«قاچاقِ کالا»، حاصلِ بی‌تدبیری و فقدان زیر ساخت‌های حمایتی


«قاچاقِ کالا»، حاصلِ بی‌تدبیری و فقدان زیر ساخت‌های حمایتی

قاچاق کالا و ارز پدیده‌ای مخرب در اقتصاد و حاصل کاستی‌های فرهنگی است که تأثیرات مخربی بر اقتصاد و اجتماع دارد، به همین منظور مقام معظم رهبری در تیرماه 1381 فرمان تشکیل «ستاد کانون مرکزی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز» را صادر کردند.

افزایش پدیده قاچاق و تأثیرات مخرب آن در تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال، مبارزه فرانهادی و دستگاهی را می‌طلبد به نحوی که علاوه‌ بر ورود دستگاه‌های انتظامی و قهری، نهادهای اجتماعی و فرهنگی با نهادینه کردن ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی، تقبیح امر قاچاق و استفاده از کالای قاچاق را گسترش دهند.

برای بررسی بیشتر این موضوع، ایسنا با یونس خادمی - فعال اقتصادی، رضا توماری- معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسفندیار تاجمیری- فرماندار شاهین‌شهر به گفت‌وگو پرداخت:

به اعتقاد یونس خادمی، مسایل و مشکلاتی که به عنوان آثار مخرب قاچاق از آن‌ها یاد می‌شود حاصل بی‌تدبیری و نبود زیرساخت‌های حمایتی در شرایطی است که بر رونق تولید و اشتغال تاکید می شود.

وی، از قاچاق به خصوص در بخش دارو در شرایط کنونی به عنوان ناجی، جان بیماران یاد کرد و ادامه داد: در شرایطی که کشور آماج انواع تحریم‌های ظالمانه بوده و حتی از ورود دارو به کشور جلوگیری می‌شود، قاچاق تنها راه دور زدن تحریم و حفظ جان بیماران خاص است.

خادمی، پدیده قاچاق را دوسویه وارداتی و صادراتی برشمرد و گفت: ورود کالاهای قاچاق به تولید و تولیدکننده داخلی آسیب می‌زند، اما صادرات قاچاق نظیر سوخت و... ضربه‌اش به اقتصاد سهمگین‌تر است، زیرا علاوه بر خروج کالای مورد نیاز داخلی بدون ورود ارز به کشور، بازارهای داخلی را به فروشگاه کالای غیرضروری در ازای وجه معامله تبدیل می‌کند.

رسانه‌ها نقش پر رنگی در مردمی‌سازیِ پیشگیری از وقوع قاچاق دارند

همچنین معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین‌شهر با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی هدفمند و راهبردی در مقابله و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی و هنری در راستای نهادینه کردن ارزش حمایت از اقتصاد داخلی، رونق تولید، حمایت از تولید کالاهای ایرانی و ارتقای فرهنگ شهروندی اجرا کرده ‌است.

رضا توماری با تاکید بر ضرورت مردمی سازیِ مبارزه با قاچاق کالا و اطلاع‌رسانی در خصوص آسیب‌های ناشی از آن، افزود: نقش رسانه‌ها در مردمی‌سازیِ پیشگیری از وقوع قاچاق و آگاهی بخشی آسیب‌های ناشی از آن بر اقتصاد و فرهنگ کلیدی و تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اقدامات هنری در حوزه اجرایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترده است، خاطرنشان کرد: جامعه فرهنگی_هنری اعم از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه، مستندسازان، فیلم‌سازان، بازیگران و هنرمندان ظرفیت‌های قدرتمندی در پیشبرد اهداف فرهنگی و نهادینه کردن ارزش‌ها در همه جوامع دارند که بهره‌برداری از این پتانسیل در راستای عمومی کردن مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند مدیریت هوشمندانه است.

توماری، تصریح کرد: فعالیت‌های هنری ساماندهی و اجرا شده در راستای مردمی سازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تقبیح استفاده از کالای قاچاق با رویکرد مراقبت ‌از اموال عمومی، رونق تولید، نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی و ارتقای فرهنگ شهروندی بوده‌است.

معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین‌شهر و میمه، استفاده از هنرهای نمایشی را از موثرترین برنامه‌ها در کمیته فرهنگی و پیشگیری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان، دانست و تصریح کرد: از شاخص‌ترین فعالیت‌های این کمیته در سال گذشته بهره‌مندی از هنرمندان و هنرهای نمایشی و اجرای نمایش‌های خیابانی خرس‌های پاندا و فرش قرمز با هدف مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برگزاری همایش فصلی نمایش‌های کوتاه هفتک و اطلاع رسانی جامع رسانه‌ها، در راستای تلاش بر فرهنگ‌سازی و درونی کردن ارزش حمایت از کالای ایرانی و تقبیح استفاده از کالای قاچاق بوده است.

قاچاق کالا بر پیکر باورهای اجتماعی و فرهنگی خدشه وارد کرده است

اسفندیار تاجمیری- فرماندار شاهین‌شهر نیز، قاچاق را معضلی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و اظهار کرد: قاچاق کالا مستقیماً بر پیکر باورهای اجتماعی و فرهنگی مردم و اقتصاد ملی خدشه‌ جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

وی، کاهش درآمدهای دولت و افزایش کسری بودجه را از مهم‌ترین اثرات سوء قاچاق برشمرد و افزود: در شرایط خاص کنونی قاچاق به صورت ساماندهی شده اهداف اقتصادی دولت را نشانه گرفته و با شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی، فرار مالیاتی و توزیع ناعادلانه درآمدها موجب ایجاد ناامنی و نا امیدی در مردم می‌شود.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه، اثربخشی سیاست‌های حمایتی اقتصادی دولت را متأثر از قاچاق دانست و افزود: کاهش چشمگیر درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت، خروج منابع ارزی، افزایش بیکاری و کاهش تولیدات داخلی اثرات سوء رشد و توسعه قاچاق در کشور است.

تاجمیری، با اشاره به استقبال از قاچاق به دلیل سودآوری آن، خاطرنشان کرد: درآمدها و منابع مالی که علاوه بر ایجاد اشتغال و فقرزدایی توانایی ایجاد رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور را دارد، در قاچاق هدر می‌رود.

وی با تاکید بر نیاز جامعه کنونی بر فرهنگ‌سازی و آموزش در راستای اقتصاد سالم و سودآور، افزود: تجمل‌گرایی و دیدگاه منفی نسبت به کالای داخلی و ... نیازمند فرهنگ‌سازی دقیق هدفمند و کاربردی است و نیاز به ورود دستگاه‌های متولی بیش از پیش احساس می‌شود.

بدیهی است مبارزه با قاچاق کالا، تنها با تلاش ماموران گمرک یا نیروهای نظامی و انتظامی حاصل نمی‌شود، بلکه مبارزه با قاچاق کالا، نیازمند اقدامات و تلاش‌های مختلفی است که با همکاری تمام نهادهای مسئول و تلاش برای کاهش عرضه کالای قاچاق در بازار و کاهش استقبال مصرف‌کنندگان محقق خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!