بهره‌مندی مردم کوهدشت از طرح مسکن ملی با دستور وزیر راه و شهرسازی


بهره‌مندی مردم کوهدشت از طرح مسکن ملی با دستور وزیر راه و شهرسازی

خرم‌آباد - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی 12 تیر امسال در جلسه اقتصاد مقاومتی لرستان پس از آنکه نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی خواستار تخصیص سهمیه مسکن ملی برای مردم این حوزه شد دستور دادند تا مردم این شهرستان نیز از مزایای این طرح بهره‌مند شوند که اکنون قول وزیر عملی شده است.

به گزارش ایرنا، لرستان از استان های با تورم بالا در حوزه مسکن محسوب می شود که به همین دلیل مردم استقبال خوبی از طرح دولتی اقدام ملی مسکن داشته و بیش از۱۷ هزارنفر طی دو مرحله در این طرح نام نویسی کرده و متقاضی مسکن شده اند.

حجت الاسلام مبلغی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان ۱۲ تیرماه امسال در جلسه ستاد اقتصادی مقاومتی لرستان به ریاست وزیر راه و شهرسازی از نبود حوزه انتخابیه خود در طرح اقدام ملی مسکن گلایه کرد و خواستار تجدید نظر در این خصوص شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در پاسخ به وزیر برای چرایی نبود کوهدشت در طرح اقدام ملی مسکن گفت: به دلیل نبود زمین دولتی و محدودیت مکان برای اجرا، نام نویسی از مردم کوهدشت برای این طرح به مراحل بعدی موکول شده است.

اما محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با نپذیرفتن این دلیل نسبت به رفع این مهم تاکید داشت و گفت: باید زمین دولتی برای خانه دار شدن مردم کوهدشت تامین و در غیر اینصورت زمین مورد نیاز خریداری و نتیجه به او گزارش شود.

با گذشت کمتر از ۲ هفته از این سفر و دستور وزیر، پیگیری ها برای اخذ مجوزهای لازم، تامین مالی و خریداری زمین به نتیجه رسیده است.

۸۷۹ واحد، سهمیه کوهدشت در طرح اقدام ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این باره به ایرنا گفت: پس از دستور وزیر در جلسه اقتصاد مقاومتی استان، درخواست برای ثبت نام متقاضیان کوهدشت برای اقدام ملی مسکن به تهران ارسال و مقرر شد این مهم در مرحله بعدی (سوم) نام نویسی انجام شود.

رضا خالقی افزود: ثبت نام برای این طرح به صورت متمرکز توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می شود که در حال حاضر سایت نام نویسی بسته است اما سهمیه ۸۷۹ واحدی برای کوهدشت لحاظ شده و شهروندان می توانند در مرحله سوم نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

وی اظهار داشت: همچنین موافقت های لازم برای تامین اعتبار به منظور خرید زمین اخذ شده و با شناسایی زمین هایی در منطقه، توافقات اولیه ای نیز با مالکان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: درصورت رضایت نهایی مالکان، کارشناسی برای قیمت نهایی زمین و اعلام اعتبار به تهران انجام می شود تا نام نویسی مردم کوهدشت در مرحله سوم مسکن ملی صورت گیرد.

به گفته خالقی زمان نام نویسی مرحله سوم تاکنون مشخص نشده و در صورت اعلام ، اطلاع رسانی خواهد شد.

زمین هفت هزار واحد مسکن ملی در لرستان تامین شد

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان همچنین گفت: سهم این استان از طرح اقدام ملی مسکن ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد می باشد که تاکنون زمین مورد نیاز برای احداث هفت هزار واحد تامین شده است.

خالقی افزود: تاکنون ۹ هزار نفر در استان واجد شرایط دریافت مسکن ملی بوده اند و کار پالایش مابقی متقاضیان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان طراحی برخی سایت های مسکن ملی را انجام داده و نظر مثبت اعضای کمیسیون ماده پنج نیز اخذ شده بیان کرد: طرح اقدام ملی مسکن با تاکید رهبر معظم انقلاب و پیگیری رییس جمهوری برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور از هشت ماه گذشته آغاز شد.

وی ادامه داد: در ۲ مرحله ثبت نام این طرح یکهزار و ۶۸۴ و بیش از ۱۷ هزار نفر شهروند لرستانی متقاضی دریافت مسکن ملی شده اند که راستی آزمایی و پالایش این ۱۹ هزار نفر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طرح ملی مسکن با هدف خانه دار شدن دهک های چهار تا هفت جامعه اجرایی می شود ادامه داد: چهار شرط این طرح شامل افراد متاهل سرپرست خانوار، فاقد مسکن، پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مسکن از سال ۸۴ و فرم (ج) سبز ( عدم دریافت زمین یا وام یا تسهیلات یارانه ای مربوط به مسکن از دولت) می شود.

خالقی گفت: علاوه بر شناسایی زمین هفت هزار واحد، مابقی زمین ها از اراضی دولتی ما یا مازاد سایر دستگاهها در حال شناسایی است و وزارتخانه های تعاون، کار ورفاه اجتماعی و آموزش و پرورش نیز که در این طرح تفاهم نامه دارند بخشی از زمین های مورد نیاز را تامین خواهند کرد.

وی گفت: اکنون کشف قیمت نهایی این واحدها در دست اقدام است تا با تصویب یک نرخ ثابت فراخوان مشارکت برای انبوه سازان اعلام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بین اینکه ۲ نوع زمین برای این طرح تامین می شود اظهار داشت: گروه اول زمین های ارزان قیمت با اجاره ۹۹ ساله بلند مدت و گروه دوم نیز فروش اقساطی پنج ساله زمین با ۲ سال اول تنفس به متقاضیان واگذار می شود.

خالقی اطلاعات مسکن خانوارهای استان را بر مبنای سرماری نفوس و مسکن سال ۹۵ دانست و ادامه داد: مقرر شده اقدام ملی مسکن طی ۲۴ ماه پس از آغاز عملیات اجرایی تکمیل شود که این مهم مشروط به انجام تعهد دوطرف یعنی سازنده و مردم است که باید بجز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دولتی مابقی قیمت ساخت را به موقع واریز کنند تا منابع ریالی طرح تامین شود.

طرح اقدام ملی مسکن گامی بلند برای خانه دار شدن

با آغاز رونمایی از طرح اقدام ملی مسکن از شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ برخی استان­های کشور وارد فرایند ثبت نام شدند. متقاضایان خرید خانه در این طرح می توانند با مراجعه به سایت https://tem.mrud.ir/ مدارک خود را بارگذاری کنند.

ثبت‌نام طرح اقدام ملی تامین مسکن قرار است ظرف دو سال ۴۰۰ هزار نفر از کم درآمدها و طبقه متوسط شهری را خانه‌دار کند. متقاضیان این طرح باید شرایط هشت‌گانه داشته باشند.

بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه مربوطه به آن، شرایط و مشخصات ثبت‌نام چند شرط داشت، متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از تاریخ اول فرودین ۱۳۸۴ باشند. همچنین از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن) باید سبز باشد.

از دیگر شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن این است که متقاضی متاهل یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست نیز مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن باشند، همچنین متقاضی باید حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر موردتقاضا داشته باشد که بر اساس توافقات انجام شده در شهرهای جدید نیز سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر جدید مورد تقاضا یا شهر مادر ملاک عمل است.

نداشتن منع قانونی همچون چک برگشتی برای دریافت تسهیلات بانکی، تسهیلات معوقه و توانایی تامین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت، مازاد بر تسهیلات بانکی از جمله شرایط تکمیل ثبت نام و پذیرش در ین طرح است.

"محمد اسلامی"وزیر راه و شهرسازی در آیین کلنگ زنی طرح اقدام ملی مسکن مازندران در ساری اظهارداشت: حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در بافت فرسوده و مابقی در سایر اراضی پیش بینی شده با مشارکت مردم احداث خواهد شد و این وزارتخانه نیز کار نظارت بر ساخت این واحد ها را انجام می دهد.

به گفته وی، متقاضیان ساخت مسکن ملی در بافت فرسوده از تسهیلات یارانه ای تا سقف ۵۰ درصد وام مورد نیاز برخوردار خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود طرح اقدام ملی مسکن که با هدف افزایش تولید مسکن و پاسخگویی به نیاز جامعه صورت می‌گیرد، بتواند در بلندمدت تغییراتی را در بازار مسکن ایجاد کند که این اقدام قرار است با اولویت شهرهای جدید پیرامون کلانشهرها انجام ‌شود.

بر این اساس، خانه‌های طرح ملی برای تهران در شهرهای جدید پیرامونی نظیر پرند، پردیس و اندیشه، شیراز در شهر صدرا و تبریز در شهر سهند ساخته خواهد شد. همچنین ثبت‌نام این طرح استان به استان انجام خواهد شد و هر استانی که از لحاظ تامین زمین آماده‌تر باشد سریع‌تر به این طرح می‌پیوندد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شش محرک قابل تغییر سلامتی کدامند ؟