سه میلیون اصله صنوبر در استان اردبیل توزیع می‌شود


سه میلیون اصله صنوبر در استان اردبیل توزیع می‌شود

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: با هدف توسعه زراعت چوب و افزایش سرانه فضای سبز بیش از سه میلیون اصله نهال صنوبر در این استان توزیع خواهد شد.

شهامت هدایت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توزیع این نهال‌ها ضمن توسعه زراعت چوب در استان و افزایش سطح زیرکشت صنوبر و سایر گونه‌های چوب‌ده ، از احتمال قطع درختان جنگلی پیشگیری می‌شود.

وی اظهارداشت: شرایط جوی استان زمینه مناسبی برای رشد سریع این نوع درخت در مقایسه با سایر گونه‌های درختان کشت شده در باغ‌های درختان غیرمثمر این منطقه دارد.

وی با اشاره به تلاش برای راه‌اندازی صنعت زراعت چوب در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن خلخال گفت: با ایجاد این صنعت و واگذاری بخش از اراضی ملی جهت توسعه زراعت چوب در این منطقه چوب موردنیاز کارخانه نئوپان تامین خواهد شد.

سه میلیون اصله صنوبر در استان اردبیل توزیع می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه امسال تخریب جنگل و مرتع نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، افزود: همکاری مردم و تلاش حافظان منابع طبیعی از تخریب مراتع و جنگل‌های استان اردبیل در سال‌های اخیر جلوگیری کرده است.

وی افزود: سال گذشته علاوه بر جلوگیری از تخریب و آتش‌سوزی جنگل و مراتع همزمان سه هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی ملی استان از دست سودجویان رفع تصرف شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با تاکید بر لزوم برخورد قانونی با تخریب‌گران منابع طبیعی از افزایش جریمه ۸۰ میلیون ریالی برای تخریب هر هکتار اراضی ملی خبرداد و گفت: در سال‌های گذشته با همکاری دستگاه قضایی اراضی تصرف شده از دست افراد سودجو و فرصت‌طلب خلع ید و به دولت بر گردانده شد.

وی به اجرای پروژه‌های بیولوژیک، تثبیت مالکیت، مبارزه با آفات و سوخت‌های فسیلی در ۱۱ شهرستان استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۱۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به استان اردبیل تخصیص داده شده و از محل سفر ریاست‌جمهوری نیز ۴۰ میلیارد ریال تصویب شده است.

هدایت با اشاره به اجرای طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت اراضی ملی افزود: تثبیت ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان در دستور کار است که بیش از ۷۰ درصد آن تحقق یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه هیچ گونه تخریب و قطعی درختان در جنگل‌های استان اردبیل بویژه جنگل‌های شهرستان خلخال که بیش از ۸۰ درصد از جنگل‌های این استان را شامل می‌شوند، رخ نداده است از تشدید برخورد با هر گونه تخلف و آسیب به مراتع و جنگل‌ها خبر داد.

هدایت، با رد و تکذیب تصاویر و اخباری که اخیرا در فضای مجازی مبنی بر قطع درختان و آسیب به جنگل‌ها و مراتع استان اردبیل منتشر شده است، گفت: با هر گونه تخلف و آسیب به مراتع و جنگل‌های استان اردبیل برخورد خواهد شد.

او بیان کرد: یگان حفاظت محیط زیست استان در جنگل‌ها و مراتع مستقر هستند و کشف و ضبط بیش از ۲۲ تن چوب‌آلات جنگلی قاچاق در خلخال بیانگر فعالیت‌ها در مقابله جدی با سوداگران بیت‌المال و چوب جنگلی است.

او گفت: درختانی که از سایر استان‌ها وارد اردبیل می‌شود به صورت جدی مورد بازرسی قرار می‌گیرد که در صورتی که درختان جنگلی در بین آن‌ها دیده شود ضبط و به مراجع قضایی استان معرفی می‌گردد.

هدایت بیان‌کرد: به کشاورزانی که در اطراف و داخل زمین‌های خود برای تامین صنایع چوب درخت می‌کارند، توصیه می‌شود از درختان صنوبر استفاده کنند تا بتوانیم با تامین نیاز اولیه نهادهای صنایع چوب جلوی قطع درختان جنگلی را بگیریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از طبیعت‌دوستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تجاوز و دست‌اندازی به عرصه‌های منابع طبیعی،قاچاق فرآورده‌های جنگلی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان مراتب را به صورت ۲۴ ساعته به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

استان اردبیل یک میلیون و ۵۰ هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و ۶۵ هزار هکتار جنگل دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط