سرباز زدن کسبه سمنانی از مشارکت در هزینه‌های 7میلیاردی مرمت بازار تاریخی !


سرباز زدن کسبه سمنانی از مشارکت در هزینه‌های 7میلیاردی مرمت بازار تاریخی !

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از هزینه‌کرد بیش از هفت میلیارد ریال اعتبار از 6 سال گذشته تاکنون برای مرمت بازار تاریخی سمنان خبر داد.

مصطفی یغمائیان 23 تیر ماه در کارگروه سفر این استان از سرباز زدن کسبه بازار تاریخی سمنان در مشارکت در هزینه‌های مرمت بازار تاریخی سمنان خبر داد واظهار کرد: اگرچه مرمت بازار تاریخی سمنان نیاز به مشارکت کسبه، هیأت امنا، متولیان تکایای وقف خاص و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان دارد، اما این اداره کل مرمت بازار را انجام داده است.

وی با تاکید بر ‌اینکه بازار سمنان دارای جنبه‌های عمومی و خصوصی متعددی است، افزود: حفاظت، مرمت و تامین اعتبار لازم برای مرمت بازار سمنان نیاز به مشارکت همگان دارد و به تنهایی وظیفه این اداره کل نیست.

یغمائیان ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر موضوع مشارکت در مرمت بازار سمنان محقق نشده و تمامی هزینه‌های مرمت و حفاظت کالبدی از محور عام و حتی بام و سنگ فرش مقابل واحدهای تجاری دارای مالکیت خصوصی بر عهده این اداره‌کل و شهرداری گمارده شده است.

وی با قدردانی از مشارکت شهرداری سمنان در مرمت بازار تاریخی این شهر گفت: مجموعه میراث فرهنگی در دو سال گذشته، پنج میلیارد ریال برای مرمت بام بخش شمالی بازار، محور منتهی به کاروانسرای جهان‌بانی، کف‌سازی و اجرای سنگ‌فرش کف بازار هزینه کرده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: استحکام‌بخشی، جداره‌سازی و کف‌فرش، مرمت بام، اصلاح مسیر آب‌روها و ... از دیگر اقدامات حفاظتی، مرمتی است که در سال‌های اخیر برای نگهداری از این اثر ارزشمند انجام شده است.

وی اظهار کرد: به‌رغم قول‌های مساعدی که پیش از این هیأت امنا بازار در تأمین و مشارکت مالی اجرای دفع فاضلاب و سنگ‌فرش بازار به شهرداری و این اداره‌کل ارائه داده است اما تاکنون اقدام موثری از طرف کسبه انجام نشده است.

یغمائیان خاطرنشان کرد: با این حال این اداره کل در سال‌جاری درصدد جذب مشارکت با شهرداری، کسبه و هیأت امنا بازار برای ادامه مرمت و ایمن‌سازی بام بازار در نواحی که در نتیجه نزولات جوی و فرسایش محیطی دچار آسیب شده، است که با همکاری مجموعه‌های یاد شده و پس از تعیین میزان مشارکت در بخش، امکان اجرای بسیاری از پروژه‌های حفاظت تاریخی در شهر سمنان فراهم می‌شود.

بازار تاریخی شهر سمنان، جزء ابنیه تاریخی- فرهنگی ثبت شده در فهرست میراث ملی غیرمنقول کشور است و به شماره 1740 در این فهرست ثبت شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر