هفت میلیارد ریال برای مرمت بازار تاریخی سمنان هزینه شد


هفت میلیارد ریال برای مرمت بازار تاریخی سمنان هزینه شد

سمنان- ایرنا- معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: هفت میلیارد ریال اعتبار از شش سال گذشته تاکنون برای مرمت بازار تاریخی سمنان هزینه شده است.

مصطفی یغمائیان روز دوشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: اگر چه مرمت بازار تاریخی سمنان نیاز به مشارکت کسبه، هیات امنا، متولیان تکایای وقف خاص و اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان دارد اما اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرمت بازار را انجام داده است.

وی با تاکید بر ‌اینکه بازار سمنان دارای جنبه‌های عمومی و خصوصی متعددی است، بیان داشت: حفاظت، مرمت و تامین اعتبار لازم برای مرمت بازار سمنان نیاز به مشارکت همگانی دارد و به تنهایی وظیفه این اداره کل نیست.

یغمائیان افزود: در سال‌های اخیر موضوع مشارکت در مرمت بازار سمنان محقق نشد و تمام هزینه‌های مرمت و حفاظت کالبدی از محور عام و حتی بام و سنگ فرش مقابل واحدهای تجاری دارای مالکیت خصوصی بر عهده این اداره‌کل و شهرداری گمارده شده است.

وی با قدردانی از مشارکت شهرداری سمنان در مرمت بازار تاریخی این شهر گفت: مجموعه میراث فرهنگی در ۲ سال گذشته، پنج میلیارد ریال برای مرمت بام بخش شمالی بازار، محور منتهی به کاروانسرای جهان‌بانی، کف‌سازی و اجرای سنگ‌فرش کف بازار هزینه کرده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: استحکام‌بخشی، جداره‌سازی و کف‌فرش، مرمت بام و اصلاح مسیر آب‌روها از دیگر اقدامات حفاظتی، مرمتی است که در سال‌های اخیر برای نگهداری از این اثر ارزشمند انجام شده است.

وی اظهار داشت: به‌ رغم قول‌های مساعدی که پیش از این هیات امنا بازار در تامین و مشارکت مالی اجرای دفع فاضلاب و سنگ‌فرش بازار به شهرداری و این اداره‌ کل ارائه داد اما تاکنون اقدام موثری از طرف کسبه انجام نشده است.

یغمائیان افزود: با این حال این اداره کل میراث فرهنگی در سال‌ جاری درصدد جذب مشارکت با شهرداری، کسبه و هیات امنا بازار برای ادامه مرمت و ایمن‌سازی بام بازار در نواحی که در نتیجه نزولات جوی و فرسایش محیطی دچار آسیب شده، است که با همکاری مجموعه‌های یاد شده و پس از تعیین میزان مشارکت در بخش، امکان اجرای بسیاری از پروژه‌های حفاظت تاریخی در شهر سمنان فراهم می‌شود.

بازار تاریخی شهر سمنان، جزو ابنیه تاریخی- فرهنگی ثبت شده در فهرست میراث ملی غیرمنقول کشور است و به شماره ۱۷۴۰ در این فهرست ثبت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا