اهدای زندگی به بیماران مبتلا به کرونا با تزریق پلاسما


اهدای زندگی به بیماران مبتلا به کرونا با تزریق پلاسما

مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: خانم‌ها عمدتا نمی‌توانند پلاسما اهدا کنند و تنها در صورت مجرد بودن و نداشتن سابقه بارداری و سقط جنین، می‌توانند اهداکننده پلاسما باشند.

سیامک اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۱۰ هزار و ۷۲۶ واحد فرآورده‌های خونی در بین مراکز درمانی استان توزیع شده است، اظهار کرد: با توجه به وجود شرایط کرونایی و مشکلات معیشتی مردم، جذب اهداکننده خون برای اداره‌کل انتقال خون استان هزینه‌بر و طاقت‌فرسا است.

وی با بیان اینکه در این ایام ۱۲۷۷ واحد فرآورده‌ خونی به استان‌های هرمزگان، گیلان، آذربایجان‌شرقی و سیستان و بلوچستان ارسال شده است، افزود: ذخایر خونی استان هرگز زیر ۶ روز نبوده و اداره‌کل انتقال خون استان تاکنون تلاش کرده است تا نقش به‌سزایی را در شبکه ملی خون‌رسانی ایفا کند.

این مسئول با بیان اینکه در ایام اخیر ۵۹۹۹ واحد پلاسما به شرکت اروپایی برای تبدیل به دارو توسط این شرکت و بازگشت به ایران برای استفاده بیماران ارسال شده است، تصریح کرد: هر چند فرآورده‌های خونی تولید شده برای بیماری کووید - ۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نباید از بیماران عادی از قبیل تالاسمی، هموفیلی و تصادفی غافل شد، زیرا حیات آنان منوط به استفاده از این ماده حیاتی است.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه تهیه پلاسمای هایپرایمیون به روش آفرزیس برای تزریق به بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ یکی از وظایف جدید محول شده به این اداره‌کل است، ادامه داد: زیرساخت‌های انجام این کار از سه سال گذشته در این استان فراهم شده بود که در آن بازه زمانی فقط چهار استان به این کار اقدام کرده بودند که به تدریج این تعداد به ۱۱ استان و با همه‌گیری بیماری کرونا به ۲۲ استان با امکانات به حد کافی رسیده است.

اسدی با بیان اینکه اکنون ۹ دستگاه آفرزیس پلاسما در استان زنجان وجود دارد که یکی از این دستگاه‌ها با هماهنگی سازمان انتقال خون به صورت امانی به استان خوزستان داده شده است، اظهار کرد: قابل ذکر است استان زنجان امکانات خوبی در این خصوص دارد.

وی در رابطه با تزریق پلاسمای هایپرایمیون، افزود: اگر بیماران بستری شده طبق درجه‌بندی اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت نیاز به اکسیژن کمکی داشته باشند، تزریق پلاسما طی ۲۴ ساعت اول برای آنان از اهمیت زیادی برخودار است.

این مسئول با بیان اینکه خانم‌ها عمدتا نمی‌توانند پلاسما اهدا کنند و تنها در صورت مجرد بودن و نداشتن سابقه بارداری و سقط جنین می‌توانند اهداکننده پلاسما باشند، تصریح کرد: کمبود در بازه تعداد پلاسمای جمع‌آوری شده در مقایسه با نیاز کشور، از جمله محدودیت‌های کنونی است، زیرا این افراد بیماری سختی را پشت سر گذاشته‌اند و از ۱۰۰ نفر معرفی شده شاید ۶ نفر بتوانند پلاسمای خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با اشاره به همکاری خوب دانشگاه علوم‌پزشکی استان برای معرفی بیماران کرونایی برای اهدای پلاسما به انتقال خون استان، خاطرنشان کرد: برای تسریع فرآیندها به ویژه اعلام بستری‌ها و حتی سرپایی‌های مبتلا به این نوع بیماری می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد