باران و دل نگرانی کشاورزان کردستانی


باران و دل نگرانی کشاورزان کردستانی

سنندج - ایرنا - طبق اعلام سازمان هواشناسی کردستان برخی نقاط استان در روز گذشته شاهد بارش‌های رگباری بود که امروز نیز ادامه دارد و موجب دل نگرانی کشاورزان بویژه آنهایی که در حال برداشت محصول هستند، شده است.

۸۲ هزار بهره بردار کردستانی از ابتدای تیر امسال کار برداشت محصول گندم از ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار اراضی زیر کشت را آغاز کرده و در ۲۰ روز گذشته حدود ۱۰ درصد از این محصول استراتژیک برداشت و حدود ۸۰ هزار تُن به مراکز خرید تضمینی تحویل داده شده است.

با این حال برخی از شهرستان‌های استان از جمله دیواندره و بیجار روز گذشته شاهد بارش باران به صورت رگباری و نقطه‌ای بودند و با اعلام هواشناسی مبنی بر ادامه این ناپایداری‌ها، بر دل‌نگرانی برخی بهره‌برداران افزوده شده است.

رییس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این اداره کل در خصوص ناپایداری‌های اخطاریه سطح زرد از اواخر هفته گذشته صادر کرده است، اظهار داشت: در این اخطاریه اعلام شد برخی نقاط استان در روزهای دوشنبه و سه شنبه شاهد بارش‌های رگباری خواهد بود.

نشمیل احمدیانی افزود: در شبانه روز گذشته سه ایستگاه استان بارش باران را به ثبت رسانده‌اند که شامل یاسوکند بیجار با ۱۷ میلیمتر، شهر بیجار با ۱۱ میلیمتر و زرینه با یک میلیمتر است اما انتظار می‌رود با توجه نقطه‌ای بودن بارش‌ها این پدیده در سایر نقاط استان نیز روی دهد.

وی با بیان اینکه این اداره کل برای بارش‌های یک روز آینده نیز هشدار سطح زرد هواشناسی صادر کرده است، اضافه کرد: پیش بینی‌ها حاکی از این است که ناپایداری‌ها در استان کردستان بویژه مناطقی چون بیجار، زرینه، هزارکانیان، دیواندره و سقز در ۲۴ ساعت آینده وجود دارد.

رییس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان یادآور شد: توصیه می‌شود بهره برداران کشاورزی از جمله گندمکاران و مراکز خرید تضمینی گندم در حد ‌امکان برای جلوگیری از بروز خسارت‌ها، محصول خریداری شده را در داخل انبارهای مسقف نگهداری کنند یا با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی آنها را بپوشانند.

وی افزود: رواناب‌های موقت، بالا امدن سطح آب رودخانه و سیلابی شدن مسیل‌ها، اصابت صاعقه در ارتفاعات و امکان خسارت به سازه های کم استحکام از دیگر مخاطره‌های این ناپایداری است که توصیه می شود از اتراق در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات در این ایام اجتناب شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه بارش باران تاکنون در ۲ شهرستان دیواندره و بیجار گزارش شده است، گفت: کارشناسان جهاد کشاروزی این مدیریت‌ برای بررسی خسارت‌های احتمالی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.

خلیل فعله گری افزود: تاکنون خسارتی گزارش نشده و با توجه به پراکنده و نقطه‌ای بودن بارش‌ها احتمال اینکه موجب بروز خسارت‌های شدید شده باشد، کم است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به دو میلیون تن است که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک