ماسک‌های مورد نیاز در مشهد چگونه تامین می‌شود؟


ماسک‌های مورد نیاز در مشهد چگونه تامین می‌شود؟

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مشهد گفت: تولید ما در شهر مشهد به صورت روزانه چیزی حدود 150 تا 200 هزار ماسک سه لایه پرستاری است، اگر مواد اولیه تامین شود مشکلی برای توزیع نداریم، اکنون کمبودها را توانسته‌ایم از شهرهای اطراف از جمله بجنورد، تربت حیدریه و حتی تهران جبران کنیم.

مرتضی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت توزیع ماسک در مشهد اظهار کرد: در رابطه با مساله ماسک مشکل اصلی ما در سطح استان کمبود مواد اولیه و همچنین افزایش قیمت این مواد است. ما در استان دستگاه برای تولید ماسک به تعداد مورد نیاز داریم ولی کمبود مواد اولیه باعث شده که خللی در رابطه با توزیع ماسک‌های سه لایه پرستاری ایجاد شود.

وی ادامه داد: با توجه به این مسائل ما مراکز درمانی و مکان‌های حیاتی را در اولویت اول قرار دادیم و دو شرکت تولیدکننده عمده یعنی شرکت‌های پدیده و طبیران در سطح شهر مشهد و شهرک صنعتی مراکزی را که در اولویت اول ما قرار دارند تغذیه می‌کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مشهد تصریح کرد: در رابطه با تولید ماسک و الزام استفاده از ماسک توسط تمام اقشار با توجه به جمعیت حداقل سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری مشهد اگر در نظر بگیریم که در روز تنها یک میلیون نفر نیازمند خروج از منزل هستند، یک میلیون ماسک در شهر مشهد به صورت روزانه نیاز است، گرچه که قانونا باید هر سه، چهار ساعت ماسک را تعویض کرد حال ما این را هم در نظر نمی‌گیریم و می‌گوییم که روزی باید یک عدد ماسک توسط هر فرد استفاده شود که در این صورت همان عدد یک میلیون می‌شود، تازه این مساله فارغ از جمعیت شناور شهر است که از شهرستان‌های اطراف و شهرهای دیگر به مشهد می‌آیند که این رقم هم معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

مقدم در مورد میزان تولید ماسک در شهر مشهد خاطرنشان کرد: تولید ما در شهر مشهد به صورت روزانه چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ماسک سه لایه پرستاری است، اگر مواد اولیه تامین شود ما مشکلی برای توزیع نداریم، اکنون ما کمبودها را توانسته‌ایم از شهرهای اطراف از جمله بجنورد، تربت حیدریه و حتی تهران جبران کنیم، مجموع ماسکی که ما تهیه می‌کنیم همین‌ها است و بیشتر آن برای مراکز درمانی و بهداشتی است، اما سازمان‌ها و نهادهای مختلف هستند که ماسک خود را از طریق اتحادیه ما تهیه نمی‌کنند که آماری از آن‌ها نداریم.

وی در خصوص قیمت ماسک عنوان کرد: با توجه به کمبودهای موجود و قیمت پارچه اصلی ماسک که حدودا چهار، پنج برابر شده است مسلما قیمت ماسک هم افزایش پیدا می‌کند. مصوبه وزارت صمت ماسک ۱۵۰۰ تومانی بوده است به شرط آنکه قیمت مواد اولیه نیز براساس قیمت‌های تثبیت شده باشد اما اکنون این مواد اولیه وجود ندارند و کارخانجات و کارگاه‌ها مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند که مسلما افزایش قیمت پیدا می‌کند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مشهد اضافه کرد: با تمام این تفاسیر ما سعی کردیم در استان کمبودی ایجاد نشود و امروز که من از تهران قیمت گرفتم، قیمت مصرف‌کننده در تهران برای ماسک حدود ۳۰ درصد از مشهد بیشتر بود و ما در مشهد ماسک را زیر ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌کنیم که به دانشگاه علوم پزشکی به صورت سهمیه‌ای و با قیمت زیر ۱۰۰۰ تومان عرضه می‌شود، حتی دیده می‌شود ماسک دوخته شده با قیمت ۳۰۰۰ تومان نیز عرضه می‌شود که این‌ها تحت نظر ما نیست، اما ماسکی که ما تایید می‌کنیم استانداردهای بیان شده را باید داشته باشد تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند، هر چند به اعتقاد بسیاری از پزشکان ماسک‌های معمولی حداقل جلوگیری از انتقال ویروس را دارد.

مقدم در مورد تولید و توزیع ماسک N95 تاکید کرد: برای تولید ماسک N95 در مشهد یک واحد برای تولید آغاز به کار کرده اما تعداد آن محدود است، ماسک N95 مرغوب از تهران که زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی قرار دارد، برای مراکزی که نیاز داشته‌اند به غیر از مراکز علوم پزشکی که ما نیاز آنها را تامین کرده‌ایم ارسال کردند و قیمت آن حدود ۱۰ هزار تومان است.

وی در خصوص استانداردهای ماسک سه لایه پرستاری تصریح کرد: استانداردهای ماسک مورد استفاده پرستاری که مشکلی برای مصرف‌کننده ایجاد نکند باید سه لایه باشد و لایه میانی آن میلبرون باشد و گیره نگه‌دارنده بینی داشته باشد و ابعاد آن به اندازه‌ای باشد که اکثر فک، صورت و چانه را بپوشاند. نوع ساخت آن نباید با استفاده از چرخ خیاطی باشد بلکه باید پرسی باشد و دوخت آن اولتراسونیک باشد. برای اینکه به صورت ساده و ظاهری ماسک را از نظر کیفیت تست کنیم می‌توانیم کبریتی بکشیم و از بیرون فوت کنیم که کبریت نباید خاموش شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مشهد افزود: در ماسک‌های مختلفی که وجود دارد خود محل سوراخ‌های چرخ خیاطی محل عبور ویروس است این ماسک‌ها ممکن است در بازار ارزان‌تر هم به دست بیاید که کیفیت ندارد. مردم بهتر است ماسکی را بخرند که از ورود ویروس و ترشحات سرفه و عطسه جلوگیری کند. ماسک زیرپله‌ای و خیاط‌خانه‌ای از هیچی بهتر است اما استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در آن مشاهده نمی‌شود.

مقدم در مورد نظارت بر توزیع ماسک در مراکز عرضه گفت: اگر ماسکی از مراکز تحت پوشش ما خریداری شود، ما می‌توانیم با این مراکز برخورد کنیم اما خیلی از مکان‌ها مانند سوپر مارکت‌ها و دکه‌های روزنامه و حتی خود شهرداری و مترو توزیع ماسک انجام می‌دهند که این‌ها زیر نظر و تحت کنترل ما قرار ندارند و باید توسط نهادهای نظارتی کنترل شوند ماهک اعلام آمادگی درخصوص همکاری داریم. این‌ها اگر قرار است خریداری کنند بهتر است که نمونه را به ما ارجاع بدهند تا کارشناسان ما بررسی کنند تا آن‌ها نمونه تایید شده را در اختیار مردم قرار دهند، صرف قیمت ارزان ملاک خرید محصول نیست حال آنکه ملاک خیلی از سازمان‌ها قیمت ارزان است.

وی در مورد محلول ضدعفونی‌کننده استاندارد خاطرنشان کرد: محلول ضدعفونی‌کننده نیز در این روزها نیاز مبرم جامعه است. خیلی از افراد و خیلی از واحدها بدون داشتن ضوابط و استانداردهای لازم اقدام به تولید مایع ضدعفونی‌کننده کرده‌اند. مایع ضدعفونی ‌کننده اگر درصد الکل اتیلیک آن زیر ۷۰ درصد باشد، ضدعفونی‌کنندگی لازم را ندارد و در واقع تاثیری در از بین بردن ویروس ایجاد نمی‌کند، در راستای این قضایا ما خط تولید دو، سه واحد تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی را هدایت کردیم و اکنون محلول ضدعفونی‌کننده ۸۳.۳ درصد را که متناسب با مجوزهای سازمان بهداشت جهانی است در سطح مشهد توزیع می‌کنیم.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مشهد اضافه کرد: متاسفانه قیمت‌های پایین‌تر با کیفیت خیلی پایین‌تر در سطح شهر وجود دارد ما واحدهای تحت پوشش خود را به صورت هفتگی کنترل می‌کنیم، اکثر محلول‌ها را باز می‌کنیم و درصد الکل آن را کنترل می‌کنیم و آن‌هایی که درصد الکل مناسب نداشته باشند را معدوم می‌کنیم.

مقدم در خصوص تولید محلول ضدعفونی‌کننده غیر استاندارد بیان کرد: برخی از داروخانه‌ها نیز خود در داخل واحد محلول درست می‌کنند، محلولی که درست می‌کنند حتی اگر ۷۰ درصد الکل استاندارد داشته باشد طی فرایند تولید مقداری از الکل می‌پرد چرا که فرایند تولید آن‌ها فروشگاهی است و کارخانه‌ای نیست که مخزن بسته داشته باشند و مراحل تولید را استاندارد انجام دهند. خیلی از واحدهایی که به ما اعلام کردند که الکل ۷۰ درصد تولید می‌کنند، تست که انجام دادیم الکل آن‌ها ۶۲، ۶۳ درصد بوده است چرا که در طی فرایند تولید و بسته‌بندی مقداری از الکل خارج می‌شود و استانداردهای لازم را نخواهد داشت. در مجموع صرفا واحدهای تولیدی که فرایند بسته و سیستم اتومات تولید محلول ضدعفونی‌کننده می‌کنند مورد تایید ماست.

وی تاکید کرد: ما از بخش بهداشتی سازمان غذا و دارو درخواست داریم که دست ما را بیشتر باز بگذارند و مواد اولیه ما که همان الکل اتیلیک است در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم بیشتر نظارت داشته باشیم و نیاز سطح شهر را در واحدهای تحت پوشش خود تامین کنیم چرا که اگر ما نتوانیم این نیاز را تامین کنیم امکان توزیع در سوپرمارکت و مغازه‌های دیگر نیز هست که باید توسط نهادهای نظارتی کنترل شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید