نیسان جوک بخریم یا نخریم؟


نیسان جوک یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت با ظاهری نامتناسب و عجیب است. این خودرو برای نخستین بار در سال 2010 در نمایشگاه خودروی ژنو سوئیس معرفی‌شده و در سال 2011 به تولید انبوه رسید. با معرفی

نیسان جوک یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت با ظاهری نامتناسب و عجیب است. این خودرو برای نخستین بار در سال 2010 در نمایشگاه خودروی ژنو سوئیس معرفی‌شده و در سال 2011 به تولید انبوه رسید. با معرفی نیسان جوک بسیاری از کارشناسان این خودروی عجیب‌وغریب را محکوم‌به شکست دانستند. بااین‌وجود استقبال بی‌نظیر از این خودروی ژاپنی در همان ابتدای فروش نه‌تنها کارشناسان بلکه سازندگان این خودرو را هم غافلگیر کرد. نیسان جوک در سال 1395 توسط شرکت جهان نوین آریا وارد بازار ایران شده و هم‌اکنون در سه نمونه اسکای‌پک، پلاتینیم و اسپرت با امکانات رفاهی متفاوت در بازار عرضه می‌شود که در این میان نسخه اسپرت بیشتر موردپسند خریداران قرارگرفته است.

نیسان جوک بخریم یا نخریم؟

بررسی ویژگی‌های کلی نیسان جوک

پلتفرم به‌کاررفته در نیسان جوک مشابه سری Z370 این کمپانی بوده و طراحی بدنه آن ترکیبی از مشخصات کلاس کوپه و کراس‌اوور است. نیسان جوک از یک پیشرانه 1.6 لیتری مجهز به فناوری توربوشارژ بهره می‌برد. این پیشرانه در نمونه‌های اسکای‌پک و پلاتینیم که به‌عنوان نمونه پایه در ایران شناخته می‌شوند، نیرویی برابر 117 اسب بخار قدرت و گشتاور 158 نیوتن متر تولید می‌کند. درحالی‌که قدرت تولیدشده در پیشرانه نسخه اسپرت 190 اسب بخار و گشتاور آن 240 نیوتن متر است. گیربکس نیسان جوک از نوع CVT XTRONIC است که در نمونه اسپرت قدرت را به هر چهارچرخ و در نمونه‌های دیگر به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو در 8.5 ثانیه از صفر به صد رسیده و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.5 لیتر در 100 کیلومتر است.

مزایا نیسان جوک

هنگامی‌که پشت فرمان نیسان جک می‌نشینید، تسلطی را که از یک خودروی لوکس انتظار دارید، به‌خوبی احساس می‌کنید. به‌علاوه طراحی درست فرمان حساس به سرعت و قرارگیری دکمه‌های کنترلی بر روی آن، نیسان جوک را تبدیل به یک خودروی فرمان‌بردار کرده است. همچنین استفاده از دوربین دید عقب و نمایش منظره پشتی درون صفحه‌نمایش مرکزی در کنار آینه‌های جانبی بزرگ، میدان دید گسترده‌ای در اختیار راننده قرار داده و نقاط کور را به حداقل کاهش می‌دهد.

استفاده از سیستم ورود و استارت بدون کلید در این خودرو سبب شده که به‌راحتی و در فاصله مناسب تنها با فشردن یک دکمه موتور این تیزپای ژاپنی را به خدمت بگیرید. همچنین استفاده از گیربکس CVT XTRONIC قادر است دسته‌دنده را در دو نوع اتوماتیک و دستی آماده‌به‌کار کرده و بسته به اراده شما، به‌سرعت تغییر حالت دهد. انتقال قدرت موتور به هر چهارچرخ در نمونه اسپرت سبب شده است که تعادل عمودی بدنه به‌خوبی برقرارشده و کنترل دینامیکی نیسان جوک راحت‌تر باشد. به‌علاوه استفاده از این سیستم، حفظ تعادل نیسان در مسیرهای شیب‌دار و مارپیچ را به‌سادگی امکان‌پذیر کرده است.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است شما را به خرید یک نیسان جوک ترغیب کند، لیست بلندبالای تجهیزات ایمنی و رفاهی آن است. جا لیوانی‌های مجهز به گرم‌کن و سردکن و خروجی برق 12 ولتی از امکانات رفاهی جالبی است که در نیسان جوک یافت می‌شود. به‌علاوه پنج ستاره افتخار که در نبرد با تست‌های ایمنی یوروانکپ نصیب نیسان جوک شده است، در کنار استفاده از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ خیال هر خریداری را در مقوله ایمنی نیسان جوک راحت می‌کند.

نیسان جوک بخریم یا نخریم؟

معایب نیسان جوک

باوجوداینکه نیسان جوک از مواد بسیار مرغوبی در ساخت بدنه خارجی و اتاقک داخلی بهره گرفته است، اما این موضوع نمی‌تواند سرپوشی بر قدرت موتور نسبتا پایین آن نسبت به رقبای هم‌مرتبه به‌ویژه در نمونه‌های پایه باشد. این موضوع می‌تواند مشکلاتی را در مسافرت‌های برون‌شهری و مسیرهای صعب‌العبور به دنبال داشته باشد. از همه این‌ها گذشته وجود نقص فنی در بعضی از قطعات ازجمله سوئیچ و استارت خودرو حتی در نمونه‌های وارداتی از ایراداتی است که برای خودرویی در این سطح به‌هیچ‌وجه قابل‌چشم‌پوشی نیست.

به‌علاوه درست است که پلاستیک استفاده‌شده در کابین این خودرو از نوع مرغوب است، اما به‌هرحال انتخاب پلاستیک به‌عنوان ماده سازنده خودرویی در این سطح انتخاب درستی نبوده و کلاس خودرو را پایین می‌آورد. البته بدون شک این پلاستیک ازنظر کیفیتی قابل‌مقایسه با خودروهای چینی نبوده و بسیار باکیفیت‌تر است اما هدف ما مقایسه نیسان جوک با خودروهای سطح پایین چینی نیست.

از سوی دیگر به دلیل شیبی که در قسمت عقب نیسان جوک وجود دارد سرنشینان عقب آن احتمالا دچار ناراحتی شده و اغلب مالکان از کمبود فضا در قسمت عقب گله می‌کنند. ناراحتی سرنشینان عقب نیسان جوک تنها به کمبود فضا منتهی نمی‌شود. احساس خستگی و کوفتگی پس از نشستن روی صندلی‌های عقب این خودرو که از اصول ارگونومیک پیروی نمی‌کنند، یکی دیگر از معایب مطرح‌شده در طراحی کابین نیسان جوک است. این موضوع در کنار قدرت پیشرانه پایین سبب می‌شود که نیسان جوک نه به‌عنوان یک خودروی خانوادگی همراه در مسافرت‌ها که به‌عنوان یک خودروی شهری برای انجام امور روزمره کاربرد داشته باشد.

با توجه به تحریم‌ها و شرایط حاکم بر بازار خودروی ایران در چند سال اخیر، خدمات پس از فروش این خودرو حتی باوجود نمایندگی‌های معتبر در سطح کشور تعریفی ندارد. مشکل دیگری که بیشتر دارندگان خودروهای لوکس با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمبود قطعات موردنیاز این خودروها در بازار ایران است. حتی اگر بتوانید قطعه‌ای متناسب با نیازتان در بازار بیابید، بازهم نمی‌توانید از اصل بودن مطمئن شوید حتی اگر هزینه زیادی بابت آن پرداخت کرده باشید. نکته دیگر اینکه نیسان جوک با توجه به‌ظاهر منحصربه‌فرد و تمامی ایراداتی که ذکر شد، بازار فروش خوبی برای نمونه‌های کارکرده خود ندارد و در این موارد با افت قیمت زیادی مواجه می‌شود.

نیسان جوک بخریم یا نخریم؟

جمع‌بندی

از دیدگاه ظاهری نیسان جوک با توجه به ظاهر نامتعارف و ناهنجار خود ممکن است که از دید بسیاری از افراد زشت بدنظر برسد. این درحالی است که قشر گسترده‌ای از افراد تنها با در نظر گرفتن المان‌های ظاهری این خودرو، عقل و هوش خود را باخته‌اند. بنابراین طراحی ظاهری به همان اندازه که می‌تواند دلیل برای نخریدن نیسان جوک باشد، دلیلی برای خریدن آن است. اما همان‌گونه که گفته شد کمبود فضا در قسمت عقب، بازار فروش نامناسب و پیشرانه ضعیف از عوامل اصلی است که می‌تواند شما را از خرید نیسان جوک منصرف کند. بااین‌حال ایمنی بسیار بالا، امکانات رفاهی جذاب و سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری خوب می‌تواند دلیل کافی برای خرید این خودرو در اختیار خریداران قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!