پنج هزارو 632 حلقه چاه‌ آب در زنجان غیرمجاز هستند


پنج هزارو 632 حلقه چاه‌ آب در زنجان غیرمجاز هستند

زنجان - ایرنا - مدیردفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: هم‌اکنون پنج‌هزارو 632 حلقه چاه معادل 30 درصد مجموع چاه‌های آب این استان غیرمجاز هستند.

محمود سرمستی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شمار چاه های آب مجاز این استان را ۱۵ هزار و ۵۱۰ حلقه ذکرکرد و افزود: میزان تخلیه آب از این چاههای مجاز قریب به ۹۳۳ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه سه هزار حلقه از چاههای غیرمجاز این استان درحال تعیین تکلیف و دارای فرم یک است یادآورشد: ۲هزار و ۶۳۲ حلقه از این چاهها نیز در حال تطبیق با چاههای درحال تعیین تکلیف و بررسی مجدد است که در نهایت از سوی کمسیون آبهای زیرزمینی برای آنها رای صادر خواهد شد.

سرمستی تصریح کرد: از نظر وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای زنجان،چاهی که دارای پروانه باشد چاه مجاز تلقی می شود و چاهی که دارای پروانه بهره برداری نباشد،چاه غیرمجاز شناخته شده و طبق قانون با صاحبان این چاهها برخورد خواهد شد.

وی گفت: برای جلوگیری از حفر چاه جدید، ۲۰ اکیپ گشت و بازرسی با این شرکت و امورمنابع آب شهرستانهای تابعه، همکاری می کنند که بیشترین موارد ثبت تخلف در دشتهای حساس واقع در زنجان، ابهر، خدابنده و سجاس به ثبت رسیده است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به وسعت بالای دشتهای استان خاطرنشان کرد: با هماهنگی دادستان استان، ماموران کشت هر نقطه از استان با تخلف آبی مواجه شوند، می توانند نسبت به پلمب آن چاه اقدام کرده و سریعا طی گزارشی موضوع را به مقامات مربوطه اطلاع رسانی کنند و این شرکت نیز با حکم از سوی مقام قضایی به پر کردن چاه مذکور و توقیف منصوبات آن اقدام می کند.

وی، به ممنوعیت اکثر دشتهای استان در برداشت از منابع آبی اشاره و افت شدید منابع آب زیرزمینی در دشتهای استان را بحرانی دانست و افزود: دشت زنجان ۱۵ متر،دشت سجاس ۱۰ متر،دشت قیدار حدود ۱۳ متر، دشت ابهر۳۱ متر و دشت زرین آباد حدود ۱۱ متر افت داشته است، هر چند در این دشتها ، بعد از بارندگی سال ۹۸ که بموقع رخ داد، به نسبت برخی دشتهای استان،متوسط تراز آب زیرزمینی بالا آمده است.

سرمستی افزود:برای جلوگیری از اضافه برداشت و ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و اجرای مفاد طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، اقدام به الزام واحدهای صنعتی، تولیدی،خدمات و کشاورزی به نصب کنتور هوشمند طبق قوانین و مقررات اعلامی از سوی وزارت نیرو نمود ه ایم که در این قوانین صدور مجوز بهره برداری را منوط به نصب کنتور بر سر چاه مذکور نموده است، و امیدورایم در آینده ای نزدیک با همکاری همه بهره برداران استان، این موضوع به ثمر برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس