چرا تیگو 5 خوب فروخت؟


چرا تیگو 5 خوب فروخت؟

در سال 1395 شمسی وقتی مدیران‌خودرو خبر ورود کراس‌اوور چینی جدیدش را اعلام کرد، در بازار خودروی ایران، کراس‌اوورهای مختلف چینی مانند جک S5، بی‌وای‌دی و ام وی‌ام X33 در کنار کراس‌اوورهایی مانند سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر، در بازه قیمتی متوسط، نبض بازار را در اختیار خود داشتند.

تیگو 5 محصول جدید شرکت پرآوازه چری بود که از همان ابتدا توانست توجه بازار را به خود جلب کند. چری در تیگو 5، با زبان طراحی خاص خودش تصویری نسبتاً زیبا و قابل قبول در پیش چشمان مخاطب قرار می‌داد. گارانتی خوب مدیران‌خودرو و قیمت‌گذاری مناسب این شرکت، توانست فروش نسبتاً خوبی را برای این خودرو به ارمغان آورد. اما آیا چری تیگو 5 ارزش هزینه‌ای که برایش می‌شود را دارد؟

پیش از خرید چری تیگو 5 به این نکات توجه کنید

بحث اصیل نبودن طراحی در خودروهای چینی، تقریباً شامل تمامی برندهای خودرو در این کشور است. چینی‌ها در بازار خودرو تازه وارد به حساب می‌آیند و برای اینکه خیلی سریع به جمع مدعیان برسند، به سرعت در حال طی کردن پله‌های ترقی هستند. چری هم از این قاعده مستثنا نیست. چری ادعا می‌کند که در طراحی تیگو 5 از المان‌های آب و اقیانوس استفاده کرده است. شاید در نمای روبه‌رو بتوان کمی خلاقیت دید اما در نمای عقب خودرو تقریباً هیچ گزینه چشمگیری وجود ندارد. حتی بعد از فیس‌لیفت تیگو 5 هم تغییر خاصی در طراحی این خودرو دیده نمی‌شود. یک اشکال قابل توجه در طراحی تیگو 5 این است که وقتی با فاصله و از عقب به تیگو 5 نگاه کنیم، متوجه کم بودن پهنای این خودرو می‌شویم و این احتمال وجود دارد که در سرعت‌های بالا تعادل خودرو به هم بخورد. برعکس نمای ظاهری، داخل کابین تیگو 5 زیباست. کابین آرام با ارگونومی و طراحی خوب و قابل توجه در تمامی قسمت‌ها، علی‌رغم استفاده از پلاستیک خشک در داشبورد، حال خوبی به سرنشینان می‌دهد. چینی‌هاهر چه که در طراحی معمولاً ضعیف عمل می‌کنند، در عوض از آپشن‌های مختلف برای خودروهایشان کم نمی‌گذارند. تیگو 5 هم شامل همین موضوع است. خودرویی تقریباً فول‌آپشن با هر آنچه که شما از یک خودروی لوکس انتظار دارید. تیگو 5 در 2 تیپ اکسلنت و لاکچری عرضه شده است که تیپ اکسلنت نسبت به لاکچری نسخه کاملتری است. خدمات پس از فروش خوب و امکانات فروش شرکت مدیران‌خودرو هم از جمله موارد مثبت این خودروست که در مقایسه با بسیاری از وارد کنندگان خارجی، توانسته اعتماد و نظر مثبت خریداران را به خود جلب کند.

معایب تیگو 5

چری تیگو 5 خودروی سریع و پرشتابی نیست. پیشرانه 2 لیتری این خودرو با قدرت 136 اسب بخار برای یک خودروی کراس‌اوور مناسب به نظر نمی‌رسد. مثلاً اگر همین قدرت موتور را با جک S5 دیگر کراس‌اوور چینی مقایسه کنیم، می‌بینیم که جک با پیشرانه‌ای با همین حجم قدرتی برابر با 173 اسب بخار دارد. پس اگر قدرت موتور در خرید خودرو برایتان مهم است به این نکته دقت کنید. عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس هم در بعضی موارد گزارش شده که باید به آن توجه کرد. معمولاً از یک کراس‌اوور شهری انتظار فضای کابین مناسبی داریم. تیگو 5 این مورد را رعایت نکرده است. فضای کم در قسمت صندلی‌های عقب و کیفیت نشیمن نه چندان خوب، در سفرهای طولانی باعث نارضایتی سرنشینان شده است. چری تیگو 5 در مقایسه با رقبای هموطنش از بسیاری جهات سرآمد است. بازار خرید و فروش این خودرو دیوار و دیگر خودروهای مرتبط با خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد که قیمت بالای این خودرو به خصوص در سالهای اخیر، کمی بازار خرید و فروش آن را تحت تاثیر قرار داده است. اگر برای خریدار نام و برند خودرو اهمیتی نداشته باشد، بسیاری از خودروهای چینی می‌توانند گزینه مناسبی برای انتخاب باشند. اما با پرداخت همین مبالغ شاید بتوان به سراغ خودروهای ژاپنی و کره‌ایکارکرده رفت که ریسک بازار خرید و فروش دست دوم را هم نداشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق