حجم آب ورودی به تالاب‌های نقده به 22 میلیون مترمکعب رسید


حجم آب ورودی به تالاب‌های نقده به 22 میلیون مترمکعب رسید

ارومیه- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در سال‌جاری و بالا رفتن سطح آب تالاب‌های این شهرستان گفت: امسال حجم آب ورودی به پنج تالاب‌ حسنلو، طالقان، درگه سنگی، سلدوز و درنگلی 22 میلیون مترمکعب اندازه‌گیری شده که نسبت به سال گذشته رشد 47 درصدی داشته است.

اکبر محمدیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت آب تالاب‌های نقده به دلیل بارش‌های طولانی مدت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و این امر تاثیر زیادی در اکوسیستم طبیعت منطقه داشته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سطح آب تالاب‌ها در نقده تکمیل است و آبریزی به این تالاب ادامه دارد، اضافه کرد: حد استاندارد تالاب‌ها در این منطقه ۶٠ سانتی متر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده بیان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی تالاب‌هاب این شهرستان، سیل بند بودن آنهاست و در مواقعی که سیل اتفاق می‌افتد، تالاب‌ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تاحدودی جلوگیری کرده و آب را در خود ذخیره می‌کنند.

محمدیان در خصوص مزایای احیای تالاب‌ها اظهار کرد: از مهم‌ترین مزایای تالاب‌های احیا شده می‌توان به افزایش تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان بومی و مهاجر در این تالاب‌ها اشاره کرد زیرا هر چقدر آب در این محیط‌ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم گذاری پرندگان افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش جذب گردشگر و محققان به این مناطق می‌شود.

نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی، نیم فصلی و دائمی پناهگاه مناسبی برای حیوانات وحشی محسوب می‌شود؛ از میان این تعداد پنج تالاب در قالب سه سایت در کنوانسیون رامسر به عنوان زیستگاه جهانی شناخته می‌شود.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در جهان به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن