اختصاص 40 هکتار زمین برای راه‌اندازی ایستگاه فضایی سلماس


اختصاص 40 هکتار زمین برای راه‌اندازی ایستگاه فضایی سلماس

ارومیه- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: اقدامات لازم برای پیگیری راه‌اندازی ایستگاه ثابت فضایی در شهرستان سلماس انجام شده و واگذاری زمین برای این امر به وسعت ٤٠ هکتار نیز به انجام رسیده است.

قاسم جلیلی‌نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساختمان اداری این ایستگاه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و برای این امر حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ایستگاه زمینی سلماس به عنوان یکی از چهار ایستگاه اصلی کشور وظیفه کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های ساخته شده در کشور را برعهده دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربیاظهار داشت: دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید و ارائه آن به کاربران و سازمان‌های بهره‌بردار از جمله جهاد کشاورزی و مدیریت بحران و همچنین استارتاپ‌های فضایی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه از دیگر اهداف راه‌اندازی این ایستگاه فضایی است.

وی افزود: تسهیل امور راه‌اندازی ایستگاه فضایی در سلماس، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه پژوهشی، کاربردی، توسعه‌ای و فناوری علوم فضایی، مطالعه طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مطالعات آزمایشگاهی، همکاری در خصوص پایش زمین‌های کشاورزی و استفاده از داده‌های فضای جدید می‌تواند قدمی برای توسعه فضاپایه در آذربایجان‌غربی و شهرستان سلماس باشد.

جلیلی‌نژاد بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های فضایی یکی از نیازمندی‌های اصلی برای توسعه دانش و شکل‌گیری زنجیره صنعت فضایی در کشور به شمار می‌رود.

شهرستان سلماس با داشتن ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان‌غربی قرار دارد؛ این شهرستان در ۹۰ کیلومتری شمال مرکز استان و در مجاورت مرزهای ایران و ترکیه قرار گرفته است.

سازمان فضایی ایران اکنون توسعه ٢ ایستگاه ‌و احداث ۲ ایستگاه جدید دیگر را در کشور را در دستور کار دارد و ایستگاه سلماس یکی از آنها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو