آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان با رعایت پروتکل‌ها در مهاباد


آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان با رعایت پروتکل‌ها در مهاباد

مهاباد- ایرنا- کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مهاباد گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم «آمبلیوپی» کودکان سه تا 6 ساله با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان آغاز شده و به مدت سه ماه ادامه دارد.

کمال کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان تا ۱۵ مهرماه سال جاری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این شهرستان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: امسال برخلاف سال‌های گذشته که طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در مهدکودک و مرکز بهداشت و درمان اجرا می‌شد امسال این طرح به صورت متمرکز و ثابت در پایگاه بلوار شهید شهریکندی روبروی ترمینال قدیم انجام می‌شود.

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مهاباد بیان کرد: کودکان متولد نیمه دوم سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ مشمول طرح پیشگیری از تنبلی چشم شده و پیش‌بینی می‌شود که امسال بالغ بر ۱۵ هزار کودک در مهاباد در اجرای این طرح مشارکت کنند.

کریمی با اشاره به اینکه هزینه معاینه کودکان در مرحله اول این طرح ۵۰ هزار ریال است، افزود: والدین برای مشارکت در این طرح با در دست داشتن اصل شناسنامه کودک خود به پایگاه‌های اجرای این طرح مراجعه کنند.

وی گفت: طبق توافق صورت گرفته کودکانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند به صورت رایگان خدمات از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مهاباد ادامه داد: کودکان مشمول این طرح در سه مرحله شامل غربالگری اولیه و بینایی‌سنجی شرکت و در صورت حاد بودن به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.

وی با اشاره به مراجعه بیش از ۹ هزار و ۵۲۸ کودک در سال گذشته به پایگاه‌های سنجش بینایی این شهرستان گفت: از این تعداد، ۵۳۷ کودک مشکوک به اختلال بینایی شناسایی و ۴۷۷ کودک به مرحله بینایی‌سنجی و هفت کودک نیز به چشم پزشک ارجاع داده شد که برای ۴۶ کودک عینک طبی تجویز و سه کودک نیز با عمل جراحی چشم مداوا شدند.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود ۲ تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود.
در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می گویند، باعث می شود دید مرکزی به خوبی تکامل پیدا نکند.

اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می ماند.

پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال های بینایی به عنوان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده‌است.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق