه با توافق انجام شده بین ایران و ترکمنستان پس از ۱۰۰ روز تعطیلی مرز ناشی از شیوع کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد .

وی اضافه کرد: مهمترین کالاهای صادراتی گلستان از طریق راه آهن بین المللی اینچه‌برون سیمان، آهن آلات، پروفیل و میله گرد، سنگ آهن، مواد شیمیایی و پلاستیکی، انواع سنگ‌ و کاشیهای تزیینی و ساختمانی و به مقصد ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان بود.

عبدالکریم زاده ادامه داد: در این مدت همچنین ۱۶۳ تن انواع کالا از جمله جو و پارچه از طریق این خط ریلی وارد ایران شده است.

وی گفت: پارسال و تا قبل از بسته شدن مرز ترکمنستان، ۱۴۴ هزار تن کالا از طریق راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان به این ۲ کشور و برخی کشورهای آسیای میانه و چین صادر شده بود.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان، مرکز گمرکات این استان بوده و پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان زیرمجموعه آن است.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

از هشتم اسفند پارسال و پس از شیوع کرونا، صادرات از طریق پایانه اینچه برون به ترکمنستان متوقف شده بود.

سخنگوی وزارت بهداشت امروز دوشنبه گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳ هزار و ۳۲ نفر رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک