توفیق دولت در تامین پایدار آب روستاهای خراسان رضوی


توفیق دولت در تامین پایدار آب روستاهای خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- شمار روستاییان و روستاهای نیازمند آبرسانی سیار در خراسان رضوی با تلاش دولت در چارچوب فعالیت نهادهای اجرایی مسوول در بازه زمانی فعالیت دولت یازدهم تاکنون به کمتر از یک سوم کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در ابتدای آغاز فعالیت دولت یازدهم هزار روستا در این استان با استفاده از تانکر سیار آبرسانی می‌شدند اما در پی برنامه‌ریزی مناسب و اجرای بهنگام آن هم‌اینک ساکنان ۶۲۰ روستا از این تعداد دیگر نیازی به تانکر برای آبرسانی ندارند زیرا آب بهداشتی مورد نیاز بطور ثابت و مستمر تامین شده است.

سید ابراهیم علوی افزود: هم‌اینک تنها ۲۸۰ روستا با مجموع جمعیت ۶۶ هزار نفر در خراسان رضوی با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند. آبرسانی سیار به ۱۳۰ روستا از این تعداد بطور دائمی و ۱۵۰ روستا به شکل فصلی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: تامین پایدار آب و رفع مشکلات کم‌آبی روستاهای باقیمانده نیز با ساخت مجتمع‌های محلی آبررسانی با اعتبارات تخصیصی از صندوق ملی توسعه ملی در دست انجام است.

ارتقاء ۱۰ درصدی شاخص برخورداری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا همچنین به افزایش ۱۰.۷ درصدی شاخص برخورداری از آب سالم در روستاهای این استان اشاره و بیان کرد: شاخص کنونی بهره‌مندی روستانشینان از آب سالم و بهداشتی در خراسان رضوی ۷۶.۷ درصد است.

وی افزود: ۱۰ درصد افزایش در برخورداری روستاهای خراسان رضوی از ثبات در دسترسی به آب سالم و بهداشتی ظرف مدت فعالیت دولت تدبیر و امید صورت گرفته و از موفقیتهای این دولت در توسعه رفاه عمومی ایرانیان در اقصی نقاط کشور بوده است.

علوی ادامه داد: شاخص بهره‌مندی روستانشینان خراسان رضوی از آب سالم و بهداشتی تا پیش از اقدامات دولت تدبیر و امید ۶۶ درصد بود اما ظرف هفت سال اخیر تاکنون به ۷۶.۷ درصد ارتقاء و بهبود ۱۰ درصدی یافته است.
وی گفت: در ابتدای کار دولت یازدهم جمعیت برخوردار از آب سالم و بهداشتی در روستاهای خراسان رضوی کمتر از ۹۰۶ هزار نفر بود اما ظرف هفت سال اخیر به یک میلیون و ۵۳ هزار نفر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: حجم مخازن ذخیره آب روستایی طی این مدت ۲۸ درصد افزایش یافته است و حجم کل مخازن ذخیره آب در روستاهای خراسان رضوی در حال حاضر حدود ۳۰۷ هزار متر مکعب است که ۶۷ هزار متر مکعب آن در هفت سال گذشته ایجاد شده است.

نخستین سامانه‌های جمع‌آوری فاضلاب روستایی

وی در ادامه همچنین اظهارداشت: تا پیش از فعالیت دولت یازدهم هیچیک از روستاهای خراسان رضوی سامانه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نداشتند.

علوی ادامه داد: ظرف سالهای ۱۳۹۲ تاکنون برای نخستین بار ۹ طرح فاضلاب روستایی با زیر پوشش بردن ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر روستانشین در خراسان رضوی به اجرا گذاشته شد.

وی گفت: تاکنون سه طرح از این تعداد بطور کامل اجرا شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: بدین طریق سه هزار و ۸۶۰ نفر از روستائیان در خراسان رضوی از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب برخوردار شده‌اند و سایر طرح‌ها نیز در حال اجراست.
وی به طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی نیز اشاره و بیان کرد: این طرح با هدف هم‌افزایی در منابع آب و افزایش بهره‌وری توسط وزارت نیرو در همه استانهای کشور عملیاتی شده است.
علوی ادامه داد: از ابتدای امسال این شرکت علاوه بر آب‌رسانی به ۷۲ شهر با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، وظیفه آب‌رسانی به دو هزار و ۲۶۰ روستا با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را نیز بر عهده گرفته است.
وی گفت: در اجرای این طرح ۲۲۲ روستا و سه شهر بینالود، رضویه و ملک آباد زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفتند.
شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساکنان روستاها و ۷۲ شهر این استان را زیرپوشش خدمات خود دارد.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ساکن دو هزار و ۵۴۰ روستا در سطح این استان هستند.
این شرکت با ۵۶۹ هزار و ۹۲۸ مشترک هم‌اکنون حدود ۱۱ درصد از مشترکان آب و فاضلاب روستایی کشور را به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...