معاون بهداشتی: ایلام کماکان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد


معاون بهداشتی: ایلام کماکان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

ایلام - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مبنای اعلام وضعیت استان‌ها بر اساس تعداد بستری‌های ناشی از کرونا است و با توجه به اینکه بستری‌ها در ایلام همچنان بالاست وضعیت قرمز کماکان ادامه دارد.

دکتر جمیل صادقی‌فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعداد مبتلایان و فوتی‌ها تاثیری در اعلام وضعیت استان‌ها ندارد.

وی افزود: تعداد بستری‌های ناشی از کرونا در خردادماه که در وضعیت سفید بودیم نهایتا ۲۰ نفر در کل استان بود اما در تیرماه بخصوص ۲ هفته گذشته تعداد بستری‌ها بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر است.

دکتر صادقی‌فر با بیان اینکه تعداد بستری‌ها کاهش نداشته است، گفت: با وجود اعلام خارج شدن ایلام از وضعیت قرمز ما معتقدیم استان با دارا بودن تعداد بالای بستری‌ها کماکان در وضعیت قرمز قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: پیگیر چرایی اعلام وزارت بهداشت مبنی بر خارج شدن ایلام از وضعیت قرمز هستیم با وجودیکه هیچ تغییری در تعداد بستری‌ها ایجاد نشده است.

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: وزارت بهداشت بر اساس سامانه‌ها وضعیت استان‌ها را اعلام می‌کند که گاهی این سامانه‌ها اطلاعاتی که در آنها قرار می گیرد بروزرسانی نمی‌شوند و ممکن است آمار دقیقی ارائه نشود بنابراین دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این خصوص رایزنی‌های لازم را انجام داده است.

** امکان همزمانی کرونا و آنفلوآنزا وجود دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: وی تصریح کرد: تمام نگاه ما پیش بینی امکانات، آمادگی پرسنل بر این اساس که تا پایان سال کرونا وجود دارد و آنفلوآنزا نیز به آن اضافه می شود.

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام مرکزی برای بیماری‌های تنفسی در نظر گرفته است که در چند بعد قابل بررسی است که یک بعد آن دستورالعمل‌ها و پروتکل های بهداشتی است و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی افزود: بعد دیگر آن نیروی انسانی و حوزه دارو و واکسن است که در این زمینه مشکلی نداریم که هم در حوزه بهداشت هم در حوزه درمان این آمادگی را حفظ خواهیم کرد.

صادقی‌فر با بیان اینکه حوزه دارو بسیار حائز اهمیت است، گفت: در این حوزه بخش بسیاری از آن با همکاری معاونت غذا و دارو صورت می‌گیرد که اتخاذ تدابیر لازم برای این موضوع در دستور کار دارد و این آمادگی حفظ خواهد شد.

مشکل ما کنترل وضعیت کرونا قبل از پاییز است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: دغدغه ما کنترل وضعیت بیماری کرونا و جلوگیری از افزایش آن قبل از وارد شدن به فصل پاییز است و در تلاشیم بتوانیم بیماری را ضعیف‌تر و کمرنگ‌تر کنیم و به حالت‌های اول که تعداد ابتلا کمتر بود برسانیم.

وی افزود: مجموع بستری‌های ناشی از کرونا در خرداد ماه ۲۰ مورد بود و اگر بتوانیم بسترهای را کاهش دهیم و با وضعیت آرامتری وارد فصل پاییز شویم شاید بتوان بیماری را کنترل کرد.

صادقی‌فر به رعایت تعداد زیادی از مردم در استفاده از ماسک اشاره کرد و گفت: امیدواریم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نهادینه شوند چرا که تنها در این صورت می‌توان بهتر و جدی‌تر از سال‌های گذشته آنفلوآنزا را کنترل کرد.

زباله‌های عفونی کرونا بی‌خطر می‌شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: زباله‌های عفونی ناشی از بیماران کرونا در تعدادی از بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان‌های مرکز استان در محل بی‌خطر می‌شوند.

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: نهایتا زباله بیمارستان‌هایی که در محل بی‌خطر می‌شوند همچنین مابقی بیمارستان‌هایی که بی خطر کردن در محل برایشان مقدور نیست توسط پیمانکار بخش خصوصی به محلی که در نظر گرفته شده است منتقل و بی‌خطر می‌شوند.

وی افزود: سایت مجزایی برای دفن زباله‌های عفونی در مکانی مجزا در نظر گرفته شده است و دفن می شوند در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد و شرایط تحت کنترل است.

پروتکل‌ها در مورد مبتلایان پرسنل درمانی نیز اعمال می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: تعداد قابل ملاحظه‌ای از پرسنل بخش بهداشت و درمان به کرونا مبتلا شدند که برای آنها نیز همان پروتکل‌ها و دستورالعمل اجرا می‌شود و باید دوره بیماری را طی کنند.

دکتر صادقی‌فر افزود: بطور کلی برای افرادی که کم علامت هستند باید حداقل ۱۰ روز از شروع علائم بگذرد و پس از آن سه روز باید بدون علامت باشند تا بتوانند به محل کارشان بازگردند.

وی یادآور شد: در استان بیش از ۱۳ هزار نمونه‌گیری از افراد در حوزه بهداشت گرفته شده که عدد بالایی است.

صادقی‌فر یادآور شد: بر اساس پروتکل وزارتی اولویت نمونه‌گیری با ۱۱ گروه است که این موضوع در ۲ هفته گذشته پررنگ‌تر شده است.

وی با بیان اینکه هیچ محدویتی برای پذیرش افراد وجود ندارد، تصریح کرد: اصل خدمت مراکز بهداشتی مراقبت و ویزیت پزشک است و نمونه‌گیری بخشی از خدمت است و بر اساس پروتکل وزارتی اولویت نمونه گیری با ۱۱ گروه از جمله گروه افراد بالای ۶۰ سال پر ریسک است.

وی با بیان اینکه روز گذشته بیش از ۱۵۰ نفر نمونه‌گیری انجام شد، گفت: از افراد پرعلامتی که پزشک تشخیص دهد که نیاز به بستری دارد نمونه گرفته می شود همچنین همه افراد در گروه‌های سنی مختلف نیز بررسی و هیچ مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!