کودک‌کشی جانسون در یمن


کودک‌کشی جانسون در یمن

شبکه «یورونیوز» نیز در یکی از گزارش‌های خود تاکید کرد ریاض از زمان آغاز جنگ یمن در سال 2015 میلادی و طی 5 سال گذشته، خرید سلاح از آمریکا و کشورهای اروپایی را 130 درصد افزایش داده است.

به گزارش مشرق، این روزها اسناد تکان‌دهنده‌ای درباره بمباران مستقیم غیرنظامیان یمنی توسط خلبانان انگلیسی منتشر شده است؛ اسنادی که نشان می‌دهد حمایت بازیگران غربی از نسل‌کشی و جنگ در یمن، صرفا محدود به ارسال تسلیحات به قاتلان سعودی و اماراتی نمی‌شود و «آموزش خلبانان سعودی» و حتی «حضور مستقیم نظامیان انگلیسی و آمریکایی در یمن» نیز بخشی از این پروژه خونین محسوب می‌شود. روزنامه «الاخبار» در یکی از گزارش‌های اخیر خود تاکید کرده است شکست نظامیان سعودی و اماراتی در یمن، مقامات آمریکایی و انگلیسی را بر آن داشته حضور خود در یمن را علنی کرده و حتی بر تعداد نیروهای نظامی (اشغالگر) خود در این کشور جنگ‌زده بیفزایند.

آنچه در این میان جلب توجه می‌کند، نقش خاص دولت انگلیس در تشدید حملات هوایی سعودی‌ها به کودکان و زنان بی‌دفاع در یمن است. در دوران شیوع کرونا، وبا و قحطی در یمن، این حملات همچنان ادامه دارد. روزنامه «دیلی ماوریک» چاپ آفریقای جنوبی با استناد به برخی اسناد افشاشده نهادهای امنیتی انگلیس می‌نویسد: «جنایات انگلیس در یمن، یکی شامل آموزش خلبانان سعودی با هدف تسهیل کشتار غیرنظامیان یمنی و دیگری شامل انجام چند مورد عملیات گسترده هوایی در استان‌های مختلف یمن بوده است. نیروی هوایی انگلیس به صورت خاص، سال ۲۰۱۹ میلادی نظامیان و خلبانان سعودی را به منظور استفاده از جنگنده و انجام پرواز در یمن آموزش داده است. کمک نظامی‌ و آموزشی انگلیسی‌ها به سعودی‌ها محدود نمی‌شود و مطابق گزارش این روزنامه، نیروهای دیگری در ائتلاف سعودی (احتمالا اماراتی) در ۱۲ پایگاه نظامی‌ انگلیس آموزش دیده‌اند».

ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود! بیش از ۳۰۰ خلبان سعودی در پایگاه‌های انگلیس آموزش دیده‌اند تا در پرتاب بمب‌های خود بر سر کودکان یمنی دچار خطای محاسباتی نشوند! نظامیان انگلیسی، وقاحت را به جایی رسانده‌اند که بعضا خود هدایت فرمان جنگنده‌های سعودی را برعهده گرفته و عملیات بمباران یمنی‌ها را صورت می‌دهند. به عبارت دقیق‌تر، نقش انگلیسی‌ها در جنگ یمن، به مراتب گسترده‌تر از «صادرات تسلیحات کشتار جمعی به سعودی‌ها» یا «حمایت از جنایات عربستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد» است. انگلیس عملا به جزئی از جنگ یمن تبدیل شده است. یعنی امروز به لحاظ ماهوی و کارکردی، میان «بوریس جانسون» و «تونی بلر» - نخست‌وزیر اسبق انگلیس که مستقیما در جنگ عراق مشارکت داشت- کمترین تفاوتی وجود ندارد. «جانسون» که یکی از اصلی‌ترین مشوقان بن‌سلمان در جنگ یمن است، باید به عنوان یک «جنایتکار جنگی» مورد شناسایی، محاکمه و مجازات قرار گیرد.

از سوی دیگر، گزارش‌های منتشرشده از سوی مؤسسات معتبر تحقیقاتی در اروپا به وضوح نشان می‌دهد دولت انگلیس، چگونه با ترویج ترور و خشونت در منطقه غرب آسیا، حساب‌های خود را از دلارهای خونین سعودی‌ها و اماراتی‌ها انباشته می‌سازد.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در ماه مارس، گزارش تکان‌دهنده دیگری را درباره شهوت تسلیحاتی بازیگران غربی (از جمله انگلیس) منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: «فروش اسلحه به کشورهای منطقه در ۵ سال گذشته روند رو به رشدی داشته و با وجود سهم بالای بازار آمریکا در غرب آسیا، انگلیس و فرانسه نیز سهم بسزایی در ارسال تسلیحات به ریاض و ابوظبی داشته‌اند».

شبکه «یورونیوز» نیز در یکی از گزارش‌های خود تاکید کرد ریاض از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ میلادی و طی ۵ سال گذشته، خرید سلاح از آمریکا و کشورهای اروپایی را ۱۳۰ درصد افزایش داده است. آمریکا ۷۳ درصد و بریتانیا ۱۳ درصد سلاح مورد نیاز عربستان در ۵ سال گذشته را تامین کرده‌اند. در طول این مدت، واردات تسلیحاتی کشورهای منطقه غرب آسیا (به صورت خاص کشورهای عربستان و امارات) ۶۱ درصد افزایش یافته و ۳۵ درصد کل معاملات تسلیحاتی در جهان را شامل شده است.

آنچه مسلم است اینکه ما با «جنایتی تمام‌عیار» در یمن مواجهیم. سانسور اخبار مربوط به جنایات سعودی‌ها، اماراتی‌ها و بازیگران غربی جنگ یمن، بویژه آمریکا و انگلیس سبب شده افکار عمومی ‌دنیا کمتر در جریان عمق فاجعه در یمن قرار گیرند. سرنوشت غیرقابل تصور کودکانی که حین ابتلا به کرونا و وبا، باید از بمب‌های خلبانان انگلیسی و سعودی فرار کنند دل هر انسانی را به درد می‌آورد. مشارکت انگلیس و آمریکا در جنگ یمن و کشتار مستقیم مردم این کشور به دست آنها، ذیل نظارت و آگاهی سازمان مللی صورت می‌گیرد که نه‌تنها مامن و پناهگاهی برای کاهش درد و رنج ملت یمن نیست، بلکه به اتاق فرمان و هدایت این جنگ نابرابر تبدیل شده است. آیا «آنتونیو گوترش» و دیگر مقامات سازمان ملل متحد متوجه ابعاد فاجعه‌ای که با سکوت وقیح خود در یمن ایجاد کرده‌اند هستند؟!

منبع: روزنامه وطن امروز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها