محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!


محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

تبریز- روزهایی که آمار و ارقام مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته و توصیه‌ها برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بیش از هر زمان دیگری نقش قابل توجهی را ایفا می‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: گاهی هست و گاهی نیست؛ حکایت این روزهای شهری است که حالش چندان خوب نیست. از کنار همدیگر می‌گذرند؛ برخی از پشت ماسک‌ها نفسی تازه می‌کنند و برخی نیز بی گدار به آب زده و هنوز ویروس کرونا را حریف جدی برای سلامتی خود به شمار نیاورده‌اند.

آسمان و ریسمان را به هم می‌دوزند تا تنها یک دلیل برای عدم استفاده از ماسک، که می‌تواند آنها را در مقابل این ویروس نفس گیر محافظت کند پیدا کنند.

این تنها چیزی بود که با ساعتی گشت و گذار در دل شهر توانستم بازگو کنم؛ چشم به قدم‌هایی دوخته‌ام که به ریش کرونا خندیده و راحت و آسوده در شهر چرخ می‌زنند؛ اما نباید یک طرفه به قاضی رفت افرادی نیز هستند که استفاده از ماسک را محافظتی برای عدم انتقال کووید ۱۹ انتخاب کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از منزل خارج شده‌اند.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

با بالا رفتن آمار مبتلایان، توصیه‌ها نیز برای رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی افزایش یافته و این مسئله تا جایی پیش رفته که اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه به یک ضرورت تبدیل شده است.

آخرین خبری که از ویروس کرونا در استان شنیده‌اید چه بود؟ چرا از ماسک استفاده نکرده‌اید؟ سؤالی است که از افرادی پرسیدم که بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در صف یکی از نانوایی‌های تبریز حضور داشتند.

به طور مکرر نمی‌توانم از ماسک استفاده کنم

آقای افخمی، یکی از شهروندانی است که در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: معمولاً خبرهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا را از فضای مجازی و یا اخبار شبکه سهند دنبال می‌کنم که متأسفانه وضعیت استان خوب نیست و همه باید ماسک بزنند.

وی ادامه داد: به طور مکرر نمی‌توانم از ماسک استفاده کنم و الان نیز برای خرید نان آمده‌ام که پنج دقیقه‌ای بیشتر طول نمی‌کشد اما در مواقع حضور در مکان‌های پر جمعیت مثل بانک، موارد بهداشتی را رعایت می‌کنم.

این شهروند تبریزی گفت: خودم فروشنده مغازه پوشاک در یکی از پاساژهای تبریز هستم و از روز شیوع ویروس کرونا، موارد بهداشتی مثل اجازه به پرو لباس در مغازه را نمی‌دهم و همه افراد حتی خود من حتی برای یک خرید ساده نیز باید از ماسک استفاده کنیم.

انجام بررسی‌های میدانی از میزان استفاده مردم از ماسک

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: طبق بررسی‌های میدانی انجام گرفته، در ادارات و سازمان‌ها حدود ۷۲ درصد از ماسک استفاده می‌گردد اما در مکان‌های پر جمعیت مانند ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و تاکسی، وضعیت استفاده از ماسک مناسب نبوده و تنها ۲۷ درصد افراد از ماسک استفاده کرده و حدود ۲۴ درصد نیز فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

سیمین خیاط زاده ادامه داد: در این میان تنها ۳۰ درصد مسافران و رانندگان تاکسی از ماسک استفاده می‌کنند و مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان بدان اشاره کرد این است که تاکسی‌ها باید ۲ مسافر در صندلی عقب خودرو سوار کنند که این مقوله تنها توسط ۲۵ درصد از تاکسی‌ها رعایت می‌شود.

افزایش احتمال انتقال ویروس در تماس بیش از ۱۵ دقیقه

وی با اشاره بر استفاده ۶۳ درصد افراد از ماسک در مترو توضیح داد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو، یک چهارم بوده که در اتوبوس‌های درون شهری نیز حدود ۱۵ درصد افراد از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی نیز در حدود ۱۴ درصد رعایت می‌شود و باید گفت تماس بیش از ۱۵ دقیقه در فاصله‌ای کمتر از یک متر، احتمال انتقال بیماری را افزایش خواهد داد.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام گرفته است، ۳۰ درصد افراد در پایانه‌های مسافربری از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی نیز حدود یک سوم رعایت می‌شود؛ میزان استفاده از ماسک در داخل اتوبوس‌های بین شهری که فضایی بسته است تنها در حدود ۳۲ درصد می‌باشد.

خیاط زاده ادامه داد: میزان استفاده از ماسک در نانوایی‌ها حدود ۵۰ تا ۵۲ درصد، در رستوران‌ها ۷۰ تا ۷۳ درصد و در مراکز اقامتی و هتل‌ها ۵۰ درصد می‌باشد که ۸۲ درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان و ۶۵ درصد به مطب و داروخانه‌ها نیز از ماسک استفاده می‌کنند.

نقش مؤثر رسانه‌ها در افزایش استفاده از ماسک

وی میزان استفاده افراد از ماسک و رعایت فاصله گذاری در آرامستان‌ها را ۵۵ درصد اعلام کرده و افزود: از این رو میزان استفاده مردم از ماسک در مراکز خدمات بیمه با وجود ازدحام جمعیت، تنها حدود ۵۰ تا ۵/۵۳ درصد است که میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پاساژ و مراکز خرید به ۳۹ درصد می‌رسد.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

وی با تأکید بر اینکه درصدهای اعلام شده در هفته‌های گذشته پایین‌تر بوده و با اقدامات انجام گرفته از سوی ارگان‌ها تا حدودی بهتر شده است توضیح داد: مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که رسانه‌ها نیز می‌توانند با منعکس کردن استفاده از ماسک و پیشگیری آن از انتقال کووید ۱۹، میزان استفاده از ماسک را افزایش دهند.

برگزاری مجالس در شهرستان‌ها و افزایش مبتلایان

خیاط زاده، اتوبوس‌های درون و برون شهری، ایستگاه‌های تاکسی و مترو، خود تاکسی و اتوبوس‌ها را جزو مناطق آلوده دانسته و گفت: برگزاری مجالس و میهمانی‌، مهم‌ترین عامل افزایش ۲ برابری آمار مبتلایان در شهرستان‌ها می‌باشد که حتی منجر به فوت نیز می‌شود.

به طور احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه ناقل ویروس بی علامت هستند که به دلیل بروز هیچ گونه علائم، در سطح جامعه مشکل ساز بوده است

به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به طور احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه ناقل ویروس بی علامت هستند که به دلیل بروز هیچ گونه علائم، در سطح جامعه مشکل ساز بوده و به همین دلیل باید فردی که با فرد مبتلا به ویروس کرونا در تماس است به مدت ۱۴ روز از حضور در جمع پرهیز کرده و علاوه بر این از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کند.

وضعیت قرمز در ۱۲ شهرستان

وی افزود: وضعیت استان خوب نبوده و ۱۲ شهرستان بزرگ از جمله سراب، اهر، تبریز، مراغه، بناب، میانه، مرند، چاراویماق، هشترود و هریس در وضعیت قرمز قرار دارند که باید گروه‌های شغلی پرخطر مانند استخر، آرایشگاه‌های زنانه، زبانسرا، باشگاه‌های ورزشی، تالار و آموزشگاه‌ها بسته باشند که در این راستا بهداشت محیط همانند دیگر ارگان‌ها به صورت تیم‌های نظارتی، بازدیدهای لازم را انجام می‌دهند.

مردم در شهرهای قرمز در مواقع ضروری در بیرون رفت و آمد کرده و از حضور در مکان‌های پر ازدحام پرهیز کنند

خیاط زاده به خبرنگار مهر گفت: موارد بستری و هم چنین موارد بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان‌ها افزایش یافته است که البته میانگین مرگ و میر نسبت به مبتلایان بالا نبوده و حدود ۶/۳ مبتلایان منجر به فوت می‌شود که خوشبختانه درصد خوبی است اما خواسته ما این است که هرگز با موارد مرگ و میر مواجه نشویم و به همین دلیل است که مردم باید بیشتر رعایت کنند.

من ماسک می‌زنم تا از شما حفاظت کنم، شما ماسک بزنید تا من سالم بمانم

وی در پایان بیان کرد: مردم در شهرهای قرمز در مواقع ضروری در بیرون رفت و آمد کرده و از حضور در مکان‌های پر ازدحام پرهیز کنند و در صورت حضور در بیرون، به توصیه‌های بهداشتی عمل کرده و از ماسک استفاده کنند و هم چنین فاصله گذاری اجتماعی را از یاد نبرند.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

در این میان افرادی نیز هستند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نوعی احترام به خود و حتی شهروندان دیگر در نظر گرفته و برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا بهترین گزینه را انتخاب کرده‌اند.

از رفت و آمدهای خانوادگی پرهیز می‌کنم

تقوی نژاد یکی از شهروندانی است که در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: خبرهای شیوع ویروس کرونا را بیشتر از اخبار شبکه سهند و حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در استودیو شبکه سهند دنبال می‌کنم؛ از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا تا حد توان، تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده و حتی از رفت و آمدهای خانوادگی نیز پرهیز می‌کنم.

وی ادامه داد: با وضعیت اکنون شهر تبریز نیز بدون ماسک بیرون نرفته و تا حد امکان سعی می‌کنم فقط در مواقع ضروری برای انجام برخی از خریدهای منزل بیرون بروم؛ در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا قدری تهیه ماسک مشکل داشتیم و از سوپر مارکت محله تهیه می‌کردیم اما اکنون از داروخانه‌ها تهیه می‌کنم.

این شهروند تبریزی افزود: همه شهروندان باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا به امید خدا ویروس کرونا ریشه کن شود.

استفاده از ماسک، تعداد ویروس‌های منتشر شده را کاهش می‌دهد

یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: تا زمانی که واکسن بیماری و درمان مؤثری یافت نشده، استفاده از ماسک در تجمعات به دلیل کاهش تعداد ویروس‌های منتشر شده و کاهش ابتلاء به این بیماری پیشگیری می‌کند.

اسماعیل مقدس پور ادامه داد: گر چه ماسک به طور کامل مؤثر نبوده و جایگزین در خانه ماندن، رعایت فاصله دو متری، عدم حضور در محیط‌های بسته و جمعیت‌های کثیر نمی‌باشد اما در صورت حضور در چنین محیط‌هایی، ماسک می‌تواند افراد را در مقابل این ویروس محافظت کند.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

لزوم استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و تجمع بیشتر از افراد

وی افزود: احتمال تماس در کودکان در روزهای تعطیلی مدارس که در خانه حضور داشتند کم بود اما اینک محیط خانه نیز برای کودکان، امن نبوده چرا که با رفت و آمد افراد آلوده، کودکان نیز در معرض خطر قرار گرفته‌اند.


افراد باید از حضور در محیط‌های بسته و همراه با تعداد زیادی از افراد پرهیز کرده و رعایت بهداشت دست و استفاده از ماسک را جدی بگیرند

مقدس پور ادامه داد: علائم ویروس کرونا در کودکان خفیف‌تر بوده و با علائمی همانند علائم گوارشی، پوستی و در برخی از موارد درگیر شدن دستگاه تنفسی همراه می‌شود اما موارد مرگ و میر کودکان در اثر ابتلاء به این ویروس نیز گزارش شده است.

به گفته متخصص بیماری‌های عفونی، افراد باید از حضور در محیط‌های بسته و همراه با تعداد زیادی از افراد پرهیز کرده و رعایت بهداشت دست و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

من ماسک می‌زنم؛ این روزها که آمار و ارقام مبتلایان پای شتاب دارد استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بهترین گزینه برای پیشگیری از این ویروس است؛ عدم حضور در مکان‌های پر ازدحام و محیط‌های بسته به طور مکرر از سوی متخصصین عفونی تذکر داده می‌شود. خوب است اگر به فکر خود و سایر شهروندان باشیم و با رعایت نکات بهداشتی قطع زنجیره این ویروس را رقم بزنیم.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: گاهی هست و گاهی نیست؛ حکایت این روزهای شهری است که حالش چندان خوب نیست. از کنار همدیگر می‌گذرند؛ برخی از پشت ماسک‌ها نفسی تازه می‌کنند و برخی نیز بی گدار به آب زده و هنوز ویروس کرونا را حریف جدی برای سلامتی خود به شمار نیاورده‌اند.

آسمان و ریسمان را به هم می‌دوزند تا تنها یک دلیل برای عدم استفاده از ماسک، که می‌تواند آنها را در مقابل این ویروس نفس گیر محافظت کند پیدا کنند.

این تنها چیزی بود که با ساعتی گشت و گذار در دل شهر توانستم بازگو کنم؛ چشم به قدم‌هایی دوخته‌ام که به ریش کرونا خندیده و راحت و آسوده در شهر چرخ می‌زنند؛ اما نباید یک طرفه به قاضی رفت افرادی نیز هستند که استفاده از ماسک را محافظتی برای عدم انتقال کووید ۱۹ انتخاب کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از منزل خارج شده‌اند.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

با بالا رفتن آمار مبتلایان، توصیه‌ها نیز برای رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی افزایش یافته و این مسئله تا جایی پیش رفته که اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه به یک ضرورت تبدیل شده است.

آخرین خبری که از ویروس کرونا در استان شنیده‌اید چه بود؟ چرا از ماسک استفاده نکرده‌اید؟ سؤالی است که از افرادی پرسیدم که بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در صف یکی از نانوایی‌های تبریز حضور داشتند.

به طور مکرر نمی‌توانم از ماسک استفاده کنم

آقای افخمی، یکی از شهروندانی است که در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: معمولاً خبرهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا را از فضای مجازی و یا اخبار شبکه سهند دنبال می‌کنم که متأسفانه وضعیت استان خوب نیست و همه باید ماسک بزنند.

وی ادامه داد: به طور مکرر نمی‌توانم از ماسک استفاده کنم و الان نیز برای خرید نان آمده‌ام که پنج دقیقه‌ای بیشتر طول نمی‌کشد اما در مواقع حضور در مکان‌های پر جمعیت مثل بانک، موارد بهداشتی را رعایت می‌کنم.

این شهروند تبریزی گفت: خودم فروشنده مغازه پوشاک در یکی از پاساژهای تبریز هستم و از روز شیوع ویروس کرونا، موارد بهداشتی مثل اجازه به پرو لباس در مغازه را نمی‌دهم و همه افراد حتی خود من حتی برای یک خرید ساده نیز باید از ماسک استفاده کنیم.

انجام بررسی‌های میدانی از میزان استفاده مردم از ماسک

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: طبق بررسی‌های میدانی انجام گرفته، در ادارات و سازمان‌ها حدود ۷۲ درصد از ماسک استفاده می‌گردد اما در مکان‌های پر جمعیت مانند ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و تاکسی، وضعیت استفاده از ماسک مناسب نبوده و تنها ۲۷ درصد افراد از ماسک استفاده کرده و حدود ۲۴ درصد نیز فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

سیمین خیاط زاده ادامه داد: در این میان تنها ۳۰ درصد مسافران و رانندگان تاکسی از ماسک استفاده می‌کنند و مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان بدان اشاره کرد این است که تاکسی‌ها باید ۲ مسافر در صندلی عقب خودرو سوار کنند که این مقوله تنها توسط ۲۵ درصد از تاکسی‌ها رعایت می‌شود.

افزایش احتمال انتقال ویروس در تماس بیش از ۱۵ دقیقه

وی با اشاره بر استفاده ۶۳ درصد افراد از ماسک در مترو توضیح داد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو، یک چهارم بوده که در اتوبوس‌های درون شهری نیز حدود ۱۵ درصد افراد از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی نیز در حدود ۱۴ درصد رعایت می‌شود و باید گفت تماس بیش از ۱۵ دقیقه در فاصله‌ای کمتر از یک متر، احتمال انتقال بیماری را افزایش خواهد داد.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام گرفته است، ۳۰ درصد افراد در پایانه‌های مسافربری از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی نیز حدود یک سوم رعایت می‌شود؛ میزان استفاده از ماسک در داخل اتوبوس‌های بین شهری که فضایی بسته است تنها در حدود ۳۲ درصد می‌باشد.

خیاط زاده ادامه داد: میزان استفاده از ماسک در نانوایی‌ها حدود ۵۰ تا ۵۲ درصد، در رستوران‌ها ۷۰ تا ۷۳ درصد و در مراکز اقامتی و هتل‌ها ۵۰ درصد می‌باشد که ۸۲ درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان و ۶۵ درصد به مطب و داروخانه‌ها نیز از ماسک استفاده می‌کنند.

نقش مؤثر رسانه‌ها در افزایش استفاده از ماسک

وی میزان استفاده افراد از ماسک و رعایت فاصله گذاری در آرامستان‌ها را ۵۵ درصد اعلام کرده و افزود: از این رو میزان استفاده مردم از ماسک در مراکز خدمات بیمه با وجود ازدحام جمعیت، تنها حدود ۵۰ تا ۵/۵۳ درصد است که میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پاساژ و مراکز خرید به ۳۹ درصد می‌رسد.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

وی با تأکید بر اینکه درصدهای اعلام شده در هفته‌های گذشته پایین‌تر بوده و با اقدامات انجام گرفته از سوی ارگان‌ها تا حدودی بهتر شده است توضیح داد: مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که رسانه‌ها نیز می‌توانند با منعکس کردن استفاده از ماسک و پیشگیری آن از انتقال کووید ۱۹، میزان استفاده از ماسک را افزایش دهند.

برگزاری مجالس در شهرستان‌ها و افزایش مبتلایان

خیاط زاده، اتوبوس‌های درون و برون شهری، ایستگاه‌های تاکسی و مترو، خود تاکسی و اتوبوس‌ها را جزو مناطق آلوده دانسته و گفت: برگزاری مجالس و میهمانی‌، مهم‌ترین عامل افزایش ۲ برابری آمار مبتلایان در شهرستان‌ها می‌باشد که حتی منجر به فوت نیز می‌شود.

به طور احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه ناقل ویروس بی علامت هستند که به دلیل بروز هیچ گونه علائم، در سطح جامعه مشکل ساز بوده است

به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به طور احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه ناقل ویروس بی علامت هستند که به دلیل بروز هیچ گونه علائم، در سطح جامعه مشکل ساز بوده و به همین دلیل باید فردی که با فرد مبتلا به ویروس کرونا در تماس است به مدت ۱۴ روز از حضور در جمع پرهیز کرده و علاوه بر این از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کند.

وضعیت قرمز در ۱۲ شهرستان

وی افزود: وضعیت استان خوب نبوده و ۱۲ شهرستان بزرگ از جمله سراب، اهر، تبریز، مراغه، بناب، میانه، مرند، چاراویماق، هشترود و هریس در وضعیت قرمز قرار دارند که باید گروه‌های شغلی پرخطر مانند استخر، آرایشگاه‌های زنانه، زبانسرا، باشگاه‌های ورزشی، تالار و آموزشگاه‌ها بسته باشند که در این راستا بهداشت محیط همانند دیگر ارگان‌ها به صورت تیم‌های نظارتی، بازدیدهای لازم را انجام می‌دهند.

مردم در شهرهای قرمز در مواقع ضروری در بیرون رفت و آمد کرده و از حضور در مکان‌های پر ازدحام پرهیز کنند

خیاط زاده به خبرنگار مهر گفت: موارد بستری و هم چنین موارد بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان‌ها افزایش یافته است که البته میانگین مرگ و میر نسبت به مبتلایان بالا نبوده و حدود ۶/۳ مبتلایان منجر به فوت می‌شود که خوشبختانه درصد خوبی است اما خواسته ما این است که هرگز با موارد مرگ و میر مواجه نشویم و به همین دلیل است که مردم باید بیشتر رعایت کنند.

من ماسک می‌زنم تا از شما حفاظت کنم، شما ماسک بزنید تا من سالم بمانم

وی در پایان بیان کرد: مردم در شهرهای قرمز در مواقع ضروری در بیرون رفت و آمد کرده و از حضور در مکان‌های پر ازدحام پرهیز کنند و در صورت حضور در بیرون، به توصیه‌های بهداشتی عمل کرده و از ماسک استفاده کنند و هم چنین فاصله گذاری اجتماعی را از یاد نبرند.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

در این میان افرادی نیز هستند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نوعی احترام به خود و حتی شهروندان دیگر در نظر گرفته و برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا بهترین گزینه را انتخاب کرده‌اند.

از رفت و آمدهای خانوادگی پرهیز می‌کنم

تقوی نژاد یکی از شهروندانی است که در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: خبرهای شیوع ویروس کرونا را بیشتر از اخبار شبکه سهند و حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در استودیو شبکه سهند دنبال می‌کنم؛ از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا تا حد توان، تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده و حتی از رفت و آمدهای خانوادگی نیز پرهیز می‌کنم.

وی ادامه داد: با وضعیت اکنون شهر تبریز نیز بدون ماسک بیرون نرفته و تا حد امکان سعی می‌کنم فقط در مواقع ضروری برای انجام برخی از خریدهای منزل بیرون بروم؛ در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا قدری تهیه ماسک مشکل داشتیم و از سوپر مارکت محله تهیه می‌کردیم اما اکنون از داروخانه‌ها تهیه می‌کنم.

این شهروند تبریزی افزود: همه شهروندان باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا به امید خدا ویروس کرونا ریشه کن شود.

استفاده از ماسک، تعداد ویروس‌های منتشر شده را کاهش می‌دهد

یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: تا زمانی که واکسن بیماری و درمان مؤثری یافت نشده، استفاده از ماسک در تجمعات به دلیل کاهش تعداد ویروس‌های منتشر شده و کاهش ابتلاء به این بیماری پیشگیری می‌کند.

اسماعیل مقدس پور ادامه داد: گر چه ماسک به طور کامل مؤثر نبوده و جایگزین در خانه ماندن، رعایت فاصله دو متری، عدم حضور در محیط‌های بسته و جمعیت‌های کثیر نمی‌باشد اما در صورت حضور در چنین محیط‌هایی، ماسک می‌تواند افراد را در مقابل این ویروس محافظت کند.

محافظ جان که گاهی هست و گاهی نیست!

لزوم استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و تجمع بیشتر از افراد

وی افزود: احتمال تماس در کودکان در روزهای تعطیلی مدارس که در خانه حضور داشتند کم بود اما اینک محیط خانه نیز برای کودکان، امن نبوده چرا که با رفت و آمد افراد آلوده، کودکان نیز در معرض خطر قرار گرفته‌اند.


افراد باید از حضور در محیط‌های بسته و همراه با تعداد زیادی از افراد پرهیز کرده و رعایت بهداشت دست و استفاده از ماسک را جدی بگیرند

مقدس پور ادامه داد: علائم ویروس کرونا در کودکان خفیف‌تر بوده و با علائمی همانند علائم گوارشی، پوستی و در برخی از موارد درگیر شدن دستگاه تنفسی همراه می‌شود اما موارد مرگ و میر کودکان در اثر ابتلاء به این ویروس نیز گزارش شده است.

به گفته متخصص بیماری‌های عفونی، افراد باید از حضور در محیط‌های بسته و همراه با تعداد زیادی از افراد پرهیز کرده و رعایت بهداشت دست و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

من ماسک می‌زنم؛ این روزها که آمار و ارقام مبتلایان پای شتاب دارد استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بهترین گزینه برای پیشگیری از این ویروس است؛ عدم حضور در مکان‌های پر ازدحام و محیط‌های بسته به طور مکرر از سوی متخصصین عفونی تذکر داده می‌شود. خوب است اگر به فکر خود و سایر شهروندان باشیم و با رعایت نکات بهداشتی قطع زنجیره این ویروس را رقم بزنیم.

کد خبر 4972352

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!