35 هزار راس از جمعیت دامی اشنویه علیه بروسلوز مایه‌کوبی شدند


35 هزار راس از جمعیت دامی اشنویه علیه بروسلوز مایه‌کوبی شدند

مهاباد- ایرنا- معاون شبکه دامپزشکی اشنویه گفت: 35 هزار راس از جمعیت دامی این شهرستان در اجرای طرح مایه‌کوبی بروسلوز علیه این بیماری مایه‌کوبی شدند.

احمد حاجی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پایان طرح واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز اظهار داشت: در اجرای این طرح ۳۰ هزار راس دام سبک و پنج هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله به طور کامل مایه‌کوبی شدند.

وی گفت: توجه به برنامه‌های آموزشی ترویجی در ارتباط با تب مالت و استفاده از شیر، لبنیات و بستنی‌های پاستوریزه و همکاری دامداران با ماموران مایه‌کوبی از مهم‌ترین عوامل کنترل و پیشگیری این بیماری در جمعیت دامی و انسانی است.

معاون شبکه دامپزشکی اشنویه ادامه داد: همچنین در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری‌ها مشترک انسان و دام در واحدهای روستایی پرتراکم و پرخطر اطراف بازارهای هفتگی و دواب و منطقه هدف، بدن جمعیت دامی سبک و سنگین شهرستان سمپاشی شد.

وی اضافه کرد: این طرح به طور کامل رایگان و توسط اکیپ‌های بخش دولتی شبکه دامپزشکی اجرا می‌شود.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته در راستای مبارزه با بیماری کرونا گفت: شبکه دامپزشکی به عنوان نهاد همکار و متعامل با شبکه بهداشت و درمان شهرستان شامل نظارت بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و ماهی انجام وظیفه می‌کند.

بیماری بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

اشنویه دارای بیش از هفت هزار راس دام سنگین و ۱۸۰ هزار راس دام سبک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی