ایجاد مرکز ژنتیک در اردستان ضروری است


ایجاد مرکز ژنتیک در اردستان ضروری است

کاشان- ایرنا- رییس اداره بهزیستی اردستان گفت: ایجاد مرکز ژنتیک با توجه به وجود چندین خانواده دارای فرزند معلول در شهرستان ضرورت دارد.

محمدعلی مطلب‌زاده روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران اردستان به مناسبت هفته بهزیستی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵ خانواده دارای معلول در منطقه وجود دارد که شامل ۲ تا چهار فرزند معلول هستند و بر این اساس نیاز است تا مرکزی ایجاد شود که از افزایش تولد چنین کودکانی پیشگیری کنیم.

وی افزود: نبود کارشناس شنوایی‌سنجی و توان‌سنجی نیز از دیگر چالش‌های شهرستان اردستان است و با توجه به این که بهزیستی مرکز توان پزشکی ندارد، می‌طلبد شبکه بهداشت و درمان نیز در این زمینه اقدام کند.

رییس اداره بهزیستی اردستان اضافه کرد: مذاکره با این شبکه صورت گرفته است و امیدواریم با حمایت مسوولان عالی شهرستان هر چه زودتر این کمبود برطرف شود.

وی با اشاره به ۳۰۴ خانوار در حوزه امور اجتماعی با ۵۱ دانش‌آموز و ۱۹ نفر دانشجوی زیر اداره بهزیستی اردستان، گفت: یک هزار و ۱۳۶ نفر معلول شناسایی شده دارای پرونده نیز داریم که شامل معلولان جسمی- حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، صرع، اعصاب و روان هستند و ماهیانه ۴۱۱ نفر معلول که ۱۵ نفر آنها دانش‌آموز هستند نیز مستمری دریافت می‌کنند.

مطلب‌زاده ادامه داد: همچنین ۱۷ معلول ضایعه نخاعی کمک پرستاری ماهیانه هر کدام‌ مبلغ پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال حق پرستاری و کمک هزینه درمان و توان‌بخشی دریافت می‌کنند و ۳۸ خانواده دارای فرزند چندقلو هم از خدمات این اداره بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به پرداخت سه میلیون ریال تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مستمری به هفت نفر از اقشار کم‌درآمد، اظهار داشت: تسهیلاتی نیز به ۱۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار پرداخت شده است و کودکانی که بنا به دلایلی پدر خود را از دست داده‌اند و تحت سرپرستی پدربزرگ خود هستند هم می‌توانند ماهیانه مبالغی دریافت کنند.

رییس اداره بهزیستی اردستان به پرداخت ۹۹ وام اشتغال‌زایی به مبلغ سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در سال گذشته اشاره و تاکید کرد: این تسهیلات به زنان سرپرست خانوار، بهبودیافتگان و کارآفرینانی که مددجویان را به کار می‌گیرند، پرداخت می‌شود.

وی در مورد مسکن مددجویان نیز تشریح کرد: یک طرح چهار واحدی در دست اجرا داریم که منتظر تامین اعتبار هستیم؛ مذاکره با بنیاد مسکن استان و بهزیستی صورت گرفته است تا از محل سه هزار دستگاه مسکن روستایی، اولویت تحویل با مددجویان بهزیستی باشد.

مطلب‌زاده همچنین مرکزهای زیر پوشش این اداره را سه خانه کودک و نوجوان با ۳۳ نفر کودک بی‌سرپرست، هفت مهدکودک شهری و روستایی و آدینه مهد، خانه سالمندان سادات کشاورزی زواره با ۲۴ نفر سالمند، مرکز شبانه‌روزی توان‌بخشی کچومثقال و مرکز روزانه حرفه‌آموزی شهید مدرس اردستان و علی ابن ابیطالب عنوان کرد.

به گفته وی، در حال حاضر سه مرکز مشاوره ساحل امید، مرکز ترک اعتیاد ساحل سلامت و گروه همیاران کویر اردستان نیز در حوزه پیشگیری به مراجعان خدمات ارایه می‌کنند.

رییس اداره بهزیستی اردستان افزود: ۴۴ نشست پیشگیری از آسیب‌ها با شرکت‌ ۴۵۰ نفر، ۱۷ نشست فرزندپروری با حضور ۳۰۰ نفر، آموزش پیش از ازدواج، مهارت‌های زندگی و آموزش پیشگیری از اعتیاد نیز در این راستا برگزار شده است.

وی با اشاره به غربالگری نیز گفت: غربال تنبلی چشم یک هزار و ۷۲۷ نفر کودک ۳ تا ۶ سال انجام شد که ۲۰۰ مورد مشکوک به پزشک ارجاع شدند و شنوایی سنجی ۳۵۹ کودک زیر سه سال هم به ارجاع ۲۰ نفر به پزشک منجر شد.

شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر ۴۲ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در