افزایش فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در سال گذشته


افزایش فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در سال گذشته

امیرپناهی گفت: فعالیت انجمن های علمی دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال 98 به 396 عنوان افزایش یافته است.

افزایش فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در سال گذشتهبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد امیرپناهی، مدیر فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبائی با ارائه گزارشی از عملکرد انجمن های علمی-دانشجویی از خرداد تا بهمن ۹۸ گفت: معاونت فرهنگی به عنوان یکی از معاونت های تاثیرگذار در دانشگاه مطرح است. رسالت مهم آن ترویج و نهادینه کردن فرهنگ معطوف به علم اندوزی و دانایی است.

او افزود: همه فعالیت ها نیازمند پیش زمینه هایی است که به مسئله فرهنگ ربط مستقیم پیدا می‌کند و چنانچه دانشجویان به خوبی در این مسیر قرار گیرند، شاهد موفقیت های زیادی در عرصه فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی خواهیم بود. در معاونت فرهنگی بخش های مختلفی از جمله انجمن های علمی-دانشجویی، نشریات، کانون های فرهنگی، هنری و مذهبی و تشکل های اسلامی که مخاطب اصلی آن دانشجویان هستند، فعالیت می کنند.

امیرپناهی بیان کرد: یکی از حوزه های مهم در معاونت فرهنگی دانشگاه، انجمن های علمی-دانشجویی است که به تناسب رشته های تحصیلی و گرایش ها، در دانشکده‌های مختلف به صورت فعالیت داوطلبانه و دانشجو بنیاد شکل می‌گیرند. دانشجویان هر سال با ساز و کارهای دموکراتیک اقدام به تشکیل انجمن های علمی و دانشجویی می‌کنند. آنها تیم هایی را به وجود می آورند و در طول یک سال تلاش می‌کنند فضایی به وجود آورند تا کسب علم فقط محدود به کلاس های درس نشود، به علاوه پویایی، نشاط و سرزندگی در محیط دانشگاه جریان داشته باشد.

مدیر فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه در دانشگاه علامه طباطبائی به تناسب رشته و گرایش های مختلف در دانشکده ها، ۷۶ انجمن علمی-دانشجویی وجود دارد، افزود: از این تعداد، شوراهای مرکزی ۶۲ انجمن شکل گرفته است و فعالند. بر این اساس، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی با ۱۵ انجمن، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با ۱۱ انجمن، دانشکده مدیریت و حسابداری با ۱۱ انجمن، دانشکده علوم اجتماعی با ۹ انجمن، دانشکده حقوق و علوم سیاسی با پنج انجمن، دانشکده اقتصاد با چهار انجمن، دانشکده ارتباطات با سه انجمن، دانشکده ریاضی و رایانه با دو انجمن، دانشکده الهیات با یک انجمن و موسسه آموزش عالی بیمه اکو با یک انجمن در حال فعالیت هستند.

او با مقایسه فعالیت انجمن های علمی-دانشجویی افزود: در سال ۹۷ تعداد ۲۰۴ عنوان فعالیت انجام داده اند و این فعالیت ها در سال ۹۸ به ۳۹۶ فعالیت افزایش یافته است. ما شاهد دوبرابر شدن عملکرد انجمن ها هستیم و این نشان دهنده پویایی فعالیت های انجمنی و داوطلبانه در فضای دانشگاه علامه است. عمده فعالیت انجمن‌ها شامل بخش های مختلفی چون رویدادهای علمی، آموزشی، گفت و گوهای علمی و تخصصی، مناظره های علمی، حلقه های کتابخوانی، نقد فیلم، ارتباطات علمی در درون و بیرون دانشگاه و … می شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی اعلام کرد: امسال رتبه بندی هایی به لحاظ سطح فعالیت دانشکده ها انجام شد و دانشکده های برتر ، که بیشترین فعالیت را از لحاظ آماری انجام دادند، معرفی شدند. بر این اساس دانشکده های ارتباطات، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی و ادبیات به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را کسب کردند. شاخص انتخاب دانشکده های برتر، سرانه فعالیت آنهاست، یعنی هر فعالیت انجمن دانشجویی به ازای چند دانشجو انجام شده است. برای مثال دانشکده ارتباطات که رتبه نخست را به دست آورد به ازای هر ۲۱ دانشجو یک فعالیت و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به ازای هر ۲۲ دانشجو یک فعالیت انجام داده اند.

او گفت: هر انجمن متشکل از دبیر، شورای مرکزی، استاد مشاور و اعضاست که فعالیت های ثمربخشی در فضای دانشجویی انجام می دهند. انجمن ها طیف وسیعی از فعالیت ها، همچون برگزاری کارگاه ها، نشست های تخصصی، گفت و گوها، مناظره ها، تماشا و نقد فیلم را تجربه می کنند. هدف انجمن ها این است که فعالیت دانشجویان به کلاس های درس تقلیل پیدا برای فعالیت های علمی جهت دهد و اتفاقا فعالیت های فرهنگی دانشگاه جایی است که می تواند چنین رفتاری را شکل دهد.

به گفته امیرپناهی، دانشجویانی که خود را به کلاس های درس محدود نکرده و در فعالیت های فرهنگی و داوطلبانه مشارکت می‌کنند، در زندگی دانشجوئی و شغلی انسان های موفق تری هستند.

مدیر فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبائی توصیه کرد: از همه دانشجویان دعوت می کنیم که حضور و مشارکت در این فضاها را از دست ندهند، چرا که تجربه بسیار منحصر به فرد و جذابی است و مطمئن باشند ثمره این تلاش و تجربه در سال های بعد، چه در فضای دانشگاه و چه در فضای زندگی و کسب و کار به طور قطع به بار خواهد نشست.

او تصریح کرد: هر نوع موفقیت و فعالیت علمی در فضای دانشگاه نیازمند کسب سرمایه اجتماعی و فرهنگی است. انجمن های علمی ساز و کار و ساختاری است که برای نهادینه کردن و تقویت این گونه سرمایه در دانشگاه ایجاد شده اند و امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم هم شاهد افزایش کمی انجمن های علمی و هم ارتقای انجمن ها به لحاظ کیفی و سطح فعالیت باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی وابسته به حضور و ارتباط با دانشجویان است و انجمن های علمی-دانشجویی تلاش می کنند ایده هایی که در نتیجه این ارتباط ها شکل می گیرد را به نتیجه برسانند. اگر چه شیوع کرونا موجب شد انجمن های علمی با چالش هایی مواجه شوند اما همچنان چراغ حوزه علم و فرهنگ روشن است.

بیشتر بخوانید

نقش راهبردی روابط عمومی‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!