خروج از بحران کرونا و تحریم با قطع وابستگی ‌های نفتی


شیوع ویروس کرونا باعث شد اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا، چین، هند و کشورهای توسعه یافته به عنوان بزرگ ترین مصرف…

خروج از بحران کرونا و تحریم با قطع وابستگی ‌های نفتی

به همت محققان جهاددانشگاهی؛

خروج از بحران کرونا و تحریم با قطع وابستگی ‌های نفتی
سیناپرس: شیوع ویروس کرونا باعث شد اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا، چین، هند و کشورهای توسعه یافته به عنوان بزرگ ترین مصرف کنندگان حوزه نفتی، تحت شعاع قرار گیرد. در نهایت با تغییر سیاست های اقتصادی این کشورها قیمت نفت دچار تغییر و تحولات زیادی شود.

امروزه بحران کرونا باعث شده تا تقاضا برای نفت کاهش و روابط بین کشورها تغییر یابد و کشورهای توسعه یافته به دنبال منابع جدیدی برای تامین انرژی باشند. چنین شرایطی زنگ خطر را برای کشورهایی از جمله ایران که اقتصادشان متکی به حوزه نفت بوده به صدا درآورده است.

اقتصاد ایران همواره با تکیه بر درآمدهای حاصل از فروش نفت اداره می شود اما شیوع و گسترش ویروس کرونا نشان داد قیمت جهانی نفت حتی اندازه هزینه استخراج آن نیز نیست. رویترز چندی پیش طی گزارشی اعلام کرد که تولید نفت خام ایران به پایین‌ ترین حد طی چهار دهه گذشته رسیده است؛ منابع ذخیره ‌سازی و نفتکش‌های ایران به علت کاهش صادرات و پایین آمدن فعالیت های پالایشگاهی ناشی از همه گیری ویروس کرونا تقریبا پر شده اند.

این در حالی است که ایران علاوه بر تبعات ویروس کرونا و شرایط اقتصادی ناشی از تحولات قیمت نفت، همزمان فشار تحریم ها را نیز متحمل است. در چنین شرایطی باید مسوولان و تصمیم گیرندگان اقتصادی و سیاسی کشور با اعمال سیاست های مناسب، آثار و پیامدهای اقتصادی این مسایل را به خوبی کنترل کنند زیرا چنانچه تدبیری پیرامون این مساله اندیشیده نشود، شاهد خیل عظیم بیکاری، گسترش فقر و کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه خواهیم بود. طبق پیش بینی گزارش صندوق بین المللی پول (IMF)، نرخ رشد اقتصادی ایران امسال منفی ۶ درصد خواهد بود و نرخ بیکاری ایران از ۱۳.۶ درصد( در سال ۲۰۱۹) به ۱۶.۳ درصد( در سال ۲۰۲۰ ) خواهد رسید.

در حال حاضر هریک از واحدهای جهاد دانشگاهی برای رفع این مشکل تدبیری اندیشیده اند. جهاد دانشگاهی استان ایلام از جمله واحدهای این نهاد است که امسال با داریت و تدبیری نو، ضمن فراهم آوردن فرصت اشتغال برای جوانان، سعی کرده است با راه اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی گامی موثر برای خروج از اتکا به درآمدهای نفتی بردارد.

سیدغلامرضا حسینی، رییس جهاددانشگاهی در این خصوص به سیناپرس گفت: اتکا به اقتصاد نفتی یکی از مشکلاتی است که ما در ایران با آن مواجه هستیم. اکنون تحریم ها فرصتی را ایجاد کرده اند تا متفکران و دانشمندان جمهوری اسلامی به دنبال راهکاری برای تولید ثروت و کسب درآمد از منابع غیر نفتی باشند. از اینرو شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و مشاغل نوظهور در ایران ایجاد شده اند.

وی افزود: ایجاد شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و مشاغل نو ظهور به نوبه خود باعث شده اند تا ما شاهد اتفاق های بسیار خوبی در زمینه اشتغال زایی جوانان و صادرات محصولات غیر نفتی و دانش بنیان در کشور باشیم.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام نیز بر این اساس مرکز نوآوری و شکوفایی با مساحتی بالغ بر هزار متر در استان تشکیل داده تا بحث نوآوری، خلاقیت و موضوع های ایده پردازی و تجاری سازی محصولات دانش بنیان را در جهاد دانشگاهی پیگیری کند. امیدواریم با ایجاد این مرکز به عنوان یک هاب کارآفرینی، دغدغه تولید و اشتغال جوانان را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچند شیوع ویروس کرونا برای استان ها و کشورها مشکلات زیادی به همراه دارد اما فرصت خوب و مناسبی را فراهم کرده تا بتوانیم از ظرفیت های شبکه های اجتماعی و شرکت های دانش بنیان به نحو بهینه استفاده کنیم. اکنون جهاد دانشگاهی واحد ایلام از این فرصت استفاده کرده و در زمینه مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا موفق به تولید صابون اگزما به منظور کاهش عوارض پوستی ناشی از استفاده فراوان از شوینده ها و مواد ضد عفونی شده است.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات ما در این زمینه تولید ماسک الکترونیکی با قابلیت ایزوله هوای ورودی و خروجی است. روزانه بیش از سه هزار ماسک هوشمند با استفاده از ظرفیت دانشجویان رشته طراحی دوخت و تکنولوژی لباس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی ایلام با همکاری زنان سرپرست خانوار تولید و روانه بازار می شود.

رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام گفت: از دیگر اقدامات ما برای پیشگیری از بیماری کرونا، راه اندازی سامانه الکترونیکی تهیه اقلام محافظتی و بهداشتی به آدرس اینترنتی www.tashahr.ir است. هدف از اجرای این طرح، عدالت در توزیع اقلام بهداشتی و محافظتی، کاهش ازدحام شهروندان در مراکز خرید و داروخانه ‌ها، جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و احتکار است.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی