بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب


بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

قصرشیرین- ایرنا- شهرستان سرپل ذهاب که در زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 کمرش خم شد و خسارت جانی و مادی بسیاری دید امروز باگذشت بیش از 2 سال و هشت ماه از این حادثه در سایه گسترده شدن چتر حمایت تمام عیار دولت، سرزندگی دوباره قبل را به دست آورده و چهره ای شاداب و پویا به خود گرفته است.

در حادثه مرگبار و ویرانگر زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد، ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه دچار خسارت شد.

غرش چند ثانیه ای زمین در شامگاه ۲۱ آبان سال ۹۶ طبق آمار اعلام شده از سوی مسوولان در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال به زیرساخت های استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و در جریان این حادثه طبیعی ۱۰۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت جزیی و کلی دید.

عمق خسارت وارده شده به سرپل ذهاب جدای از دیگر مناطق زلزله زده بود به گونه ای که زلزله زدگان دیگر شهرهای همجوار این شهرستان غربی استان کرمانشاه برای مردم زیر آوار مانده این منطقه خون گریستند و به کمک آن ها آمدند و هنوز هم لحظه های تلخ روزهای ابتدایی این حادثه مرگبار فراموش نشده است.

سرپل ذهاب پس از حادثه زلزله سال ۹۶ تسلیم نشد و دولتمردان با لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی عزم خود را جزم کردند و با گستراندن چتر حمایت و تدبیر دولت، بار دیگر سرپل ذهاب ایستاد که از زیر بار آوار خرابی ها کمر خمیده خود را راست کند و امروز شاهدیم که سرپل ذهاب چهره ای متفاوت به خود گرفته و بار دیگر شادابی و پویایی خود را به دست آورده است.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

تخریب و آسیب دیدگی ۳۵ هزار واحد مسکونی در زلزله

فرماندار سرپل ذهاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ در این شهرستان ۳۵ هزار واحد مسکونی شامل ۱۸ هزار واحد تعمیری و ۱۷ هزار واحد تخریبی در شهر و روستا آسیب دید.

محبت جمالی افزود: تمامی واحدهای تعمیری شهر و روستا شامل ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد شهری و پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی عملیات تعمیراتشان پایان یافته و مالکان در این واحدها استقرار یافته اند.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

احداث ۱۵ هزار و ۲۹۰ واحد تخریبی

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: از مجموع ۱۷ هزار واحد تخریبی شهری و روستایی تاکنون عملیات ساخت ۱۵ هزار و ۲۹۷ واحد مسکونی به پایان رسیده است.

جمالی نیا ادامه داد: از مجموع واحدهای ساخته شده هشت هزار و ۱۳۶ واحد در روستاها و هفت هزار و ۱۶۱ واحد مسکونی در شهر سرپل ذهاب عملیات ساخت آن ها پایان یافته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین ۶۳ واحد خبازی در شهر و ۲۲ واحد در روستاها تعمیر و ساخته شده اند.

فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: تعداد واحد های قبل از زلزله در بخش های مرکزی و قلعه شاهین ۱۰ هزار و ۸۰۹ واحد بود که با تسهیلات اعطایی و حمایت دولت امروز تعداد واحدهای ساخته شده در این مناطق به ۱۲ هزار و ۹۳۳ واحد افزایش یافته و در حوزه روستایی شاهد ۲۰ درصد افزایش ساخت و ساز هستیم.

وی همچنین از افزایش تراکم ساختمانی از ۱/۲ به ۳/۸ در حوزه شهری خبرداد و اظهار داشت: ساخت و ساز از یک ونیم طبقه عملا به سه ونیم تا چهار طبقه افزایش داشته و این یعنی تبدیل آسیب زلزله به فرصت در لبیک به سخنان رهبر معظم انقلاب است.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

اعطای تسهیلات ساخت و ساز و تعمیر

فرماندار سرپل ذهاب گفت: دولت با وجود کمبود اعتبارات و تورم و همچنین مشکلات اقتصادی تسهیلات بسیار خوب و ارزان قیمتی را در حمایت از زلزله زدگان پرداخت کرده که برای واحدهای تخریبی شهری این تسهیلات شامل ۴۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن، ۶ میلیون تومان بلاعوض، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی، ۲ میلیون تومان بلاعوض معیشتی، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات تکمیلی و پنج‌میلیون تومان بلاعوض تکمیلی است که در مجموع برای احداث هر واحد تخریبی شهری مبلغ ۷۳ میلیون تومان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت شده است.

وی همچنین تسهیلات پرداختی برای هر واحد مسکونی تخریبی روستایی را شامل ۳۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن، پنج میلیون تومان بلاعوض، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی، ۲ میلیون تومان بلاعوض معیشتی، پنج میلیون تومان تسهیلات تکمیلی، پنج میلیون تومان بلاعوض تکمیلی اعلام کرد که تسهیلات پرداخت برای احداث هر واحد تخریبی روستایی در مجموع ۵۷ میلیون تومان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

جمالی نیا همچنین تسهیلات اعطایی را برای واحدهای تعمیری نوع یک شهری ۲۳میلیون ۵۰۰ هزار تومان، نوع ۲ مبلغ ۱۶ میلیون ۵۰۰ هزار تومان، نوع سه شهری هفت میلیون تومان به صورت وام و بلاعوض بیان کرد که علاوه بر این برای مقاوم سازی هر واحد شهری نیز ۵۶ میلیون ۵۰۰ هزار تومان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: دولت برای هر واحد تعمیری نوع یک روستایی مبلغ ۱۴ میلیون تومان نوع دو، ۹ میلیون و ۵۰۰ تومان و نوع سه روستایی، هفت میلیون تومان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت شده است.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

انجام خدمات رایگان به زلزله زدگان

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: آواربرداری، پی کنی، تهیه نقشه و مجوز ساخت و پروانه مجانی تا وضع موجود زمان آسیب دیدگی، بستر کوبی و ایجاد دیوار حائل با بتن مسلح، تهیه آهن تعادلی از دیگر کمک های دولت در زمینه بازسازی واحدهای آسیب از زلزله (تخریبی) که برای واحدهای تخریبی شهر و روستا انجام شده است.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

اتمام بازسازی و مقاوم سازی ۲۱ واحد مسکن مهر شهید شیرودی

فرماندار سرپل ذهاب گفت: از ۲۴ بلوک مسکن شهید شیرودی با ۵۷۶ واحد که هر بلوک در ۶ طبقه و هر طبقه چهار واحد که در زلزله آبان سال ۹۶ آسیب دید امروز بیش از ۲۱ بلوک با ۵۰۴ واحد روند بازسازی و مقاوم سازی آن ها عملاً به اتمام رسیده و توسط مالکان به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین کار بازسازی و احداث سه بلوک تخریب شده مسکن مهر سرپل ذهاب با ۷۲ واحد بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به طور قطع تا اوایل مهر ماه تکمیل و به بهربرداری خواهد رسید.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

اختصاص و جذب ۳۹۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار عمرانی در سال های ۹۷ و ۹۸

فرماندار سرپل ذهاب گفت: در مجموع در سال های ۹۷ و ۹۸ در این شهرستان از محل اعتبارات ملی، نفت و گاز، استانی، متوازن و ماده ۱۲ زلزله ۳۹۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در بخش های مختلف برای طرح های عمرانی این شهرستان اختصاص یافته و جذب شده است.

جمالی نیا ادامه داد: سال ۹۷ در مجموع ۲۸۲ میلیارد تومان در قالب ۴۶۱ پروژه از محل اعتبارات ملی، نفت و گاز، متوازن و استانی و ماده ۱۲ زلزله بود که عملا جذب و عملیاتی شده است.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: همچنین پارسال ۱۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در قالب بیش از ۱۹۳ پروژه از محل اعتبارات استانی، نفت و گاز، ملی، متوازن و ماده ۱۲ زلزله برای شهرستان جذب و هزینه شده است.

وی مهم ترین این طرح ها را انجام روکش آسفالت قطعه هشت بزرگراه کربلا، آسفالت راه روستایی دارتوت، شیخ حسن، مهکی ناصر، دستک، امامیه علیا، روکش آسفالت مسیر سراب ذهاب به ازگله، روکش آسفالت مسیر سراب ذهاب به بزمیر آباد به طول هشت و نیم کیلومتر، آسفالت معابر سطح شهر و بهسازی معابر سطح شهر، اصلاح و بهینه برق روستایی منطقه دشت ذهاب، پشت تنگ، جیگیران، احداث سه کیلومتر و ۳۰۰ متر طول شبکه فشار ضعیف شهری بیان کرد.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: کلنگ زنی و گازرسانی به ۱۱ روستای محور بریموند با بیش از ۵۶ میلیارد ریال و گازرسانی به ۶ روستا و ۲ واحد صنعتی از محل اعتبارات ملی از دیگر طرح های شاخص دولت در این شهرستان است.

جمالی نیا گفت: همچنین عملیات ساخت کلیه ادارات و سازمان های شهرستان همانند پروژه ساختمان فرهنگی مجتمع امام خامنه ای با بیش از ۱۰ میلیارد تومان و شهرداری و ادارات و تامین اعتبار برای مطالعه و اجرای طرح هادی روستایی در روستاهای بخش مرکزی و بخش قلعه شاهین دارای دهیاری و یا فاقد دهیاری بیش از ۶۵ درصد کل روستاها و تأمین اعتبار از محل اعتبارات ارزش افزوده برای راه و جاده دسترسی راه روستایی عشایری با اجرای پروژه مله سرانه، جوانمیری، مله رولان و از دیگر اقدام های دولت برای احیای این منطقه است.

فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: تامین اعتبار برای بازسازی، احداث و تعمیرات اساسی و تکمیل، بهسازی و تجهیز فضاهای ورزشی شهرستان، ترمیم و بازسازی و احیای پارک و فضای سبز آسیب‌دیده از زلزله سطح شهر، ایجاد و راه اندازی باند دوم جاده خروجی شهر به سمت قصرشیرین (سه راهی قربلاغ) به طول ۲/۲ کیلومتر، ایجاد راه روستایی چفته و باویسی به طول ۱۰ کیلومتر، آسفالت روستاهای چالگه، مهکی ناصر، شیخ حسن دستک علیا، بازگیر، دارتوت، امامیه علیا، پل ماهیت، زرین جوب، نقاره کوب، سراب قلعه شاهین، از محل قیر رایگان و تامین اعتباری بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای سایر راه های عشایری از محل اعتبارات ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه ((مالیات بر ارزش افزوده)) برای واگذاری در اجرای سایر راه‌های امور عشایری در دست اقدام از دیگر خدمات دولت در سرپل ذهاب است.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

پرداخت حدود ۱۷۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: در حوزه اشتغال طی سال های ۹۷ و ۹۸ از محل اعتبارات ماده ۱۲ زلزله با بیش از ۶ هزار و ۱۳۵ طرح عملا از طریق بانک های عامل ۱۷۵ میلیاردو ۹۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تسهیلات با اشتعالزایی ۶ هزار و ۶۷۴ نفر پرداخت شده است.

جمالی نیا گفت: در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی عشایری با بیش از ۷۲طرح پرداخت ۱۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات از طریق بانک های عامل با اشتغالزایی ۱۸۰ نفراز دیگر خدمات دولت است.

وی مهم ترین این طرح ها را احداث و راه اندازی تولید انواع ظروف یکبار مصرف، تولید انواع در و پنجره در صنعت upvc، تولید مصنوعات چوبی تهیه و بسته بندی بذر، احداث و راه اندازی واحدهای دامی سنتی و صنعتی، ایجاد ۶ مرکز خرید غلات، گندم و جو، ذرت ، آبی و دیم (سیلو ) بیان کرد.

وی همچنین دیگر طرح های شاخص حوزه اشتغال را احداث و راه اندازی بیش از ۱۴ واحد تولید بتن(بچینگ)، ۱۵ واحد تولیدی کارگاه شن و ماسه، ۱۴ واحد تولیدی تیرچه و بلوک، سه کارگاه تولیدی یونولیت و فوم، هشت واحد آزمایشگاه مکانیک خاک و ۱۱۱ دفتر طراحی نظارت و اجرا در شهرستان در زمان تراکم ساخت و ساز شهر و روستا بیان کرد.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

خدمات بهداشت و درمان

فرماندار سرپل ذهاب گفت: در این شهرستان در حوزه بهداشت و درمان دولت اعتبارات خوبی تزریق کرده که هم اکنون مرحله ۲ بیمارستان شهدا (بیمارستان بقیه الله الاعظم) با ۸۱ تخت در حال احداث است که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جمالی نیا افزود: بیمارستان شهدا نیز با ضریب اشغال ۹۶ تخت که هم اکنون ۷۹ تخت این بیمارستان با کادر مجرب بیش از ۲۵ پزشک عمومی و ۲۰ پزشک متخصص در بخش های قلب، جراحی عمومی، زنان و زایمان، داخلی، اعصاب و روان، بیهوشی، طب اورژانس، پاتولوژی، عفونی، رادیولوژی به بیماران خدمات لازم را ارایه می دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۵۱۰ نفرکادر درمان و امکانات و تجهیزات و زیرساخت های مدرن درمانی سی تی اسکن، اکو کارتوگرافی، سونو گرافی، ۲ دستگاه تخصصی تشخیص مغز و اعصاب، تست ورزش، آزمایشگاه به بیماران خدمات می دهند.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

بازسازی و احداث ۴۹ خانه بهداشت

فرماندار سرپل ذهاب گفت: ساخت ۴۹ خانه بهداشت روستایی، پنج پایگاه سلامت و ۹ مرکز بهداشت شامل هفت باب روستایی و ۲ باب شهری نیز با اعتبارات دولتی و خیران از اقدام های خوب در این منطقه است.

وی ادامه داد: ساخت مرکز فوریت های پزشکی با تجهیز تمام امکانات درمانی، امدادی و خودرویی (آمبولانس های روز) در زمان بحران و بازسازی بعد از زلزله انجام شده ضمن اینکه مرکز سی تی اسکن، بخش کودکان با ۱۴ تخت در بیمارستان افتتاح و چهار دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر و تویوتا هایس خریداری شده است.

جمالی نیا از دیگر اقدام های دولت در بخش درمان را تامین اعتبار و خریداری دستگاه رادیولوژی دیجیتال، دستگاه EEG، دستگاه EMG ، دستگاه سل کانتر، دستگاه اتوآنالایزر، ۳ دستگاه یخچال آزمایشگاهی، ۳ دستگاه آب مقطرگیری، دستگاه وایداس، ۱۵۰ دستگاه کامپیوتر، یک میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اداری و کولرگازی، دستگاه اکسیژن ساز، ۲۰۰ عدد فشارسنج دستگاه امحا زباله، دستگاه سرور برای واحد فناوری اطلاعات، و تهیه ودریافت ۱۰ دستگاه دیالیز از خیران با ایجاد وساخت اتاق ایزوله تنفسی بیان کرد.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

پایان عملیات تعمیر و احداث مدارس آسیب دیده

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: ۱۴ مدرسه شهری و ۱۸ مدرسه روستایی در جریان زلزله سال ۹۶ در سرپل ذهاب تخریب شد که تمامی این مدارس تعمیرات و ساخت آن ها پایان یافته است.

او ادامه داد: امروز با کمک دولت نوسازی مدارس و خیران ما از ۳۶ مدرسه تخریبی توانستیم بیش از ۵۷ مدرسه با تعداد ۳۰۶ کلاس درس با زیربنای ۳۳هزار متر مربع ایجاد و احداث کنیم و همچنین ۲ مجتمع فرهنگی ورزشی هم در جریان بازسازی بعد از زلزله به فضاهای فرهنگی ورزشی شهرستان اضافه کنیم.

جمالی نیا اظهار داشت: بعد از آسیب مخرب و سخت زلزله به تمام زیرساخت ها از جمله زیر ساخت های آموزشی و علمی کمتر از یک هفته روند ادامه و استمرار آموزش دانش آموزان با بیش از ۱۷ هزار دانش آموز در شهرستان سرپل ذهاب از سر گرفته شد و امروز دانش آموزان از زیرساخت های مدارس احداثی جدید استفاده می کنند.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

ساخت بقعه احمد ابن اسحاق با ۱۶ میلیارد تومان

فرماندار سرپل ذهاب گفت: از مجموعه اماکن مذهبی و مساجد، بقعه احمد ابن اسحاق با اعتباری بیش از ۱۶ میلیارد تومان بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا دهه فجر سال ۹۹ به بهره برداری می رسد.

جمالی نیا افزود: از مجموع ۷۰ باب مسجد شهرستان، ۳۳ مسجد تخریبی احداث و ۱۶ مسجد تعمیری تعمیرات آن ها به پایان رسیده که در صورت تزریق و تخصیص پنج میلیارد تومان برای سایر مساجد، تخریبی و تعمیری و اماکن مذهبی به طور قطع کار بازسازی مساجد در شهر و روستاها به پایان خواهد رسید.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

بازسای زیرساخت های کشاورزی

وی از مهم ترین اقدام های دولت را در بخش کشاورزی لایروبی کانال های سنتی از جمله سراب گرم کلاهمال، پیران و مشکنار به طول ۱۶ کیلومتر، بازسازی ایستگاه‌های قراویز و قره بلاغ با پست زمینی برق به منظور آبرسانی۱۶۰ هکتار اراضی، بازسازی کانال اصلی سراب گرم، آواربرداری و احیای جاده های دسترسی بین مزارع و باغات مسدود شده در اثر زلزله ریزش و رانش چه در زمان زلزله و چه در زمان سیل بیان کرد.

وی همچنین انتقال آب با لوله به روستای پیران، راه‌اندازی بیش از ۳۷۰ حلقه چاه آسیب دیده و احداث اتاقک خسارات دیده از زلزله ۹۶، احداث کانال‌های سنگی روستایی و اجرای شبکه‌های فرعی سامانه گرمسیری در دشت‌های جگیران شرقی و جگیران غربی و حومه و قراویزیه میزان ۶ هزار هکتار و اجرای شبکه های فرعی سامانه گرمسیری تحت قرارداد خاتم الانبیا در دشت های ذهاب جنوبی، ذهاب شمالی، بشیوه، قلعه شاهین و حومه قراویز به میزان ۱۶ هزار هکتار از دیگر اقدامات دولت در حوزه بازسازی کشاورزی اعلام کرد.

بازگشت رونق و سرزندگی به سرپل‌ذهاب

حوزه دام و طیور

جمالی نیا گفت: پرداخت هفت میلیارد و ۴۵۳ میلیون تومان کمک بلاعوض به ۱۲ هزار و ۴۲۳ دام سبک و یک میلیارد و ۳۲۳ میلیون تومان برای ۴۴۱ دام سنگین و هفت میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان به سه هزار و ۶۷۲ واحد دامی آسیب دیده از زلزله از خدمات دولت در حوزه دام و طیور است.

وی اظهار داشت‌: از مجموع سه هزار و ۶۷۲ واحد دامی تخریبی تعداد ۲۹۵۰ واحد دامی تخریبی احداث و به بهره برداری رسیده و از مجموع ۲ هزار و ۶۵۱ واحد دامی آسیب‌دیده تعمیری نیز ۲ هزار و ۴۶۶ واحد تکمیل شده است.

دولت برای زدودن چهره محرومیت از مناطق مرزی و محروم تلاش های ارزنده ای داشته که سرپل ذهاب نمونه کوچکی از دریای عظیم خدمات دولت تدبیر برای پیشرفت و عمران و حرکت به سوی آبادانی است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد