بهزیستی مشهد 61 میلیارد ریال مستمری ماهانه پرداخت می‌کند


بهزیستی مشهد 61 میلیارد ریال مستمری ماهانه پرداخت می‌کند

مشهد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی مشهد گفت: ماهانه مبلغ 61 میلیارد ریال در قالب مستمری ثابت به 34 هزار و 610 نفر از افراد زیر پوشش خدمات سازمان بهزیستی در این شهرستان پرداخت می‌شود.

محسن مروی روز دوشنبه به مناسبت هفته بهزیستی که از ۲۱ تیر ماه آغاز شده با حضور در نشست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بیشترین تعداد شهروندان معلول زیر پوشش بهزیستی را در مشهد افراد دچار ناتوانیهای جسمی و حرکتی و پس از آن معلولان ذهنی تشکیل می‌دهند که از خدمات گوناگون از جمله مستمری بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس ۳۳ درصد از شهروندان زیر پوشش خدمات بهزیستی در مشهد معلولان جسمی حرکتی ۲۴ درصد آنها افراد دچار معلولیت ذهنی هستند.

رییس اداره بهزیستی مشهد گفت: از این میان ۲۹ درصد معلولان زیر پوشش این نهاد با نیاز "خیلی شدید" و ۴۲ در آنها با نیاز "شدید" از خدمات ویژه سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

وی ناتوانیهای شنوایی، گفتاری، روانی و بینایی را از دیگر انواع معلولیتهایی برشمرد که شهروندان مشهدی دچار آنها، زیر پوشش خدمات مستمر سازمان بهزیستی قرار دارند.

مروی همچنین ۵۰ درصد معلولیتها را ناشی از "عوامل ژنتیکی" اعلام و بیان کرد: سن بیشتر معلولان زیر پوشش بهزیستی در مشهد بالای ۱۸ سال است.

وی افزود: این مهم نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه نهادهای ذیربط برای کاهش شمار افراد معلول و غربالگری این طیف از جمعیت در سنین پایین برای درمان بهنگام آنها به خوبی صورت گرفته و نتیجه‌بخش بوده است.

مروی گفت: هزار و ۶۶۵ خانواده با دو نفر معلول، ۱۴۴ خانواده با سه نفر، ۱۱ خانواده با چهار نفر و سه خانواده با پنج نفر معلول داریم.

رییس اداره بهزیستی مشهد در ادامه به ارائه خدمات لازم و مناسب به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز اشاره و بیان کرد: بهزیستی ظرف یک سال اخیر ۲۲۶ نفر از این کودکان را در مشهد به خانواده‌های جایگزین معرفی کرده که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ به میزان ۵۰ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش آسیبهای اجتماعی

وی در ادامه سخناش در نشست شورای شهر مشهد، روند آسیبهای اجتماعی را در این کلانشهر رو به افزایش توصیف کرد.

مروی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ هزار مورد تماس از سوی شهروندان مشهدی با اورژانس اجتماعی از طریق سامانه ۱۲۳ برقرار شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ برابر بیشتر است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل بسیار مهم افزایش تماسها با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در مشهد ارتقاء سطح آگاهی و حساسیت عموم شهروندان نسبت به موارد آسیبهای اجتماعی و تلاش برای رفع آنها است.

رییس اداره بهزیستی مشهد همچنین گفت: سن زنان سرپرست خانوار در این شهر رو به کاهش بوده و به ۳۰ سال رسیده است. پیش از این سن بیشتر زنان سرپرست خانوار بالای ۵۰ سال بود.

وی افزود: هر ساله ۹ هزار زن در مشهد بخاطر طلاق، فوت و یا از کارافتادگی همسرانشان به جرگه زنان سرپرست خانوار اضافه می‌شوند.

شهرستان مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت که ۵۱.۲ درصد جمعیت استان خراسان رضوی است، ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا دارد.

کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومترمربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. ۱۲۸ روستا در حریم شهر مشهد قرار گرفته و نیز یک سوم جمعیت این کلانشهر در مناطق حاشیه‌ای آن سکونت دارند.

ظرف ۵۰ سال اخیر ۸۰ سکونتگاه روستایی وارد محدوده شهری مشهد شده‌اند.

تشکیلات مدیریت و خدمات‌رسانی دومین کلانشهر بزرگ ایران شامل ۱۳ منطقه و ۴۴ ناحیه شهرداری است.

۱۰۴ هزار و ۲۴۲ معلول در خراسان رضوی زیرپوشش سازمان بهزیستی هستند. بیشترین این افراد معلولان جسمی حرکتی با ۴۰ درصد تعداد کل هستند. معلولان ذهنی ۲۹ درصد و معلولان شنوایی با ۱۳ درصد رتبه های دوم و سوم را دارند. ۱۸ درصد باقیمانده را معلولان نابینا، بیماران روانی مزمن، افراد دارای اختلالات صوتی و گفتاری تشکیل می‌دهند.
هشت هزار معلول خراسان رضوی در مراکز شبانه‌روزی و بقیه آنها در خانه نگهداری می‌شوند. ۷۳ هزار و ۵۱۶ نفر از معلولان در مشهد و ۲۳ هزار و ۷۸۲ نفر در سایر نقاط استان زندگی می‌کنند.
اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی در مجموع ۳۲۰ هزار مددجو را زیر پوشش دارد.

بطور معمول چهار درصد جمعیت هر جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند که از این میزان تاکنون یک و نیم درصد معادل ۹۷ هزار معلول در خراسان رضوی توسط سازمان بهزیستی شناسایی شده‌اند.

در مجموع هشت هزار معلول از ۱۳۴ مرکز نگهداری معلولان در سطح خراسان رضوی خدمات دریافت می‌کنند که هفت هزار نفر آنان یارانه هم می‌گیرند. از این میان دو هزار معلول شامل سالمندان، معلولان ذهنی، جسمی حرکتی و بیمار روانی مزمن در ۷۱ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی نگهداری می‌شوند.

۱۳۴ مرکز نگهداری از معلولان در دو قالب روزانه، شبانه و ویزیت در منزل در سطح خراسان رضوی فعالیت دارند. ۳۰ درصد معلولان در مراکز شبانه روزی "بی‌سرپرست و مجهول الهویه" هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس