ساوه همچنان نگران آمار بالای خشونت و همسرآزاری


رئیس دادگستری شهرستان ساوه گفت: آمار خشونت و همسرآزاری در این شهرستان با وجود تلاش های فراوانی که در راستای کاهش این معضلات شده همچنان نگران کننده است.

هادی ملکی روز گذشته یکشنبه ۲۲ تیرماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهر آوه که با موضوع پیشگیری از بروز خشونت برگزار شد، اظهار کرد: خشونت، همسرآزاری و خودکشی از جمله معضلات مهم فرهنگی و اجتماعی کشور است و آمار موجود در مورد این آسیب‌های اجتماعی در ساوه و آوه نگران کننده است.
وی با اشاره به توسعه شهر آوه و تغییر وضعیت آن از بافت روستایی به شهری طی سال های اخیر گفت: پیشرفت شهر آوه موجب تغییر وضعیت از سنتی به امروزی شده است و ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر دارای قدمتی تاریخی و فرهنگی، زیرساخت‌های عبور از آسیب‌های اجتماعی را با مشارکت بین بخشی و هم افزایی سیستم اجرایی فراهم خواهد کرد.

رئیس دادگستری شهرستان ساوه در ادامه، خواستار تصویب قوانین با خاصیت بازدارندگی بیشتر در خصوص همسر آزاری و خشونت در جامعه شد و افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از نبود سلامت روانی مطلوب بین مردم است که به مشکلات اقتصادی و کمبودهای معیشتی مردم باز می‌گردد. بر این اساس تلاش برای حل مشکلات مردم و وضع قوانین کارآمد لازمه به حداقل رسیدن معضل خشونت در جامعه است.

وی تصریح کرد: انتظار مردم از دستگاه قضائی که انتظار بحقی است، برخورد قاطع با پرونده‌های با موضوع خشونت، همسرآزاری، کودک آزاری و ... است و براین اساس نظام قضائی کشور باید با جدیت و قاطعیت در چنین پرونده هایی اقدام کند.

ملکی با اشاره به مطلوب شدن وضعیت ساوه و آوه در خصوص موضوع خشونت نسبت به گذشته، اظهار کرد: در حوزه اجرای قوانین مرتبط به موضوع خشونت سیاست‌هایی در کشور اتخاذ می‌شود و دستگاه قضائی هم تابع قوانین و سیاست‌هاست.

وی در ادامه به برخی اختلافات مردم این شهر در خصوص بهره‌برداری از آب رودخانه و کانال آب اشاره کرد و افزود: از امور منابع آب انتظار می رود که در خصوص موضوع اختلافی مردم این شهر برای استفاده از آب رودخانه اقدامات لازم را انجام دهد و انتظار از مردم آوه نیز این است که در این خصوص ضمن همکاری با یکدیگر با ادارات مربوطه نیز همکاری لازم را به عمل آورند تا شاهد کاهش مشکلات و اختلافات در این مورد باشیم.

در ادامه، امام جمعه شهر آوه نیز خواستار فرهنگ سازی در جامعه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی شد و افزود: اگر مردم در برابر منکر بی‌تفاوت باشند خداوند کیفر منکر را بر همه نازل می‌کند، بر این اساس همه در برابر پیشگیری و جلوگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه مسئول هستیم.

حجت‌الاسلام محمدجواد نکویی ماهانی در ادامه خواستار برنامه‌ریزی برای طرح اوقات فراغت تابستان با توجه به شرایط کرونایی کشور شد و گفت: یکی از راه های پیشگیری از خشونت و نیز وقوع آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی فرهنگی برای جامعه بویژه در اوقات فراغت است.

وی از دانشکده علوم پزشکی خواست تا نسبت به انجام وظایف اداری در خصوص پیشگیری از خشونت در شهر آوه اقدام کند. همچنین اداره اوقاف و امور خیریه نسبت به تعیین محدوده امامزادگان فضل و سلیمان(ع) اقدام عاجل صورت دهد تا بتوان با مشارکت خیرین در خصوص مرمت، بهسازی و توسعه بنای این امامزاده تلاش کرد.

امام جمعه آوه در ادامه، به مشکلات شهر آوه اشاره کرد و افزود: تقویت مبلمان شهری، احداث پارک و افزایش سرانه فضای سبز شهری، رفع کمبودهای درمانگاه شبانه روزی آوه و رفع مشکلات اجرای طرح مسکن ملی جوانان در این شهر از مهمترین مطالبات شهروندان آوه است.

وی خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای شهرداری آوه به منظور اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی شد و افزود: با واگذاری زمین از طریق مزایده در اجرای طرح مسکن ملی در شهر آوه و نوبران گامی در جهت خانه‌دار شدن جوانان برداشته شد، اما به دلیل قیمت بالای آن سطح مشارکت مردم پایین بود.

نکویی ماهانی افزود: امید است اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تمهیداتی اتخاذ کنند که جوانان این شهر با دریافت وام با سود چهار درصد صاحب خانه شوند.

بخشدار بخش مرکزی ساوه نیز گفت: مشکلات شهر آوه توسط شورای اسلامی و شهرداری احصاء و برای برطرف شدن، به بخشداری ارسال شود.

کیوان گودرزی‌راد همچنین از حوزه مدیریت شهری آوه خواست نسبت به معرفی میراب جهت توزیع آب از کانال‌های فرعی اقدام کنند تا مشکل بهره‌برداری آب از رودخانه و کانال‌های فرعی برطرف شود.

وی در خصوص روشنایی زیرگذر شهر آوه گفت: با تخصیص مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان رفع مشکل روشنایی آوه در دست پیگیری است و برای احداث پارک نیز به دنبال تخصیص اعتبارات استانی هستیم.

بخشدار مرکزی ساوه گفت: ایجاد درمانگاه شبانه روزی نیز تابع شرایط خاصی است و بر این اساس موضوع استقرار پزشک دائم و شبانه روزی شدن درمانگاه از اولویت هاست.

وی در خصوص مشکل مسکن جوانان گفت: قرار شد ۵۲ قطعه زمین از سوی بنیاد مسکن در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار گیرد و این مشکل با مشارکت بنیاد مسکن، شورای شهر آوه و بخشداری، پیگیری و زمینه احداث مسکن برای جوانان فراهم خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: رسالت شورای فرهنگ عمومی این است که با بررسی موضوعات و مسائل فرهنگی جامعه، به بهتر شدن وضعیت موجود کمک کند.

حسین محمودی‌فر، با اشاره به نقش مهم شورای فرهنگ عمومی در سیاست‌گذاری فرهنگی جامعه اظهار کرد: سیاست‌گذاری شورای فرهنگ مبتنی بر تحلیل فرهنگ و شرایط خاص هر منطقه است تا بتوان موضوعات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی را به صورت تخصصی بررسی و برای کاهش آنها تصمیم‌گیری کرد.

وی هم‌افزایی و پاسخگویی به مطالبات فرهنگی و اجتماعی را از وظایف شوراهای فرهنگ عمومی دانست و افزود: ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه اراده جمعی و تلاش همگانی می‌طلبد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟