کرونا بیشترین آسیب را به بخش خدمات کشور زده است


کرونا بیشترین آسیب را به بخش خدمات کشور زده است

مشهد- ایرنا- یک فعال اقتصادی و رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ارزیابی‌ها در سطح ملی نشان می‌دهد بیشترین آسیب ناشی از کرونا در بخش خدمات و شدت این آسیب در خراسان رضوی بیشتر از سایر استانها بوده است.

علی اکبر لبافی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره تغییرات ناشی از کرونا در سطح ملی گفت: کرونا به بخشهای حمل و نقل و گردشگری بیش از سایر بخشها صدمه زده است همچنین نمی‌توان لطمات ناشی از این موضوع به حوزه صادرات و ارتباطات خارجی را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: در این شرایط، بازگشت مجدد به برخی ارتباطات خارجی در حوزه تجارت مانند قبل بسیار دشوار خواهد بود.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت:بخش مهم دیگری که از کرونا لطمه جدی دید قدرت خرید مردم بود که ادامه این وضعیت به تدریج باعث افزایش تورم می‌شود.

لبافی افزود: با کاهش قدرت خرید مردم و تورم ناشی از آن، فعالیت خیلی از واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی در شرایط پس از کرونا دیگر مقرون به صرفه نیست و بهای اجاره مکان و هزینه‌های جانبی باعث کاهش تاب‌آوری این بنگاه‌ها شده است.

حوزه گردشگری و خدمات خراسان رضوی متحمل بیشترین آسیب از کرونا شد

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در موضوع کرونا باید کلانشهر مشهد را در قالب یک طرح خاص دید و در این راستا پژوهشی در قالب پرسش از ۱۰۰ فعال اقتصادی استان پیرامون آسیبهای ناشی از کرونا بر بدنه اقتصادی انجام گرفت که نتیجه این پژوهش نشان داد بیشترین و عمده‌ترین آسیب ناشی از کرونا در استان در حوزه گردشگری و خدمات مترتب بر آن مانند هتلداری بوده است.

لبافی افزود: براساس آمار و اطلاعاتی که از این پژوهش به دست آمد، مشاغل روستایی و فعالیتهای اقتصادی که در روستاها شکل گرفته است کمترین آسیب را از کرونا دیده‌اند اما مشاغل شهری در استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد بیشترین آسیب ناشی از کرونا را متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از اقتصاد شهر مشهد به حوزه خدمات مربوط می‌شود که در درون آن بحث گردشگری و زیارت پررنگ است و در این موضوع هتلها، مراکز اقامتی، حمل و نقل هوایی و زمینی و ریلی ضرر زیادی متحمل شدند.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: شرایط اقتصادی خراسان رضوی به ویژه مشهد مقدس متفاوت از سایر نقاط کشور است زیرا ۵۰ درصد از هتلها و مراکز اقامتی کشور در مشهد قرار گرفته‌اند و این استان سالها پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر و گردشگر است.

لبافی افزود: خراسان رضوی همچنین از نظر تعداد گردشگران خارجی و ارتباطات هوایی و حمل و نقلی شرایط متفاوتی نسبت به سایر استانها دارد لذا نمی‌توان خراسان رضوی را در مورد تاثیرات کرونا بر شرایط اقتصادی آن با استانهای دیگر مقایسه و تراز کرد.

وی ادامه داد: ماهیت زیارتی و سیاحتی مشهد و استان خراسان رضوی و بافت حضور در آن به نحوی است که بیشترین آسیب پذیری را از کرونا داشته است.

بحران کرونا بی سابقه بود

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: کرونا در حوزه اقتصاد یک بحران شدید ایجاد کرد که آثار ناشی از آن از این پس ظهور و بروز واقعی خواهد داشت و بروز چنین پدیده‌ای برای اقتصاد در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است

لبافی افزود: حتی این پدیده برای حوزه زیارت در خراسان رضوی نیز بی سابقه بود و تاکنون هیچ گاه حرم مطهر رضوی بسته نشده بود و برای نخستین بار کرونا باعث بسته شدن این مکان مقدس و ضرر زیاد به حوزه گردشگری و اقتصادی مشهد شد.

وی ادامه داد: کرونا برای حوزه ارز، صادرات، تولید و مصرف داخلی یک بحران بود که در دهه‌های اخیر هیچ کشوری با چنین بحرانی مواجه نشده است.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: کرونا برای ایران در شرایطی که تحت تحریم‌های شدید اقتصادی قرار داشت، بحرانی مضاعف بود که مشکلات اقتصادی آن را چند برابر کرد و باعث از بین رفتن برخی مشاغل و ارتباطات با کشورهای دیگر شد.

اعمال سیاستهای اقتصاد مقاومتی، راهکار اصلی

رییس نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: ابتدا باید امیدآفرینی در جامعه را نسبت به آینده و سرمایه‌های اجتماعی افزایش و به تولیدات داخلی بهای بیشتری داد و این موضوع باید در دستور کار همه بخشهای فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.

لبافی افزود: همه قوا باید پای کار آمده و نسبت به رفع موانع تولید و حفظ پایداری بنگاه‌های اقتصادی تلاش کنند و دغدغه همه ما باید اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید باشد.

وی تاکید کرد: باید الزامات جهش تولید به عنوان یک فرهنگ در جامعه تسری یابد تا کار قداست پیدا کند، اخلاق مبتنی بر کسب و کار بهبود یابد، برخی از منفعت‌های اقتصادی خود بگذرند و همه کارآفرینان، صاحبان سرمایه و دولتمردان در یک بسته کامل برای عبور از این شرایط دیده شوند.

رییس نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: هرچند ایران علاوه بر کرونا، گرفتار معضل تحریم‌ها بود اما آسیب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در ایران کمتر از کشورهایی مانند چین، ایتالیا و آمریکا بود و علت آن را می‌توان همبستگی ملی در این خصوص دانست.

لبافی افزود: با این حال ایران دچار بحران اقتصادی است و باید به بنگاه‌های اقتصادی کمک شود و از این منظر باید در قوانین و مقررات حوزه مالیات ستانی، تخصیص تسهیلات بانکی، قوانین و مقررات حوزه کسب و کار، گذرهای مرزی و صادرات تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: تمرکز بر نگرش مبتنی بر توسعه کارآفرینی، بهبود اخلاق کسب و کار، ایجاد وجدان کاری و تغییر نظام حقوق و دستمزد از مواردی است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

جهان پس از کرونا متفاوت از جهان پیش از کرونا

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ایران پس از کرونا متفاوت از ایران پیش از کروناست زیرا ما در دوران پس از کرونا یاد گرفتیم که چگونه پایداری بنگاه‌های اقتصادی خود را افزایش دهیم.

لبافی افزود: ما در دوران پس از کرونا یاد گرفتیم که کدام بنگاه‌های اقتصادی حداقل پایداری را در برابر یک ویروس دارند و از بین نمی‌روند، کدام بنگاه‌های اقتصادی در شرایط بحران می‌توانند پایدار بمانند و رویکرد بنگاه‌های اقتصادی تولید داخلی و بنیه اصلی این بنگاه‌ها باید از محل تامین تجهیزات و ماشین آلات داخلی باشد که از پایداری بیشتری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که تامین مواد اولیه خود را از خارج کشور انجام می‌دادند متوقف شدند و بنگاه‌هایی که مواد اولیه خود را از داخل کشور تامین می‌کردند پایدار باقی ماندند.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ایران پس از کرونا کشوری خواهد بود که به دانش فنی بالا، کسب و کارهای قابل رقابت و دانش داخلی متکی خواهد شد و در حوزه صادرات نیز خواهد درخشید و در این برهه از زمان مشاغلی شکل می‌گیرند که پایداری و تاب‌آوری بیشتری دارند.

لبافی افزود: در دنیای پس از کرونا نیز مشاغلی که از شیوع این بیماری آسیب جدی دیدند، به مرور از بین خواهند رفت.

وی ادامه داد: کرونا شرایط خوبی برای سنجش میزان تاب آوری بنگاه‌های اقتصادی و مشاغل به وجود آورد و نشان داد که کدام مشاغل می‌توانند بحران را مدیریت و به بهبود وضعیت اقتصادی و حفظ آن کمک کنند و در مقابل کدام مشاغل فانتزی هستند و با اندک مشکلی از بین می‌روند و بحران ایجاد می‌کنند.

تمهیداتی برای زیست بهتر در دوران پساکرونا

رییس نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: باید سبک زیست اقتصادی خود را تغییر دهیم زیرا کرونا همچنان با ما خواهد بود از این رو باید از شیوه‌های نوین برای فعالیت‌های اقتصادی بهره گرفت و در این چارچوب توانمندسازی داخلی را در اولویت قرار داد.

لبافی افزود: اگر بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم به سرعت اشتغال به وجود می‌آید و تولید رونق می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات لازمی که باید دولتمردان به آن اهتمام کنند خرید تضمینی محصولات کشاورزان برای از بین بردن نگرانی‌های آنان است زیرا این مهم یک اصل در حوزه اقتصادی جهان است که باعث امیدآفرینی در لایه‌های دیگر اقتصادی می‌شود.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: اگر نتوانیم تغییراتی که شیوع کرونا در قدرت خرید مردم ایجاد کرده است را مدیریت کنیم و امید را در جامعه به وجود آوریم و سرمایه‌های اجتماعی را تقویت کنیم نمی‌توانیم مانع از استمرار رکود و تورم در کشور شویم.

لبافی افزود: رویکرد مثبت همراه با امیدآفرینی و سرمایه‌گذاری در جامعه باید افزایش یابد و این رویکرد از طریق مجلس شورای اسلامی که نمایندگانش تازه نفس هستند باید در جامعه تسری پیدا کند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۵۷ هزار و ۳۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۸۲۹ تن رسیده است.

همچنین تاکنون ۲۱۹ هزار و ۹۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۱۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۵۸۷ نفر را بیمار کرده و جان ۵۷۱ هزار و ۵۷۴ تن را در ۲۱۲ کشور گرفته است.

هفت میلیون و ۵۸۲ هزار و ۴۲۵ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با سه میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۹۵ بیمار کرونا و ۱۳۷ هزار و ۷۸۲ قربانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب کشوهای برزیل، هند، روسیه و پرو قرار گرفته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق