افعی دم عنکبوتی فقط در کرمانشاه و ایلام ثبت شده است


 افعی دم عنکبوتی  فقط در کرمانشاه و ایلام ثبت شده است

افعی دم عنکبوتی یکی از جذابترین و منحصر به فردترین گونه‌های مار دنیا است. ماری که در قسمت انتهای دم یک جسم کروی و دارای فلس‌های آویزان دارد که از دور کاملا شبیه عنکبوت است.

این مار با قدرت استتار بسیار زیادی که داردT خود را بین خاک و سنگ پنهان می‌کند و فقط قسمت انتهای دم را بیرون می‌گذارد تا از طریق آن شکارش را گول بزند. شکار این مار که عمدتا پرندگان هستند به هوای خوردن عنکبوت فرود می‌آیند و در همان لحظه توسط مار شکار می‌شوند.

افعی دم عنکبوتی از سراسر جهان فقط در کرمانشاه و ایلام و خصوصا مناطق گرمسیر غربی این استان‌ها دیده می‌شود و در سال‌های 2005 تا 2006 با همکاری دانشمندان خارجی به ثبت رسید.

با آغاز فصل گرما گاهی تصاویر و فیلم‌های خیره کننده‌ای از شیوه زندگی این مار منتشر می‌شود که برای همه جالب است.

به گفته کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه، افعی دم عنکبوتی در تمام دنیا فقط در استان‌های ایلام و کرمانشاه وجود دارد و در کرمانشاه نیز در پنج نقطه به ثبت رسیده است.

سیامک اسماعیلی در گفت و گو با ایسنا، گفت: افعی دم عنکبوتی از راسته افعی‌ها است که برای اولین بار در استان ایلام و احتمالا نواحی مشترکی که بین ایلام و کرمانشاه استT به ثبت رسید.

وی از افعی دم عنکبوتی به عنوان یک گونه منحصر به فرد یاد کرد که در تمام دنیا بجز در غرب ایران و شامل ایلام و کرمانشاه وجود ندارد.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرماشاه با بیان اینکه در کرمانشاه افعی دم عنکبوتی در دو شهرستان گیلانغرب و سومار ثبت شده، افزود: در گیلانغرب در چهار نقطه شامل زلزله زرد، حوالی کوه بلاله، اطراف شیاکوه و منطقه ناودار به ثبت رسیده است.

اسماعیلی اضافه کرد: در قصرشیرین نیز در نزدیکی منطقه بازی دراز افعی دم عنکبوتی ثبت شده و احتمال اینکه در نزدیکی نفت شهر هم وجود داشته باشد هست، اما در این منطقه هنوز ثبت نشده است.

وی از دفعی دم عنکبوتی به عنوان یگ گونه اندمیک این منطقه یاد کرد و گفت: متاسفانه تا کنون آنطور که باید روی این گونه از نظر علمی و مورفولوژی کار چندانی انجام نشده است.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه مهمترین ویژگی افعی دم عنکبوتی را ظاهر جالب آن دانست که دمی شبیه به عنکبوت دارد که عمدتا از آن برای شکار استفاده می کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این مار بسیار همرنگ و شبیه خاک است و از همین رو به خوبی استتار می‌کند، از سوی دیگر حرکت بسیار کندی دارد.

وی یادآور شد: خوشبختانه افعی دم عنکبوتی جمعیت مناسبی دارد و با وجود آنکه مشاهده مار دشوار است، تاکنون بارها در مناطق گرمسیر دیده شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا