حجم آب ورودی به تالاب‌های نقده به 22 میلیون مترمکعب رسید


حجم آب ورودی به تالاب‌های نقده به 22 میلیون مترمکعب رسید

ارومیه- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در سال‌جاری و بالا رفتن سطح آب تالاب‌های این شهرستان گفت: امسال حجم آب ورودی به پنج تالاب‌ حسنلو، طالقان، درگه سنگی، سلدوز و درنگلی 22 میلیون مترمکعب اندازه‌گیری شده که نسبت به سال گذشته رشد 47 درصدی داشته است.

اکبر محمدیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت آب تالاب‌های نقده به دلیل بارش‌های طولانی مدت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و این امر تاثیر زیادی در اکوسیستم طبیعت منطقه داشته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سطح آب تالاب‌ها در نقده تکمیل است و آبریزی به این تالاب ادامه دارد، اضافه کرد: حد استاندارد تالاب‌ها در این منطقه ۶٠ سانتی متر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده بیان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی تالاب‌هاب این شهرستان، سیل بند بودن آنهاست و در مواقعی که سیل اتفاق می‌افتد، تالاب‌ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تاحدودی جلوگیری کرده و آب را در خود ذخیره می‌کنند.

محمدیان در خصوص مزایای احیای تالاب‌ها اظهار کرد: از مهم‌ترین مزایای تالاب‌های احیا شده می‌توان به افزایش تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان بومی و مهاجر در این تالاب‌ها اشاره کرد زیرا هر چقدر آب در این محیط‌ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم گذاری پرندگان افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش جذب گردشگر و محققان به این مناطق می‌شود.

نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی، نیم فصلی و دائمی پناهگاه مناسبی برای حیوانات وحشی محسوب می‌شود؛ از میان این تعداد پنج تالاب در قالب سه سایت در کنوانسیون رامسر به عنوان زیستگاه جهانی شناخته می‌شود.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در جهان به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا